شناسه خبر : 48350

میلگرد شاهین بناب از تولید تا قیمت آن در بازار آهن

میلگرد شاهین بناب از تولید تا قیمت آن در بازار آهن

میلگرد های کارخانه شاهین بناب از مرغوب ترین مقاطع فولادی موجود در بازار آهن است که عمدتا در مناطق غرب و شمال غربی ایران در انواع پروژه های ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مطلب ابتدا به معرفی کارخانه شاهین بناب پرداخته و سپس محصولات تولید این کارخانه را معرفی می نماییم و در انتها نیز به عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد شاهین بناب خواهیم پرداخت.

کارخانه شاهین بناب

مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است. این مجتمع (هلدینگ) فعالیت خود را در چندین فاز از سال 1383 در زمینی به مساحت 132هکتار در شهرک صنعتی بناب و با امکانات زیربنائی ایده آل و با دسترسی به جاده اصلی، خط آهن، نیروگاه، خطوط انتقال گاز وآب آغاز کرد.

این مجموعه فولادی دارای دو واحد ذوب ( کوره قوس الکتریکی وکوره های القائی) می باشد همچنین درحال حاضر میلگردآجدار در سایزهای مختلف، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی ومفتول آلیاژی درقالب هفت خط نورد و دو واحد ذوب در این مجتمع تولید می شود.

هم اکنون ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی یک میلیون و 950 هزار تن و ذوب و ریخته گری 450 هزار تن در سال می باشد که در بخش خصوصی مقام اول و در میان کل تولید کنندگان فولاد کشور چهارم را دارا می باشد.

یکی از محصولات اولیه تولیدی این مجموعه میلگرد فولادی است که در بازار به میلگرد شاهین معروف است. میلگرد فولادی یک ماده ساختمانی مهم است که در پروژه های مختلف ساختمانی و زیربنایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرفیت تولید قابل توجه و محصولات فولادی باکیفیت این مجتمع به رفع نیازهای بخش های ساختمانی و صنعتی در منطقه و فراتر از آن کمک می کند.

محصولات کارخانه فولاد صنعت بناب

درحال حاضر محصولات کارخانه شاهین بناب شامل انواع میلگرد آجدار در گرید های مختلف و در اندازه های ۸ الی ۳۲، تیرآهن، نبشی و ناودانی، شمش فولادی در ابعاد ۱۵۰ در ۱۵۰، ۱۲۵ در ۱۲۵ و به طول ۶ تا ۱۲ متر و مفتول آلیاژی در بستر هفت خط نورد و دو واحد ذوب هست.

photo_2024-04-07_09-48-49

میلگرد شاهین بناب

میلگرد آجدار تولیدی این کارخانه از مرغوب ترین و پرفروش ترین میلگردهای تولید شده در ایران است. این مقطع فولادی در گریدهای A1، A2، A3 و A4 و در سایزهای 8 الی 32 میلی متر تولید شده که سایز 14، 16 و 18 جایگاه ویژه ای بین فعالین بازار آهن دارد. نشان اختصاری اصالت میلگرد شاهین بناب علامت BS بوده که به Bonab Shahin  اشاره دارد. میلگرد شاهین بناب، تحت تاثیر عوامل زیادی مانند نواسانات ارز، هزینه خرید و تولید مواد اولیه و همچنین سایز و ضخامت موردنیاز هست.

تیرآهن شاهین بناب

تیرآهن کارخانه بناب، محصول برند ظفر بناب، در دو سایز 14، 16 و 18 و طول 12 متر تولید می شود. کیفیت بسیار بالای مقاطع فولادی این کارخانه باعث شده تا قیمت تیرآهن شاهین بناب به نسبت رقبا، اختلاف ملموسی داشته باشد، اما مرغوبیت چشم گیر آن همواره مدنظر فعالین حوزه فولاد و ساخت وساز بوده است. قیمت تیرآهن در بازار جهانی و همچنین نوسانات دلار، از عوامل تاثیرگذار در هزینه نهایی تمام شده این محصول است.

نبشی شاهین بناب

نبشی بناب محصول مجتمع فولاد جاوید بناب بوده و در ابعاد 50*50*3، 4*50*50، 5*50*50، 3*60*60، 4*60*60، 5*60*60 و 6*60*60 و به صورت بال مساوی با روش نورد گرم و در ضخامت های متفاوت تولید می گردد. نبشی شاهین بناب، با توجه به کیفیت مطلوب آن کاملا مقرون به صرفه بوده به همین علت از جایگاه بالایی بین خریداران برخوردار است.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد شاهین بناب

هنگامی که در حوزه مصالح ساختمانی، به خصوص میلگرد ، حرف می زنیم،  قیمت میلگرد و عواملی که بر آن تأثیر می گذارند، بسیار اهمیت دارند. برای افراد فعال در صنعت ساخت و ساز، قیمت مصالح خریداری شده و در نتیجه هزینه ی کلی پروژه، بسیار حیاتی است.

از آنجایی که میلگرد از مصالح اساسی و جدای ناپذیری در سازه های بتنی استفاده می شود، شناخت عوامل موثر بر قیمت میلگرد شاهین بناب به مهندسان و متخصصان کمک می کند تا با در نظر گرفتن این عوامل، خرید بهینه و اقتصادی تری را برای پروژه های مختلف انجام دهند.

  • قیمت مواد اولیه  در تولید میلگرد
  • نرخ دلار و ارز
  • شاخص بورس
  • هزینه حمل و نقل
  • تورم جهانی و تاثیر آن بر بازار

این پنج مورد نه تنها به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت میلگرد شاهین بناب تاثیر می گذارند، بلکه تمامی محصولات فولادی را نیز دچار نوسانات قیمتی می کنند.

قیمت مواد اولیه در تولید میلگرد

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد شاهین بناب، قیمت تمام شده مواد اولیه است. در مرحله ابتدایی ساخت، هزینه مواد اولیه استفاده شده برای تولید میلگرد از جمله عوامل مهمی است که بر قیمت نهایی آن تأثیر دارد.

از مواد اولیه ای مانند قراضه آهن، سنگ آهن و سایر مواد پایه مانند نیکل و کروم برای تولید میلگرد استفاده می شود. افزایش قیمت این مواد اولیه به هر دلیلی مانند کمیاب شدن و کاهش عرضه، می تواند تأثیر زیادی بر قیمت نهایی میلگرد داشته باشد.

نرخ دلار و ارز

یکی از مهم ترین و استراتژیک ترین کالاهای ساختمانی و عمرانی، میلگرد است. میلگرد به عنوان یک کالای جهانی که قیمت آن روزانه تغییر می کند، براساس دلار آمریکا قیمت گذاری می شود. در نتیجه در تحلیل قیمت میلگرد شاهین بناب به نسبت ریال باید حتما نسبت قیمت ریال و دلار را بررسی کرد. دو مورد بر قیمت شمش آهن و فولاد تاثیرگذار است که تعیین کننده قیمت نهایی فولاد هستند:

  • ارزش واحد پول کشورهای مختلف در مقابل دلار آمریکا
  • هر عامل طبیعی و غیرطبیعی تاثیرگذار بر حجم عرضه و تقاضا

شاخص بورس

همانگونه که می دانیم، کارخانه شاهین بناب میلگرد های تولیدی خود را در قالب سبد های با وزن مشخص در بورس کالای ایران عرضه می کند و خریدارانی که دارای کد بورسی هستند، توانایی خرید این محصول را دارند.

به همین دلیل است که کاهش یا افزایش شاخص بورس می تواند به صورت غیر مستقیم بر قیمت میلگرد شاهین بناب تاثیر بگذارد و آن را دستخوش تغییرات نماید.

هزینه حمل و نقل آهن آلات

حمل و نقل کالا همواره از استراتژیک ترین بخش های زنجیره تامین بوده و خواهد بود و تمامی تولید کنندگان با اتصال به انواع شبکه حمل و نقل، محصولات خود را در بازار توزیع و عرضه می نمایند.

کارخانه شاهین بناب نیز از این قائده مستثنی نبوده و میلگردهای خود را با بهره گیری از شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی داخل ایران، به دست مصرف کنندگان می رساند.

هزینه های حمل و نقل عمدتا به قیمت تمام شده یک محصول اضافه می شود و از این جهت است که شاخص هایی از این دست را به عنوان مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت بیان می کنند.

تورم جهانی و تاثیر آن بر بازار

تورم جهانی همانگونه که از عنوانش پیداست، به صورت جهانی ظهور کرده و بر قیمت تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز جهت تولید آهن آلات و مقاطع فولادی تاثیر می گذارد.

قیمت میلگرد شاهین بناب نیز از تورم جهانی در امان نمی باشد و هرگاه که این پدیده خود را نمایان سازد، نرخ این محصول در بازار آهن نیز دستخوش نواسان خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رپرتاژ آگهی

ارسال نظر