هشدار نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی برای نفت

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)هشدار داد مصرف ضعیف‌تر از حد انتظار نفت در چین و افزایش فروش خودروهای برقی، همچنان بر رشد تقاضای جهان برای نفت در آینده تاثیر خواهد گذاشت.


هشدار نگران‌کننده آژانس بین‌المللی انرژی برای نفت

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای به بلومبرگ گفت: امسال تقاضای جهانی برای نفت بسیار ضعیف است؛ بسیار ضعیف‌تر از سال‌های گذشته، و انتظار داریم که این وضعیت تحت تاثیر چین، ادامه پیدا کند.

بیرول افزود: در حال حاضر، جهان از وفور در عرضه نفت و ظرفیت مازاد تولید نفت برخوردار است. وی جدیدترین گزارش ماهانه چشم انداز بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی را مورد تاکید قرار داد که در آن پیش‌بینی شده است به دلیل عرضه فراوان و کاهش رشد تقاضا، بازار نفت در سال آینده با مازاد عرضه قابل توجهی مواجه خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش اکتبر خود اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت امسال تنها ۸۶۲ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، زیرا رشد مصرف در چین کاهش یافته است. برآورد اخیر کمتر از رشد ۹۰۳ هزار بشکه در روز تقاضای جهانی برای نفت است که در گزارش ماه قبل این آژانس پیش‌بینی شده بود.

این آژانس خاطرنشان کرد: تقاضای چین برای نفت ضعیف است، به طوری که مصرف این کشور در ماه اوت، بر مبنای سالانه ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت که چهارمین کاهش ماهانه متوالی بود.

آژانس بین‌المللی انرژی تایید کرد آماده است در صورت وقوع شوک‌های عرضه، وارد عمل شود، اما خاطرنشان کرد در حال حاضر، عرضه روال عادی دارد و در نبود اختلال عمده، بازار در سال جدید با مازاد عرضه قابل توجهی مواجه است.

در گزارش سالانه «دورنمای انرژی جهان ۲۰۲۴»، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ارزیابی‌های اوپک به دلیل افزایش بکارگیری وسایل نقلیه برقی در چین، درست نیست.

خود آژانس بین‌المللی انرژی هم از پیش‌بینی خود در سال گذشته عقب نشینی کرد و اکنون انتظار دارد تقاضا برای نفت، گاز طبیعی و زغال سنگ، در دهه جاری، به اوج خود برسد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، دیدگاه این آژانس با نظر تولیدکنندگان بزرگی مانند عربستان سعودی، کاملا متفاوت است. امین ناصر، مدیرعامل آرامکوی سعودی، با اشاره به رشد پیش‌بینی شده تقاضا برای نفت در جنوب جهانی، خواستار بازبینی برنامه‌های گذار به انرژی پاک شد.

copied
نظر بگذارید