کولرهای آبی چقدر آب مصرف می‌کنند؟

کولرهای آبی چقدر آب مصرف می‌کنند؟

کولرهای آبی یکی از بهترین وسایل سرمایشی در مناطق معتدلی مانند تهران به شمار می‌روند و با استفاده صحیح آنها هم مصرف برق کمتر می‌شود و هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، ماه گذشته در تاریخ و سابقه دمای کره زمین، یکی از گرم‌ترین ماه‌ها به ثبت رسی، این در حالیست که ماه جاری و در ادامه ۱۲ ماه گذشته میلادی گرمایش کره زمین داشته و ماندگاری گرمای هوا همچنان ادامه دارد.

به گفته محمدرضا کاویانپور،رئیس موسسه تحقیقات آب کشور کره زمین نسبت به قبل از انقلاب صنعتی ۱.۶۳ درجه سانتی‌گراد افزایش دما را ثبت کرده است و ایران بر اساس رکوردهای جهانی در سال گذشته ۱.۰۳ سانتی گراد افزایش دما را نسبت به میانگین بلند مدت تجربه کرده است و پیش بینی می‌شود در سال جاری این عدد افزایش یابد.

همزمان با شیب افزایشی روند تغییرات دمای هوا طی دو هفته (تا ۱۰ مرداد) تقاضای مردم در استفاده از وسایل سرمایشی بالا می‌رود. این درحالی است که با روشن‌ شدن کولرهای آبی به‌طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود که معادل سرانه مصرف آب یک فرد در شبانه روزاست.

اغلب مناطق کشورمان دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است و بهترین سیستم سرمایشی برای این مناطق، کولرهای آبی محسوب می شود.

بنا بر برخی آمارها با گرم‌شدن هوا در تهران حدود ۲۰ میلیون کولر آبی به کار می‌افتد. کولرهای آبی هنگام استفاده هر کدام به‌اندازه یک فرد از افراد خانواده در شبانه روز آب مصرف می‌کنند.

با توجه به اینکه کولرهای آبی یکی از بهترین وسایل سرمایشی در مناطق معتدلی مانند تهران به شمار می‌روند، با استفاده صحیح آنها هم مصرف برق کمتر شده و هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

علی سیدزاده، مدیرکل دفترمدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشوردر این رابطه بر بررسی اتصالات آبی کولرهای آبی تاکید کرد و گفت: کولرهای آبی در صورت چکه کردن، در هدر رفت آب اثر گذار است.

وی گفت: ایجاد سایبان برای کولر‌های آبی و جلوگیری از تابش مستقیم خورشید هم راهکار دیگری برای افزایش بهره‌وری کولر‌های آبی است و هم می‌توانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

راهکارهایی برار صرفه‌جویی آب کولرهای آبی

این گزارش حاکی است با توجه‌به مصرف آب کولرهای آبی بهتر است قبل از راه اندازی آنها با چند راهکار ساده میزان مصرف آب این کولرها را کنترل کنیم.

 قبل از راه‌اندازی نسبت به کنترل آب‌دهی آنها مراقبت و اگر کولر از جایی نشتی آب داشت، نسبت به برطرف‌کردن آن اقدام کنیم.

همچنین از سایبان برای این کولرها استفاده شود؛ زیرا این سایبان‌ها هم عملکرد کولر را بهتر می‌کنند و هم از تبخیر آب جلوگیری می‌کنند.

استفاده از دور کند کولرهای آبی راهکار دیگری است که هم برای مدیریت مصرف آب ضروری است و هم از مصرف بی‌رویه برق می‌کاهد. به عبارتی ما می‌توانیم مصرف آب کولر را کاهش دهیم، زمانی که راندمان کولر پایین باشد مجبور هستیم به‌جای دور کند از دور تند کولر استفاده کنیم که این امر باعث افزایش مصرف آب کولرهای آبی می‌شود.

​از طرفی با توجه به اینکه طبق آخرین آمار هم اکنون ۲۰ میلیون کولر آبی در سراسر کشور وجود دارد، حدود ۱۰ هزار مگاوات  از تولید برق کشور را مصرف می‌کنند.

از جمله اثرات افزایش دما، افزایش مصرف برق در بخش سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع ساختمان‌ها است.به طوریکه طبق آمارهای اعلام شده امسال، سهم سامانه‌های سرمایشی و تهویه مطبوع از کل برق تولیدی کشور به حدود ۴۰ درصد (معادل ۳۰ هزار مگاوات) رسیده است که بیانگر اهمیت مدیریت درست مصرف برق در این حوزه است.

 کولر‌های آبی با توجه به میزان مصرفی که دارند، وسیله سرمایشی مناسبی برای مناطق عادی هستند. با این حال از آنها هم می‌توان به شکل بهینه تری برای رسیدن به دمای رفاه در مناطق استفاده کرد. استفاده از دور کند کولر به جای دور سریع، تا ۴۰ درصد مصرف برق کولر‌های آبی را کاهش می دهد.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در خصوص سهم سیستم‌های سرمایشی از مصرف برق  می‌گوید: بخشی زیادی از رشد مصرف برق مربوط به افزایش دما و بخشی از آن به استفاده نادرست از وسایل سرمایشی مربوط می‌شود. بیش از ۳۲ هزار مگاوات میزان مصرف کولر‌ها بوده که بیش از مصرف کشوری مانند مصر است.

در این ارتباط برای صرفه جویی مصرف برق در کولرهای آبی هم راهکارهایی پیشنهاد شده است:

کانال‌کشی کولرهای آبی از کوتاهترین مسیر انجام شود. چنانچه کانال‌های کولر خارج از ساختمان قرار دارند، باید به وسیله عایق‌کاری از گرم شدن کانال‌ها و هدر رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود؛ هرچه مسیر کانال‌کشی کولرهای آبی طولانی‌تر و پرپیچ و خم باشد، فشار هوا در مسیر کانال‌ها افت پیدا کرده و جبران آن به انرژی بیشتری نیاز دارد و سرمای حاصل شده نیز کمتر می‌شود.

در صورت زندگی در ساختمان‌های بلند، بهتر است کولر را داخل بهارخواب قرار دهید. مسیر طولانی کانال موجب کاهش فشار هوا شده و حداقل باد را به داخل ساختمان هدایت می‌کند.

هر سال نسبت به تعویض پوشال‌های کولر آبی اقدام کنیم. تمیز کردن و رفع اشکالات کولر پیش از شروع به کار آن در فصل گرما، کارکرد کولر را بهبود بخشیده، مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌های متعدد و... باعث افزایش گرمای محل کار و سکونت می‌شود و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

چنانچه امکان‌پذیر باشد باید از سیستم سرمایش موضعی استفاده شود؛ به این معنی که تنها به اتاق‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد هوای سرد را منتقل کنید. به این منظور می‌توان دریچه‌های ورودی هوا به سایر اتاق‌ها را مسدود کرد.

از روشن نگه‌ داشتن مداوم کولر در طول روز پرهیز کنیم و به ویژه سعی کنیم از دور کند کولر استفاده تا فشار کمتری به دستگاه وارد شود.

کولرهای تایمر دار؛ پدیده‌هایی برای مدیریت مصرف آب و برق

مصطفی مافی رئیس مرکز توسعه فناوری صنعت برق و انرژی در این باره می‌گوید: نصب سایبان برای هر دو نوع کولر آبی و گازی، بسیار موثر بوده و به طور میانگین سبب کاهش حدود ۳۰ درصد در مصرف برق خواهد شد.

وی گفته است کاهش طول کانال در کولر‌های آبی و عایق کردن آن بخش از کانال که در معرض هوای بیرون است، سبب افزایش ۱۵ الی ۳۰ درصدی راندمان کولر خواهد شد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان برای بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در کولرهای آبی انجام داد، استفاده از کلیدهای ترموستات دار است. امروزه با پیشرفت فنّاوری کولرهای آبی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان نصب ترموستات بر روی آنها وجود دارد. به عبارتی می‌توان با نصب ترموستات دمای دستگاه را تنظیم کرد، برای مثال اگر دمای ترموستات بر روی ۳۰ تنظیم شود، با رسیدن دما به حد تعیین شده، کولر خاموش و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

یکی از راهکارهایی که می‌توان برای بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی در کولرهای آبی انجام داد، استفاده از کلیدهای تانکردار است. کولرهای آبی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان نصب تایمر بر روی آنها وجود دارد. می‌توان با نصب تایمر زمان روشن‌شدن خاموش‌شدن کولر را تنظیم کرد، برای مثال کولر از ساعت ۲ بامداد به بعد که هوا خنک‌تر شده و شما خواب هستید خاموش و در مصرف آب و انرژی صرفه‌جویی شود.

ارسال نظر