شناسه خبر : 50012

اختصاصی چابک آنلاین؛

اکتشاف مواد معدنی فقط در ۱۵ درصد از مساحت کشور صورت گرفته است

اکتشاف مواد معدنی فقط در 15 درصد از مساحت کشور صورت گرفته است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان ایلام، بیشترین سهم استخراج از معادن این استان، با توجه به قرارگیری در رشته کوه های زاگرس، مربوط به مصالح ساختمانی دانست و گفت که به علت عدم ارتقای استاندارد ها، صادرات این مواد انجام نمی شود اما در حال حاضر ماده کلینکر از استان ایلام صادر می شود بنابراین لازم است تا سازمان های توسعه ای به استان های غربی کشور که کانسار فلزی ندارند، توجه بیشتری داشته باشند.

چابک آنلاین، شمیمی نادری، هدایت اسدی، درگفتگو با چابک آنلاین، ضعف نظارت معادن را از چالش های حال حاضر بیان کرد و افزود: در شرایط فعلی نیروی کافی برای  نظارت و پایش تمامی معادن وجود ندارد.

وی، ازبه روز رسانی قوانین به عنوان عاملی مهم و تاثیرگذار در رونق معادن یاد کردو ادامه داد که محاسبه حقوق دولتی باید بر مبنای ضوابط و معیارهای درستی اجرا شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان ایلام، گفت: واگذاری معدن توسط سازمان صمت به بهره بردار باید با حمایت مالی همراه شود زیرا کار معدن ریسک بالایی دارد و در صورت عدم حمایت رغبت فعالیت برای آن کاهش می یابد. 

وی،در زمینه عدم توسعه یافتگی معادن، از فقدان اکتشاف بر اساس اصول مهندسی به عنوان یک مساله مهم یاد کرد و گفت که با وجود شناسایی75 نوع ماده معدنی فقط در15 درصد از مساحت کشور، اکتشاف صورت گرفته که ناشی از  کم کاری سازمان زمین شناسی در اکتشاف و شناسایی مواد معدنی است.

اسدی،اذعان داشت: طبق آمار 17 هزار معدن درکشور وجود دارد درحالیکه با واگذاری پهنه های معدنی برای عملیات معدنکاری به سختی موافقت می شود؛ بنابراین لازم است که کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای حل این مشکل وارد قضیه شود.

وی،اظهار کرد: فرآیند سخت کسب موافقت برای عملیات معدنکاری، رکود بخش معدن را به بار می آورد.

 

ارسال نظر