شناسه خبر : 49643

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیمی از زغال سنگ مورد نیاز از محل واردات تامین می شود

نیمی از زغال سنگ مورد نیاز از محل واردات تامین می شود

دبیر انجمن زغال سنگ، مهمترین چالش صنعت زغال سنگ را قیمت گذاری دستوری دانست که معادن را درحاشیه عملکرد غیر اقتصادی قرار داده و با کاهش تولید، واردات زغالسنگ افزایش یافته است.

چابک آنلاین، شمیم نادری، سعید صمدی در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: متوسط قیمت وارداتی زغال سنگ در سال گذشته، برای هر تن حدود 18 میلیون تومان بود، هر چند که هرتن زغال سنگ تولید داخل، 5 میلیون تومان قیمت داشته که این اختلاف قیمت در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد اما  بالای 50 درصد زغال سنگ کشور از طریق واردات تامین می شود.

وی، مدعی شد که تولید زغال سنگ در سال گذشته15 درصد افت کرده که با ادامه این روند، چرخه تولید دیگر صنایع مصرف کننده زغال سنگ مانند فولاد تحت تاثیرقرار می گیرد در حالیکه با اصلاح قیمت که تولید به صرفه معادن را رقم بزند، 90 درصد نیاز زغال سنگ کشور از تولید داخلی تامین می شود.

دبیر انجمن زغال سنگ، اذعان داشت که این صنعت نیاز دارد تا با انطباق معادن بر اساس استانداردهای جدید، ضریب ایمنی و به دنبال آن تولید بالابرود که در حال حاضر نیاز به تجهیزات ایمنی ضروری است.

صمدی اشاره کرد که زغال سنگ  45 درصد انرژی دنیا را تامین می کند اما چون گاز منبع اصلی انرژی در کشور است، برداشت دقیقی از میزان زغال سنگ وجود ندارد، در حالی که 14میلیارد تن ذخیره زغال سنگ در کشور وجود دارد و صنعت اشتغال زایی به شمار می آید که باید حمایت شود.

 

ارسال نظر