شناسه خبر : 48534

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم کارت اعتباری ایران کیش از صنعت پرداخت الکترونیک کشور چقدراست؟

سهم کارت اعتباری ایران کیش از صنعت پرداخت الکترونیک کشور چقدراست؟

تاریخچه پرداخت با خودپرداز در ایران به سال۱۳۵۰خورشیدی بازمی گردد و بانک تهران نخستین بانکی بود که۶ دستگاه خودپرداز(ATM)را وارد کرد و کارت هایی را برای استفاده مشتریان خود در اختیار آنان قرار داد.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، اینگونه شد که نخستین کارت اعتباری درایران با نام تهران کارت مورد استفاده قرار گرفت.

اما با توجه به آشنا نبودن مردم با روش های پرداخت نوین و عدم اعتماد به دستگاه های خودپرداز، کارت های اعتباری در دهه50در ایران چندان مورد استقبال قرار نگرفت و به مدت دو دهه از سیستم بانکی، خارج شدند.

از اواسط دهه70مجدد دستگاه های خود پرداز بانکی و کارت های بانکی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفتند  واستقبال کاربران، منجر به افزایش این سرویس ها و ابزار های پرداخت شد.

بانک ها وموسسات مالی خود را با این تغییر بزرگ آماده کردند و خدمات خود را به صورت غیرحضوری به مردم ارائه دادند.

در این دوره،بانک ها با مشکلات و چالش هایی روبه رو بودند مانند تامین کارت ها و دستگاه هایATM، نصب، نگهداری وهمچنین در آن زمان هر بانک تنها کارت مخصوص به خود را پذیرش می کرد.

در ادامه با به وجود آمدن شبکه شتاب بانک مرکزی، در شبکه الکترونیکی بانک ها پیشرفت بیشتری حاصل شد و مردم بانک هایی را ترجیح می دانند که عضو شبکه شتاب باشند. 

پس از آن شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک که به نامPSPمعروف هستند، راهکارها و محصولاتی را به دارندگان کارت های بانکی ارائه کردند که می توان به دستگاه هایPOS،IPG وکد هایUSSDاشاره کرد.

شاپرک که شبکه الکترونیکی پرداخت کارت است، از سال1391جهت ساماندهی صنعت پرداخت در کنار شبکه شتاب کار خود را شروع کرد و12شرکتPSP از شبکه شتاب به شبکه شاپرک منتقل شدند.

به طور خلاصه یک پرداخت الکترونیکی می تواند به صورت پرداخت کالا یا خدمات در اینترنت تعریف شود که شامل تمام عملیات های مالی با استفاده از دستگاه های الکترونیکی مانند کامپیوتر،موبایل و تبلت است.

پرداخت آنلاین با سرعت بالاانجام می شود و برای زندگی امروزه ما که با سرعتی سریع اتفاق می افتد بسیار کارامد است.

بر اساس آمار های انجام شده استقبال از پرداخت های آنلاین و خرید های اینترنتی در بین کاربران در کشور روز به روز افزایش می یابد.

در این بین، شرکت کارت اعتباری ایران کیش سال 82 تاسیس شد و از سال 93 اقدام به توسعه سبد محصولات و خدمات خود کرده است. 

سرمایه شرکت کارت اعتباری کیش که در سال 1384 مبلغ یک میلیارد تومان بود اکنون به 700 میلیارد تومان رسیده است.

سهامداران اصلی این شرکت را شرکت تدبیگران فناوری اطلاعات تجارت ایرانیان با 32.01 درصد، بانک تجارت با 19.22 درصد، شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با 17 درصد، صندوق اختصاصی بازارگردان تجارت ایرانیان اعتماد با 8.44 درصد و بانک سپه با 8.30 درصد تشکیل می دهند.

 از سیامک جعفری، علی کشوری شاد، سید حسین ملقب مهرداد قریشی، سعید کریم زاده و حمیدرضا تائینی به عنوان اعضای هیات مدیره این شرکت یاد می شود.

شرکت ایران کیش در شاخص مبلغ تراکنش سالیانه کل ابزارها براساس گزارشات شاپرک در سال مالی 1402 با 9.16 درصد سهم در رتبه ششم صنعت قرار دارد.

درآمد عملیاتی رکیش تا پایان آذرماه سال گذشته با 6 درصد رشد نسبت به سال ماقبل به رقم 937 میلیارد تومان رسید که مبلغ 934 میلیارد تومان از محل خالص درآمد نصب و پشتیبانی دستگاه های پایانه فروش و کارمزد تراکنش و مبلغ 3 میلیارد تومان از محل خالص درآمد حاصل از فروش کالا بوده است.

همچنین این شرکت سال مالی 1402 خود را با سود 93میلیارد تومانی به پایان رساند که رشدی 46 درصدی نسبت به سال ماقبل داشت.

براساس بولتن آذرماه سال گذشته شاپرک، شرکت ایران کیش در رتبه هفتم در شاخص مبلغ تراکنش اینترنتی قرار گرفت.

سهم شرکت کارت اعتباری ایران کیش در بخش های مختلف صنعت (وضعیت رقابت) در سال گذشته در بخش درگاه کارتخوان(فروشگاهی، موبایلی، صندوق) 10.31 درصد از بازار داخلی، در بخش درگاه اینترنتی 3.50 درصد از بازار داخلی و در بخش درگاه موبایلی 0.17 درصد از بازار داخلی بوده است.

 

ارسال نظر