شناسه خبر : 51326

اختصاصی چابک آنلاین؛

تامین اجتماعی و عوارض شهرداری هزینه‌های زیادی را به سازندگان مسکن تحمیل می کند

تامین اجتماعی و عوارض شهرداری هزینه‌های زیادی را به سازندگان مسکن تحمیل می کند

یک کارشناس مسکن، گفت که عوارض مختلف از جمله شهرداری تاثیر زیادی برمیزان حجم سرمایه‌گذاری در صنعت ساخت و ساز داشته و حجم سرمایه گذاری ها همچنان همانند رویه قبل بوده است.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، حسن روانفر، در گفتگو با چابک آنلاین، در عین حال، با بیان اینکه تغییرات در قوانین و مقررات مرتبط با عوارض ساختمانی می‌تواند به رونق و توسعه صنعت ساخت و ساز کمک کند، گفت: مثلاً، شهرداری‌ها می‌توانند در فرآیند صدور پروانه‌ها بهبود ایجاد کنند و زمان صدور پروانه را کاهش دهند، ایجاد ثبات در عوارض صدور پروانه می‌تواند تاثیر گذار بر روند ساخت و سازها باشد.

روانفر، به بررسی چالش های سازندگان در زمینه عوارض پرداخت و گفت: سازندگان با چالش‌های زیادی در مواجه با عوارض روبرو هستند، به طور خاص چالش‌های مرتبط با عوارض تامین اجتماعی زیرا هزینه‌های تامین اجتماعی و بیمه‌هایی که باید پرداخت کنند، این هزینه‌ها هر سال افزایش می‌یابند و بدون ارائه خدمات مستقیم به سازندگان، فشار زیادی بر آن‌ها تحمیل می کند.

وی، افزود: از طرفی، پرداخت این هزینه‌ها نیز با مشکلات اداری همراه است که چالش‌های دیگری را برای سازندگان تحمیل می‌کند.  

این کارشناس مسکن افزود: اگر بازار فعال شود و عرضه و تقاضا تعادل پیدا کند، خود به خود صنعت ساخت و ساز هم رونق پیدا خواهد کرد، اما مشکل عدم استقرار بازار بر روی قیمت‌ها است که سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را کند می‌کند.

روانفرادامه داد برای حل این مسئله، ثبات قیمت‌ها امری ضروری بوده و اگر قیمت‌ها تغییر آنچنانی نداشته باشد و به مدت حداقل شش ماه پایدار باشد، مطمئناً سرمایه‌گذاران به بخش مسکن روی آورده و بازار مسکن فعال تر می شود. 

این کارشناس مسکن تصریح کرد که اگر بخواهیم به هزینه‌های حمل و نقل مصالح ساختمانی توجه کنیم و روشی برای کاهش قیمت آن‌ها و تاثیر کمتر آن بر قیمت نهایی مسکن پیدا کنیم،باید بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم و دولت  یارانه ای را در بخش حمل و نقل ارائه دهد.

روانفر، در ادامه افزود: در مناطق حاشیه ای، معمولاً واحدهای کوچکی وجود دارد که شرایط مطلوبی از نظر خدمات و امکانات ندارند که برای حل این مشکلات، دولت می‌تواند مجتمع‌هایی را در ابعاد مناسب ایجاد کرده و خدمات رفاهی و زیرساختی مانند فضای سبز و ورزشی فراهم کند که این اقدامات می‌توانند به بهبود شرایط محله و ارتقای زندگی شهروندان کمک کند.

وی،تاکیدکرد: ضروری است که دولت ثباتی در موضوعات قیمت ساختمانی ایجاد کند که این امر شامل هماهنگی با شهرداری‌ها، بیمه و تامین اجتماعی می‌شود زیرا این ثبات می‌تواند سرمایه‌گذاران و پیمانکاران را تشویق کند تا در پروژه‌های ساختمانی سرمایه‌گذاری بیشتری کنند.

 

ارسال نظر