شناسه خبر : 56490

اختصاصی چابک آنلاین؛

بهسازی و ایمن سازی بیمارستان‌های فرسوده ضرورتی انکار ناپذیر + جدول

بهسازی و ایمن سازی بیمارستان‌های فرسوده ضرورتی انکار ناپذیر + جدول

ثبت ۱۲ حادثه آتش‌سوزی در بیمارستان‌های کشور تنها در سه سال گذشته، آماری نگران‌کننده از وضعیت ایمنی این مراکز درمانی و ضرورت بازنگری و تقویت ایمنی درآنها.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، فهرست بیمارستان‌های پرخطر تهران دو سال پیش از سوی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور منتشر شد.

دراین لیست نام بیمارستان‌های بزرگی همچون بیمارستان لولاگر، بیمارستان طرفه، بیمارستان سینا، بیمارستان بوعلی، بیمارستان شهدای یافت‌آباد و بیمارستان فیاض‌بخش هم  به چشم می خورد.

برخی از بیمارستان ها نیز دارای نواقص ایمنی بودند که نام آنها در این فهرست اعلام نشد اما اخطارهای ایمنی را از سوی سازمان آتش نشانی دریافت کردند. 

هرچند که تعدادی از آنها سال گذشته دچار آتش سوزی شدند. 

گفته می شود که در دهه ۸۰ ارزیابی لرزه‌‌‌ای بیمارستان‌‌‌های کشور در دستورکار قرار گرفت و نتایج آن نشان داد که حدود۷۰ درصد ساختمان‌‌‌های درمانی یا همان بیمارستانی کشور فرسوده هستند.

این میزان در تهران به‌‌‌دلیل قدمت بیمارستان‌‌‌ها بیش از ۸۰ درصد بوده است.

به تازگی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور اعلام کرد که مطابق آخرین آمار حدود ۴۰ درصد از بیمارستان‌های دولتی (زیرمجموعه وزارت بهداشت) قبل از سال ۱۳۵۰ و حدود ۳۰ درصد بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۶۹ ساخته شده‌اند.

غلامعباس ترکی اذعان داشته که با در نظر گرفتن شاخص‌هایی نظیر مساحت زیربنا، سال ساخت، تعداد طبقات و دیگر شاخص‌ها، تاکنون ۵۳ بیمارستان در گروه آسیب‌پذیری خیلی زیاد و ۸۴ بیمارستان در گروه با آسیب پذیری زیاد قرار گرفته‌اند که مجموع تعداد این دو گروه (۱۳۷ بیمارستان) در اولویت اول مقاوم‌سازی قرار دارند.

به گفته مسئولان امر، بیمارستان های دولتی بیش از بیمارستان های خصوصی دارای مشکلات ایمنی هستند.

این درحالی است که بیمارستان های دولتی به دلیل هزینه های پایین‌تر مراجعه کننده بیشتری هم نسبت به بیمارستان های خصوصی دارند. 

اما برای ایمن سازی بیمارستان های پر خطر تهران چه اقداماتی انجام شده است؟

بهمن ماه سال گذشته و در جریان حریق بیمارستان گاندی، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که۳۵۰ بیمارستان در کشور هستند که به اورهال نیاز دارند و بیش از ۲۵ سال از عمر آنها می گذرد.

به گفته کریمی، وزارت بهداشت به این بیمارستان‌ها طی یک بازه زمانی شش ماهه فرصت داده که نسبت به رفع خطر اقدام کنند.

وی همچنین گفت که، ۲۰۰ بیمارستان از ۳۵۰ بیمارستانی که باید نسبت به رفع خطر اقدام می‌کردند، در این زمینه اقدام کردند و پروانه ۱۰۰ بیمارستان هم به دلیل عدم رفع مشکلات، تمدید نشده ‌است. 

سریال بیمارستان‌های نا ایمن 

انفجار سیلندر گاز در کلینیک سینا اطهر در تیرماه ۱۳۹۹  خبری دردناک بود که باعث شد زنگ خطر  بیمارستان های ناایمن بار دیگر در کشور به صدا درآید.

سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز، مراکز درمانی تهران را چندین بار از نظر ایمنی بازرسی کرد و موارد نقص ایمنی را به مدیران این بیمارستان ها اطلاع داد.

با این حال تکرار سریال آتش‌سوزی در بیمارستان‌ها و افزایش تعداد این حوادث نشان داد که بی‌توجهی به اخطار‌ها  ادامه دارد.

بررسی چابک آنلاین نشان داد که در  سه سال اخیر 12 بیمارستان در کشور دچار حریق شده اند.

photo_2024-09-07_08-33-49

بیمارستان ها و مراکز درمانی از جمله مکان هایی هستند که باید دارای ایمنی لازم باشند و دولت و وزارت بهداشت باید نسبت به ایمنی این بیمارستان ها توجه جدی داشته باشد.

براساس ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور، متولی ارزیابی ایمنی و ایمن‌سازی مراکز درمانی، وزارت راه و شهرسازی با کمک وزارت بهداشت است.

به نظر می رسد که بحث هزینه‌‌‌های بازسازی سازه‌‌‌ ای بیمارستان ها از دیگر دلایل بی توجهی به هشدارهای سازمان آتش نشانی است.

باتوجه به اینکه بیشتر بیمارستان های ناایمن کشور دولتی هستند نیاز است که دولت بازسازی بیمارستان‌‌‌های فرسوده را به‌‌‌صورت جدی در دستورکار قرار دهد و مجموعه‌‌‌های مختلف برای این موضوع به‌‌‌صورت عملی ورود کنند.

 

ارسال نظر