بحران بی برقی در ۷ کشور عربی

بحران بی برقی در ۷ کشور عربی

با توجه به گرم شدن کره ی زمین، در بیشتر نقاط دنیا به خصوص منطقه خاورمیانه شاهد افزایش درجه حرارت هستیم، از این رو در کشورهای همچون یمن، سوریه، سودان، لبنان و ... شاهد قطعی برق زمانبندی شده و بعضا بدون اطلاع قبلی هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، بحران شدید برق اخیراً تعدادی از کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داده است. این بحران‌ها زوایایی چون کمبود سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی ایستگاه‌ها، تولید ناکافی گاز یا کمبود ارز برای واردات این سوخت را هم شامل می‌شود، این‌ها در شرایطی است که منطقه به شدت شاهد امواج گرمای شدید است.  

بر اساس گزارش پایگاه تخصصی "انرژی" کویت آخرین کشوری بوده که به دلیل افزایش مصرف به باشگاه قطع برق پیوسته است، اما این بحران با وجود تامین انرژی کافی نفت و گاز این کشور، غافلگیرکننده به نظر رسید. این بحران همچنین یمن، سوریه، سودان، مصر، لبنان و عراق را در برگرفته و تعداد کشورهای عربی را که شاهد وخیم‌تر شدن بحران برق هستند، به ۷ کشور می‌رساند در نتیجه شهروندان آنهادر دوره اخیر با قطعی مکرر مواجه شده‌اند.

در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴، شهروندان و ساکنان کویت از یک اعلامیه عجیب در نوع خود غافلگیر شدند، زیرا وزارت برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد که در حال تنظیم برنامه‌ای برای قطع خودکار برق است. این موضوع ناشی از افزایش مصرف به دلیل موج گرمای شدید در کشور بود، همچنین قطع برق در کویت تا اواسط سپتامبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت. چراکه قرار است این وزارتخانه به مدت ۳ ساعت در روز به طور متناوب بین مناطق استان‌ها در طول ماه‌های جولای به قطع برق برنامه‌ریزی شده متوسل شود.

لبنان هم درگیر قطعی برق است

لبنان بیش از سه دهه است که با بحران شدید برق روبرو است، اما به دلیل افزایش دما در دو سال گذشته به طور قابل توجهی این موضوع تشدید شده است. مدت زمان قطعی برق در لبنان به حدود ۲۰ ساعت در روز می‌رسد حتی شاید در برخی مناطق این میزان افزایش یابد، البته این موضوع بعد از بحران اقتصادی سال ۲۰۲۰ و پس از کاهش وارادات گازوئیل و سوخت دیزل شتاب گرفت.

در نتیجه برای کشورهای عربی علاوه بر گرمی فزاینده هوا در تابستان قطعی برق نیز رخ می‌دهد. این امر در برخی از کشورها به دلیل بروز جنگ یا جنگ داخلی موضوعی عادی به حساب می‌آید. در کشوری همانند عراق قطعی برق بخشی از زندگی ساکنین شده چراکه از سال ۲۰۰۳ تا به حال اقدامات برای رفع این بحران کافی نبوده است. از سویی دیگر در سودان با توجه به درگیری‌های داخلی قطعی برق در روزها گرم تابستان بسیار طولانی مدت است.

در چنین شرایطی توسلبه راهکارهای مدیریت مصرف برق ضروری است به عبارتی علاوه بر اجرایی راهکارهای مدیریتی، مشارکت مردمی برای بهینه‌سازی مصرف بسیار حائز اهمیت است. مشترکان برای بهینه‌سازی مصرف با چند راهکار ساده همچون استفاده بهینه از لوازم سرمایشی، استفاده از نور طبیعی خورشید در روز به جایی روشن کردن لامپ، تهیه سایبان برای کولر آبی و ... می‌توانند به پایداری شبکه توزیع برق کمک کنند.

ارسال نظر