شناسه خبر : 33481

اختصاصی چابک آنلاین؛

تولیدکنندگان تجهیزات تهویه مطبوع با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستند

تولیدکنندگان تجهیزات تهویه مطبوع  با 60 درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستند

امروزه به سبب گسترش زندگی ماشینی و افزایش آلاینده ها ، سلامت هوای محیط تاثیر مهمی بر زندگی انسان داشته و بسیار حائز اهمیت است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، به همین منظور استفاده از تهویه مطبوع هوای ساختمان، محل کار، مجتمع ها می تواند بر بهبود سبک زندگی و سلامتی انسان ها بسیار تاثیرگذار باشد.

به طور معمول و با نزدیکتر شدن به فصل گرما، موضوع  تهویه  و توجه بیشتر به موضوعاتی از این دست بیشتر هم می شود.

اما شرایط برای فعالان این صنعت چگونه است؟

به طور معمول از کمبود سرمایه در گردش  و افزایش هزینه های جانبی به عنوان یکی از مشکلات تولیدکنندگان یاد می شود.

اما نکته قابل توجه این است که حمایت‌های دولت و همکاری نهادهای بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای برای عبور از موانع تولید و تسهیل قوانین و مقررات کسب و کار می تواند بخش مهمی از محدودیت های تولید در کشور را کاهش دهد.

علی آرین پور، نائب رئیس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان تجهیزات تهویه مطبوع و  معاون مدیر عامل شرکت صنایع سرماآفرین ایران در گفتگویی با چابک آنلاین به بررسی وضعیت این صنعت پرداخته که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین: با توجه به اینکه از انواع سیستمهای تهویه مطبوع در ساختمان ها استفاده می شود و صنعت ساختمان در حال حاضر در رکود  قرار دارد این رکود تورمی چه تاثیری برروی صنعت متبوع شما خواهد گذاشت؟

آرین پور: استفاده از سیستم های تهویه مطبوع به منظور تامین شرایط آسایش است که این آسایش هم برای انسان کاربرد دارد و هم برای تامین شرایط آب و هوائی مناسب کارکرد تجهیزات و دستگاه ها.

 بدین ترتیب کاربرد تجهیزات تهویه مطبوع فقط منحصر به ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری نمی شود و در صنایع نیز کاربرد دارد.

نشانه های رکود از یک طرف و تورم از سوی دیگر در حوزه های مختلف کسب و کار کاملا مشهود بوده  و صنعت تهویه مطبوع نیز چیزی جدا از این قضیه  نیست.

همین موضوع باعث شده  که از چند سال گذشته تا کنون چندین مشکل (اعم از کاهش ظرفیت تولید، کاهش نیرو و امکانات کار و در بعضی موارد تعطیلی و یا تغییر حوزه فعالیت) گریبانگیر فعالان صنعت تهویه مطبوع که غالبا بصورت خودگردان اداره می شوند را بگیرد.

چابک آنلاین: ظرفیت سالانه تولید سیستم های تهویه مطبوع چقدر بوده و  با توجه به اهمیت این حرفه ، صنعت بیمه چه نقشی می تواند داشته باشد و آیا تولید کنندگان از محصولات بیمه ای استفاده می کنند؟

آرین پور: بالغ بر 100 شرکت در حوزه تولید تجهیزات تهویه مطبوع در حال حاضر وجود دارند که قریب نیمی از آنها فعالیت تولیدی دارند.

برخی از این شرکتها تولید کننده کامل بوده و برخی مونتاژ کاری می کنند. ظرفیت تولید اسمی این شرکتهای فعال، بخش خیلی بزرگی از نیاز داخل کشور را چه به لحاظ کیفی و چه به  لحاظ کمی پاسخگو هست اما متاسفانه به دلایلی که عرض کردم، تولیدکنندگان این حوزه با چیزی حدود 40 تا 60 درصد ظرفیت اسمی خود مشغول فعالیت هستند که بنا به افزایش تقاضا، قابلیت افزایش تولید و عرضه نیز وجود خواهد داشت.

اطلاعات مشخصی که چه تعداد از تولید کنندگان این حوزه و به چه میزان و در چه محصولاتی از خدمات بیمه استفاده می کنند در دسترس نیست ولی آنچه به نظر می رسد این است که تولیدکنندگان در حال حاضر بیشتر از راه خدمات پس از فروش و گارانتی مشکلات احتمالی خود را با مشتریان برطرف می کنند و از خدمات بیمه  استفاده نمی شود.

اگر بیمه در این صنعت که محصول ارائه شده آن یک کالای سرمایه ای است می تواند نقش با ارزش افزوده ای برای هر دو طرف یعنی تولید کننده و مصرف کننده بازی کند بهتر است شرکت های بیمه راهکارهای متناسب را ارائه کنند.

چابک آنلاین: میزان رضایت مشتریان از خدمات این صنعت چقدر است؟

آرین پور: اگر منظورتان رضایتمندی مشتری از کیفیت کالا و خدمات ارائه شده توسط تولیدکنندگان تجهیزات تهویه مطبوع است، بایستی تحقیق میدانی در این خصوص انجام شود.

 در حال حاضر سامانه ای برای ثبت شکایات مشتری در این حوزه وجود ندارد تا بتوان آمار آن را با آمار تولید مقایسه کرد.

البته دفتر انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات تهویه مطبوع دریافت کننده برخی شکایات مشتریان از تولید کنندگان هست و موارد واصل شده پس از بررسی کارشناسی در هیات مدیره انجمن نیز بررسی می شود که تعداد آنها در مقایسه با تعدد و تنوع عرضه محصول ناچیز است.

چابک آنلاین: آیا تسهیلات بانکی خاصی به تولیدکنندگان سیستم تهویه مطبوع تعلق می گیرد؟

آرین پور: تسهیلات عمومی اعطا شده به تولیدکنندگان حوزه تهویه مطبوع مطابق با شرایط عمومی بانکها و سازمانهای مرتبط در ارائه تسهیلات بانکی و اعتباری به سایر تولیدکنندگان حوزه های دیگر است.

هرچند هیات مدیره انجمن جلسات مختلفی را با اعضای هیات مدیره و مدیران بانکهای مختلف کشور برگزار کرده تا بتوان برای تولیدکنندگان این حوزه شرایط تسهیل شود، ولی در مجموع تسهیلات اختصاصی خاصی درنظر گرفته نمی شود.

چابک آنلاین: تعداد اعضای انجمن شما چند نفر است و چه تعدادی از بیمه استفاده می کنند؟

آرین پور: حدود 55 شرکت تولید کننده محصول نهائی، تولید کننده قطعات و مجموعه ها و همچنین تولید کنندگان ادوات تولید عضو انجمن تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع هستند که بالطبع این شرکتها از خدمات متنوع بیمه ای استفاده می کنند.

چابک آنلاین: محصولات تولیدی این صنف به کدام کشورها صادرمی شود؟

آرین پور: صنعت تهویه مطبوع در پیشینه چند دهه ای خود سابقه درخشانی در صادرات نداشته است.

 البته یک موقع بحث صادرات مطرح است و یک موقع مبحث خرده فروشی بین المللی.

ما خرده فروشی داریم ولی صادرات خیر.  شاید بتوان دلیل این عدم موفقیت در صادرات را علی الخصوص در چند ساله اخیر در چهار بخش رد گیری کرد.

اولین بخش، مبحث استانداردهای بین المللی است. لازمه حضور در بازارهای جهانی، رعایت الزامات این بازارها است. اولین الزام،  دارا بودن استانداردهای جهانی است.

شرکتهایی که بعنوان مرجع، توانایی ارائه گواهینامه برای لحاظ و رعایت استانداردهای مرتبط را دارند بدلیل شرایط تحریم فعالیتی در ایران نداشته و خدماتی را ارائه نمی کنند.

دومین مانع پیش روی صادرات در صنعت تهویه مطبوع، فقدان پیش بینی پذیری اقتصاد است.

 شما نمی توانید پیش بینی کنید شرایط بازار ارز به چه شکل خواهد بود و آیا برنامه ریزی صادراتی شما همچنان صرفه خواهد داشت یا خیر.

مهمترین عامل تاثیرگذار بر داشتن فعالیت تولیدی، برخورداری از ثبات و قابلیت پیش بینی است.

بدین جهت نوسانات به شدت تولید را تحت تاثیر قرار می دهد.

 البته به این معنی نیست که تورم صفر و یا تک رقمی باشد، بلکه اگر بدانیم برای یک دوره مشخص، تورم روی عدد مشخصی ثابت می ماند، باز هم شرایط قابل پیش بینی خواهد بود.

شاید بتوان سومین عامل را در حوزه نقل و انتقال پول جستجو کرد.

 با توجه به شرایط موجود در روابط مالی ایران در عرصه تجارت جهانی، امکان استفاده از اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه های بانکی وجود نداشته و هزینه های نقل و انتقال پول از مسیرهای دیگر هم زیاد است.

همانطور که عنوان شد، صادرات در صنعت تهویه مطبوع قابل توجه نیست. یکی دیگر از دلایل آن می تواند این باشد که تولیدات ما در عرصه جهانی قابل توجه نباشد و ساختارهای تولیدی نیاز مند بازبینی  جدی است.

نکته ای که وجود دارد اینست که بدلیل مشغله های تولید، بخشی از تولید کنندگان صنعت تهویه مطبوع  آگاهی کافی برای صادرات نداشته و یا اصولا فرصت کافی برای فائق آمدن بر مشکلات مرتبط با صادرات در اختیار ندارند.  

بدین دلیل تولید کننده خودش نمیتواند مستقیم وارد عرصه صادرات شود و اگر هم بشود چیزی بیش از خرده فروشی را نمی تواند پاسخگو باشد.

 لذا لازم است تا سازمانهای مسئول و مشغول در امر تسهیل صادرات همچون سازمان توسعه تجارت و یا اتاق های بازرگانی توجه ویژه ای به بخش بازرگانی و معاملات خارجی تولید کنندگان صنعت تهویه مطبوع داشته باشند.

 چابک آنلاین: میزان واردات دراین صنعت چقدر است و آیا تولید داخل می تواند جوابگوی نیاز بازار باشد؟

آرین پور: ظرفیت تولید اسمی شرکتهای فعال این صنعت، بخش خیلی بزرگی از نیاز داخل کشور را چه به لحاظ کیفی و چه به لحاظ کمی پاسخگو هست ولی واردات قانونی و متفرقه گویا جزئی جدائی ناپذیر از این صنعت شده است.

البته این نکته قابل توجه است که به هیچ وجه مخالف واردات کالا و محصولاتی که ارزش فنی و مهندسی بالائی داشته باشند نیستم ولی متاسفانه بخش زیادی از محصولاتی که وارد می شوند نه تنها مزیت و برتری فنی به نسبت نمونه مشابه داخلی ندارند بلکه در خیلی مواقع از کیفیت پائین تری چه در تولید و چه در خدمات پس از فروش برخوردارند.

چابک آنلاین: تقاضا برای محصولات تولید داخل بیشتر است یا وارداتی؟ چرا؟

آرین پور: آنچه در این صنعت برای مشتریان اهمیت بیشتری دارد، کیفیت خدمات پیش از فروش، کیفیت محصول ارائه شده و همچنین کیفیت خدمات پس از فروش است.

هرچند عنوان و نماد تجاری هم جایگاه ویژه ای دارد اما این سوال ساده شما، پاسخ سختی دارد.

 چابک آنلاین: آیا محصول بیمه ای خاصی هست که تولید کنندگان به آن نیاز داشته باشند اما در صنعت بیمه ایران موجود نباشد؟

آرین پور: به نظرم در نشست های همفکری انجمن تولیدکنندگان با نمایندگان بیمه بتوان راه کارهای مناسبی برای افزایش خدمات بیمه ای یافت.

چابک آنلاین: با توجه به آلودگی هوا در بیشتر استان های کشور و همچنین بالا رفتن افزایش دما آیا تقاضا برای خرید محصولات سیستم های تهویه مطبوع افزایش یافته است؟ بیشترین تقاضا برای کدام محصول است؟

آرین پور: آنچه بر تغییر تقاضای سیستم های تهویه مطبوع حاکم و تاثیر گذار است فقط یک پارامتر تغییر آب و هوا و افزایش دما نیست که تاثیر مستقیم آن در تغییر تقاضا قابل درک باشد.

بطور مثال تغییر قیمت و یا کمبود حامل های انرژی (همچون آب، برق و گاز ) تاثیر جدی بر میزان و نوع محصول مورد تقاضا دارد.

کوچک شدن متراژ واحدهای مسکونی و اداری و کاهش تعداد آنها در یک مجتمع نیز باعث شده است تا از سیستم های متمرکز و مرکزی به سمت سیستم های مستقل تغییر نگرش ایجاد شود.

 

ارسال نظر