شناسه خبر : 52404

اختصاصی چابک آنلاین؛

بیشترین میزان فرآورده های چوبی به این دو کشور صادر می شود

بیشترین میزان فرآورده های چوبی به این دو کشور صادر می شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته وفرآورده های خام چوبی، گفت: اخذ عوارضی همچون مالیات، هزینه‌های بالای تولید، مشکلاتی مانند کمبود برق و مواد اولیه، بیمه و حقوق و دستمزد از جمله مسائلی است که برای تولیدکنندگان موانعی را به وجود آورده است.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، عباس هادی زاده درگفتگو با چابک آنلاین، بیان کرد: این موضوعات باعث شده که برخی از تولیدکنندگان به سمت تولیدات با کیفیت پایینی حرکت کنند تا شاید بتواند در رقابت و کسب درآمد، سودآور باشند.

وی، اذعان کرد: در حال حاضر، ایران رتبه ۹ جهانی در تولید MDF را دارد که این امر به معنای داشتن توانایی تولید بیش از ۴ میلیون متر مکعب چوب است هرچند که از این ظرفیت‌ها استفاده خوبی نمی‌شود.

 هادی زاده، گفت: در کشورهایی که در این زمینه پیشتاز هستند، مدیریت به گونه‌ای است که تولیدکنندگان از سوی دولت ها حمایت می شوند از جمله در زمینه مالیات، بیمه و تامین انرژی ارزان قیمت .

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی تصریح کرد که متأسفانه در ایران حمایت ویژه ای از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، بنابراین تولیدکنندگان باید مسیری را انتخاب کنندتا هزینه‌های تولید و قیمت نهایی محصولات کاهش یابد، هر چند که در این بین دستگاه‌های فرسوده کارگاه ها نیز در قیمت تمام شده محصولات بی تاثیر نیست.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی، درباره صادرات محصولات اظهار کرد: بیشتر صادرات محصولات چوبی به کشور عراق و بخشی از صادرات نیز به افغانستان نیز انجام می‌شود که با توسعه بازارهای صادراتی می توان تا ۲.۵ میلیون دلار درسال صادرات داشت.

وی، در رابطه با میزان واردات محصولات چوبی هم افزود:درحال حاضر،واردکنندگان با مشکلات زیادی در این زمینه روبرو شده‌اند هر چند که این مشکلات کوتاه‌مدت بوده و حل خواهد شد.

هادی زاده، بیان کرد: به طور متوسط نیاز به واردات مواد اولیه چوبی بین  ۳ تا ۳.۵ میلیون متر مکعب اوراق فشرده بوده هر چند که در کشور قادر به تولید بیش از ۴ میلیون متر مکعب در سال هستیم و می‌توانیم بین ۱ تا ۲.۵ میلیون متر مکعب اوراق فشرده تولید کنیم، بنابراین  این بدان معناست که تقریباً ۱ میلیون متر مکعب کمتر از نیاز مصرفی ما تولید می‌شود.

هادی زاده، بیان کرد: برای حمایت از تولیدکنندگان، باید راهکاری از سوی وزارت‌خانه و دولت اتخاذ شود تا باعث افزایش تمرکز بر صادرات شویم، هرچندکه مخالف واردات نیستیم و واردات باید به گونه‌ای انجام شود که رقابت بین تولید کنندگان را تحریک کند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی، ادامه داد: این اتحادیه بارها به مسئولان وزارت‌خانه، نامه‌های متعدد ارسال کرده و خواستار انجام یک پایش در سراسر کشور شده که این امر نیازمند این است که اتحادیه ما بتواند نظارت داشته باشد، زیرا بیشتر واردکنندگان و صادرکنندگان چوب کشور در استان تهران حضور دارند.

هادی زاده، تاکید کرد که رکود صنعت ساختمان نه تنها بر صنف ما بلکه بر تمام اصناف تأثیرگذاشته زیرا صنعت ساختمان به عنوان صنعت مادر، به طور معمول تأثیر چشمگیری بر سایر صنایع دارد و وقتی این صنعت رونق پیدا می‌کند، تمام اصناف دیگر نیز فعال می‌شوند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده های خام چوبی، گفت: اگر صنایع و اصناف به راحتی به کار خود ادامه دهند و قوانین  متعدد برای اصناف وضع نشود، این اقدام باعث می‌شود که خود صنایع و تولیدکنندگان توانایی افزایش ۳۰ درصد اشتغال را در سراسر کشور داشته باشند و به کاهش تورم  کمک کنند.

 

ارسال نظر