جزئیات تعرفه برق در ۵ اقلیم مختلف کشور

جزئیات تعرفه برق در ۵ اقلیم مختلف کشور

حدود ۸۰ درصد از مشترکان برق مربوط به بخش تجاری و خانگی هستند و ۵۰ درصد از مصرف برق در زمان اوج بار به این بخش‌ها اختصاص دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، در همین راستا وزارت نیرو امسال نیز با هدف فرهنگ سازی در جهت مصرف بهینه برق طی ماه‌های گرم سال، برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است. این مجموعه با راه‌اندازی پویش باانرژی و اپلیکیشن آن سعی دارد ضمن آموزش و فرهنگ سازی در راستای مدیریت بهینه مصرف برق و انرژی، با در نظر گرفتن جوایزی نفیس، شهروندان را نسبت به این مهم ترغیب کند.

پویش باانرژی از اواسط اردیبهشت آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد. طی این پویش شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت پویش باانرژی به نشانی https://ba-energy.ir و یا دانلود اپلیکیشن آن، ضمن آگاهی از روش‌ها و راهکارهای کاهش مصرف برق، از جزئیات هدایایی این پویش نیز مطلع شوند.

جزئیات تعرفه برق در ۵ اقلیم مختلف کشور

استفاده از وسایل سرمایشی در فصول گرم و پلکانی بودن تعرفه برق، در کنار یکدیگر باعث درج مبالغ بالا در قبض برق مشترکان خانگی می‌شوند. یکی از دلایل اصلی این موضوع ناآشنایی از شیوه صحیح مصرف و چگونگی محاسبه هزینه آن است.

ایران از نظر تعرفه برق به ۵ اقلیم تقسیم‌بندی می‌شود که ۴ اقلیم از آن، گرمسیر به حساب می‌آیند. در این میان حدود ۸۰ درصد از مشترکان در یک اقلیم غیرگرمسیر زندگی می‌کنند.

جزئیات تعرفه برق در ۵ اقلیم مختلف کشور

حاسبه پلکانی هزینه برق در فصول گرم به این‌صورت است که هزینه مصرف تا سقف ۳۰۰ کیلووات‌ساعت با نرخ تعرفه عادی محاسبه می‌شود و مصرف مازاد بر آن، با ضریبی متفاوت در قبض برق درج خواهد شد. این ضریب تا سقف مصرف ۴۵۰ کیلووات‌ساعت، ۱.۵ برابر نرخ مصرف عادی، از ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلووات‌ساعت ۲.۵ برابر و برای مصارف بیش از ۶۰۰ کیلووات‌ساعت ۳.۵ برابر مقدار تعرفه الگو است. مقدار مصرف الگو در مناطق عادی در روزهای غیر گرم (از پایان شهریور تا آغاز خرداد) برابر با ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

برای مناطق گرمسیر ۱، ۲، ۳ و ۴ نیز مقدار مصرف الگو به‌ترتیب برابر با ۲۵۰۰، ۱۵۰۰، ۶۰۰ و ۴۵۰ کیلووات‌ساعت است و مصرف تا سقف مقادیر ذکر شده با تعرفه عادی محاسبه خواهد شد.

 

ارسال نظر