صرفه جویی۲.۷ میلیارد لیتری آب شهر تهران با کاهش ۵ دقیقه‌ای استحمام

 صرفه جویی۲.۷ میلیارد لیتری آب شهر تهران با کاهش ۵ دقیقه‌ای استحمام

کاهش ۵ دقیقه ای زمان باز بودن دوش حمام هنگام استحمام حداقل باعث صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۷۵ لیتر آب معادل ۵۰ بطری ۱.۵ لیتری آب به ازای هر نفر خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، افزایش مصرف منابع طبیعی و مهم تراز همه آب، نگرانی‌های زیادی را برای کشورهای مختلف جهان پدید آورده است، به طوریکه فعالیت‌های گسترده فراوانی در جهت صرفه‌جویی و کاهش مصرف آب درحال انجام است.

این درحالی است که مشترکان خانگی به عنوان عمده‌ترین مصرف‌کنندگان آب شهری محسوب می‌شوند. میزان مصرف خانگی تحت تاثیر عوامل متعددی همچون شرایط اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانوارها و نیز وضعیت شبکه توزیع آب بوده و شامل اجزای عمده استحمام، دستشویی، ظرفشویی، لباسشویی، آبیاری و نظافت منزل، تهویه و پخت و پز است.

 از میان مصارف برشمرده،استحمام یکی از مواردی است که در مصارف خانگی نقش عمده‌ای در مصرف آب دارد که باید گفت بر اساس آمار ارائه شده کاهش ۵ دقیقه‌ای زمان باز بودن دوش حمام هنگام استحمام حداقل باعث صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۷۵ لیتر آب معادل ۵۰ بطری ۱.۵ لیتری آب به ازای هر نفر خواهد شد.

در این میان فرهنگ مصرف آب درحین استحمام یکی از موضوعات مهمی است که رعایت آن منجر به نجات آب می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف آب، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفته است با احتساب جمعیت ۱۲ میلیونی تهران اگر در فصل تابستان هر نفر حداقل ۳ بار در هفته استحمام کند با کاهش ۵ دقیقه‌ای زمان باز بودن دوش حمام حداقل ۲ میلیارد و ۷۰۰ هزار لیتر آب در هفته در مصرف آب در تهران صرفه جویی خواهد شد که این میزان آب، معادل آب مورد نیاز حدود ۱۸ میلیون نفر در یک روز است.

در این بین با مجهز کردن شیرآلات حمام به تجهیزات کاهنده مصرف آب به میزان قابل توجهی از آب در هنگام استحمام صرفه‌جویی خواهد شد، به طوریکه استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب از قبیل سردوش‌های کاهنده، فلاش تانک‌های کم مصرف و سرشیرها در یک واحد ساختمانی، حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی را به دنبال دارد.

با استفاده از تجهیزات کاهنده دبی جریان،وسایل کاهنده فشار و افزایش دهنده سرعت خروجی آب(اسپری کننده) می‌توان نقش بسزایی در صرفه‌جویی مصرف آب داشته باشیم.

از طرفی هنگام استحمام لازم نیست شیر آب به صورت مداوم باز باشد و علاوه بر آن می توان در حمام، آب را تا رسیدن به دمای مطلوب جمع آوری کرد و برای آبیاری گلدان ها مورد استفاده قرار داد.

با توجه به اینکه نسبت مصرف آب در بخش‌های توالت و حمام بین ۵۰ تا ۶۵ درصد از کل مصرف آب خانگی است.از این رو کاهش مصرف در این دو بخش می تواند تاثیرات عمده ای در کاهش مصرف کل بخش خانگی داشته باشد.

ارسال نظر