شناسه خبر : 49078

اختصاصی چابک آنلاین؛

فروش متری مسکن فرصت سرمایه گذاری را برای سرمایه‌های کوچک فراهم می کند

فروش متری مسکن فرصت سرمایه گذاری را برای سرمایه‌های کوچک فراهم می کند

یک کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: یکی از ابزارهای مالی نوین، اوراق فروش متری مسکن بوده که در حال حاضر درمراحل طرح و پیشنهاد قرار دارد هرچند که این نوع ابزار مالی به پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاری کمک می‌کند و تنوع این ابزارها باید با نیازهای مختلف مخاطبان بازار سرمایه همخوانی داشته باشد تا باعث توسعه بازار و جذب مخاطبان مورد نظر شود.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، فردین آقابزرگی درگفت و گو با چابک آنلاین، با استناد به آمارها  گفت که از کل مبلغ ۸۵۰ هزار میلیارد تومان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تنها ۳۹۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه املاک و مستغلات بوده که این نشان می‌دهد در زمینه زمین، مسکن و ساختمان حتی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بازار سرمایه و مسکن، عملکرد ناموفقی صورت گرفته است. 

این کارشناس بازار سرمایه، اظهار کرد: وجود سه صندوق با ارزش ۳۳۹ میلیارد تومان در حوزه املاک و مستغلات نشان می‌دهد که این طرح‌ها حساسیت‌ها و ریسک‌های خاصی دارند که هنوز حل نشده‌اند.

آقا بزرگی، با بیان اینکه طرح  فروش متری مسکن به افراد با سرمایه‌های کوچک، فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و بهره‌مندی از این ابزار را فراهم می کند، تصریح کرد که اگر این طرح در سطح گسترده‌تر و جامع‌تر پیاده شود، می‌تواند سرمایه‌گذاری موثری باشد؛ هرچند که این طرح تا اکنون هیچ بازخوردی نداشته و حتی اگر شخصی با سرمایه کم قصد داشته باشد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، ترجیح می‌دهد که به صورت فردی این کار را انجام دهد.

وی، با بیان اینکه طرح  فروش متری مسکن تاکنون تنها در حد تئوری موفق بوده و در عمل موفقیت‌آمیز نبوده  است، اذعان داشت که آمارها هم نشان می‌دهد که استقبال از آن کم بوده  همانند یک محصولی که یک شرکت تولیدی به بازار عرضه می‌کند، اما فروش آن صفر است، یعنی محصول مورد پذیرش قرار نگرفته ، بنابراین این طرح که از حدود ۱۵ سال پیش به صورت تئوری مطرح شده و برگزاری سمینارها و نشست‌های مختلفی برای معرفی این ابزار مالی انجام شده، اما از نظر آماری نشان می دهد که ناموفق بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه، اذعان کرد: عدم شفافیت محاسبات، یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های فروش متری مسکن در بازار سرمایه  بوده که باید مکانیسم عرضه و تقاضا یا مبنای کارشناسی برای قیمت‌گذاری تایید شود که مبنای کارشناسی دستوری زیر نظر دولت یا مالک عمده مسکن باید باشد  که باعث ریسک می شود.

وی، اظهارکرد: فروش متری مسکن را می‌توان به عنوان یک راهکار مناسب برای پول‌های خرد در نظر گرفت، اما وام‌هایی که در حال حاضر در بازار مالی وجود دارند، نمی‌توانند با قیمت‌های معاملاتی املاک همخوانی داشته باشند. بنابراین، انتظار می‌رود که در ابتدا سقف وام‌ها افزایش یابد و بانک‌ها وظیفه داشته باشند وام‌های خرید مسکن را با شرایطی مناسب به متقاضیان و مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

 

ارسال نظر