شناسه خبر : 52552

اختصاصی چابک آنلاین ؛

عمده کاردان‌ های فنی دارای پروانه در صنعت ساختمان مشغول به کار نیستند

عمده کاردان‌ های فنی دارای پروانه در صنعت ساختمان مشغول به کار نیستند

صمد بشارتی کلایی، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران:

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، افرادی که در صنعت ساختمان کشورهای همسایه فعالیت می‌کنند، باید پروانه مهارت داشته باشند، این پروانه نشان‌دهنده تجربه و مهارت آن افراد است.

در کشور ما از سال ۹۲، این موضوع به صورت رسمی تصویب شده و افراد ماهر در حوزه ساختمان‌ سازی پایه‌های مختلف پروانه می‌گیرند اما متأسفانه در عمل، این قانون به درستی اجرا نمی‌شود و افراد بدون پروانه همچنان در این صنعت فعالیت می‌کنند.

در دهه ۹۰، نظام کاردانی کشور بالای ۲۰ هزار دوره آموزشی برگزار کرده اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان این دوره‌ها در عمل، در شغلی مشغول به فعالیت نیستند.

در کل کشور، بیش از ۱۰۰ هزار نفر دوره‌های آموزشی کاروان‌های فنی را گذرانده‌اند و پروانه‌های مربوطه را دریافت کرده اند اما این پروانه‌ها به طور موثر استفاده نمی‌شوند.

در کشورهای همسایه، برای هر کاری نیاز به گواهینامه و مجوز خاصی است؛ در صورت عدم داشتن این گواهینامه، اجازه انجام کار صادر نمی‌شود. 

اخیراً در کشور شروع به صدور "شناسنامه فنی" برای ساختمان‌ها شده اما اجرای عملیاتی این موضوع هنوز صورت نگرفته است؛ با این حال، اگر این مسئله به خوبی پیگیری شود، می‌تواند به بهبود روند ساخت و ساز در کشور منجر شود.

 

حجم ویدیو: 60.15M | مدت زمان ویدیو: 00:02:59 دانلود ویدیو
ارسال نظر