اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق

وزارت نیرو با هدف عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۴ و کاهش ناترازی تولید و مصرف ۱۴ مگاپروژه برنامه‌ریزی کرده است که پیش‌بینی می‌شود، اجرای کامل این برنامه نقش مؤثری در رفع ناترازی فصل گرم سال آینده داشته باشد.

اجرای ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی برق

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، باتوجه به پایان یافتن فصل گرم سال جاری و روند رو به کاهش تقاضای مصرف برق کشور، برنامه‌های وزارت نیرو برای کسب آمادگی حداکثری برای مواجه با فصل گرم سال آینده و تأمین حداکثری برق مورد نیاز بخش‌های مختلف آغاز شده است و ۱۴ مگاپروژه را شامل می‌شود.

این برنامه که در ۱۴ بند کلان تنظیم شده است، موارد مختلفی مانند ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید نیروگاهی، افزایش راندمان نیروگاه‌های موجود و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف را شامل می‌شود.

بر اساس این برنامه کلان، قرار است تا اوج بار سال آینده ۳ هزار و ۶۲۹ مگاوات نیروگاه توسعه‌ای جدید به مدار می‌آید که این مهم از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید مانند نیروگاه سهند به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات، نیروگاه گازی چادرملو اردکان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، واحد بخار نیروگاه رودشور به ظرفیت ۳۴۵ مگاوات، واحد یک گازی نیروگاه مکران به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و راه‌اندازی واحد بخار نیروگاه دالاهو به ظرفیت ۲۹۳ مگاوات محقق خواهد شد.

همچنین سالانه ۲۰۰ مگاوات نیز از طریق توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود.

افزون بر اقداماتی که در راستای توسعه ظرفیت نیروگاهی تا پیش از آغاز اوج بار سال آینده اجرا می‌شود، همچنین ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی نیز در دستور کار قرار گرفته است که شامل تعمیرات اساسی و دوره‌ای است.

در کنار این اقدامات، همچنین افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود از طریق ارتقاء و رفع محدودیت واحد‌های نیروگاهی موجود به ظرفیت ۲ هزار و ۴۳۱ مگاوات نیز اجرایی می‌شود که شامل هزار و ۱۹۱ مگاوات افزایش ظرفیت نیروگاه‌های گازی و هزار و ۲۴۰ مگاوات رفع محدودیت تولید از نیروگاه‌های بخاری است.

افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا ۴ هزار و ۸۰۰ مگاوات از طریق مشارکت بخش خصوصی، مردم و نیز بخش اداری کشور و استفاده از حداکثر تولید برق نیروگاه‌های صنایع و نفت از دیگر اقداماتی است که در ستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

مستند به این گزارش مولد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی برای تزریق به شبکه سراسری تا ۴۵۰ مگاوات فعال می‌شود و نیروگاه‌های صنایع و نفت نیز به ظرفیت ۴ هزار و ۵۶ مگاوات فعال خواهد شد.

به مدار آوردن کامل نیروگاه‌های برق آبی ضمن حفظ و صیانت از منابع آبی با هدف استفاده حداکثری در بخش شرب و کشاورزی از دیگر اقدامات در دستور کار است.

توسعه و رفع محدودیت از شبکه برق کشور یکی دیگر از برنامه‌های کلان وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار سال آینده است که بر اساس آن و به منظور تأمین پایدار برق ۳۵۰ توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع تعریف شده است که از این تعداد ۱۵۵ پروژه حیاتی است و مشتمل بر ۱۷۶۱ کیلومتر مدار خط و ۱۱ هزار و ۲۳ مگاولت آمپر ظرفیت‌ایستگاه و همچنین ۱۷ پروژه بهبود شبکه انتخاب شده است.

پروژه هوشمندسازی و نصب کنتور‌های هوشمند که در راستای آن قرار است ۹ میلیون کنتور هوشمند در بخش‌های مختلف نصب شود نیز از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از اوج بار سال آینده است.

باتوجه به نقش مؤثر صرفه‌جویی و مصرف بهینه برق در کاهش ناترازی برق، یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف انرژی است که با آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مؤثر مشترکان، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق گرمسیر، محاسبه مصارف بالاتر از الگوی مشترکان بر اساس نرخ تابلوی سبز بورس از جمله این اقدامات است.

افزایش سطح تبادلات برق با کشور‌های همسایه از طریق تکمیل خط سوم ۴۰۰ کیلوولت ایران و ارمنستان و افزایش ۴۰۰ مگاوات واردات از ارمنستان، مذاکره با آذربایجان جهت واردات ۱۴۰ مگاوات برق و هماهنگی با ترکیه جهت تبادل انرژی از طریق سیستم تا ۳۰۰ مگاوات از دیگر برنامه‌های وزارت نیرو در راستای تأمین حداکثری برق برای اوج بار سال ۱۴۰۴ است.

این گزارش می‌افزاید شناسایی و جمع‌آوری مراکز استخراج رمز ارز و انشعاب‌های غیرمجاز، استفاده حداکثری از قابلیت‌های شبکه، جلب سرمایه‌گذاری در سمت عرضه و تقاضا، توسعه معاملات در بورس برق و معاملات دو جانبه با مشارکت مشترکین عمده با دیماند بیش از ۳۰ کیلووات و تأمین منابع مالی برای پروژه‌های ضروری صنعت برق از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

copied
نظر بگذارید