بیمه کارآفرین

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت بیمه کار آفرین به شرح زیر است .

بیمه مسئولیت

به گزارش چابک آنلاین ، بیمه مدیران مجموعه های ورزشی:موضوع بیمه نامه عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار در مورد جبران خسارت های بدنی وارده به استفاده کنندگان از مجموعه ورزشی در محل مورد بیمه بدین معنی که در صورتیکه بر اثر خطا، قصور، غفلت و اشتباه مدیر، خسارات بدنی متوجه استفاده کنندگان از مجموعه ورزشی گردد و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و یا مقامات ذیصلاح محرز گردد، بیمه گر نسبت به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه اقدام می نماید.

بیمه مسئولیت ناشی از آتش سوزی:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال اشخاص ثالث، بدین معنی که چنانچه در جریان وقوع آتش سوزی، انفجار و ترکیدگی لوله آب در محل مورد بیمه، خسارتهای بدنی و مالی به اشخاص ثالث وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه نامه، خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه دارندگان جرثقیل:

مسئولیت مدنی بیمه گذار (دارنده جرثقیل) در قبال اشخاص ثالث و محموله، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه، خطا، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود در محل مورد بیمه مندرج در بیمه نامه، خسارات بدنی و مالی به اشخاص ثالث و محموله وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه نامه، خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه مدنی پیمانکاران:

مسئولیت مدنی بیمه گذار جهت جبران صدمات بدنی وارد به اشخاص ثالث و خسارت مالی وارد به اموال آنان ناشی از انجام عملیات کار مورد بیمه در محل اجرای پروژه مشروط بر اینکه مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر یا مراجع قضایی احراز گردد.

منظور از اشخاص ثالث افرادی می باشند که هیچ گونه ارتباطی با کار مورد بیمه نداشته باشند .

بیمه نصب و نگهداری تابلوهای تبلیغاتی:

پوشش مسئولیت مدنی بیمه گذار جهت جبران خسارت های جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث ناشی از تابلو های تبلیغاتی متعلق و یا در اختیار بیمه گذار، مشروط بر آنکه مسئولیت بیمه گذاربرای مراجع قضایی ذیصلاح و بیمه گر محرز گردد.

بیمه مستاجر در قبال موجر:

مسئولیت بیمه گذار در برابر موجر بدین معنی که چنانچه در اثر وقوع و تحقق خطرات مندرج در این بیمه نامه، بیمه گذار قانوناً مسئول جبران خسارت وارد به مورد اجاره شناخته شود بیمه گر طبق شرایط و مقررات این بیمه نامه نسبت به پرداخت خسارت به موجر اقدام می نماید.

بیمه ناشی از اجرای عملیات ساختمانی:

بیمه مسئولیت حرفه ای مجریان ذیصلاح در قبال مالک، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه ساختمانی، بدین معنی که چنانچه در نتیجه سهل انگاری، قصور، خطا و غفلت و یا اشتباه حرفه ای مجری ذیصلاح در محدوده اجرایی پروژه خسارت جانی و مالی به اشخاص ثالث و کارگران پروژه ساختمانی وارد آید و مجری ذیصلاح مسئول جبران آن شناخته شود، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار نسبت به پرداخت خسارت تا حدود تعهدات مندرج در بیمه نامه اقدام می نماید.

بیمه پارکینگ ها:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال خسارات جانی و مالی وارده به استفاده کنندگان از محوطه پارکینگ در محل مورد بیمه مندرج در بیمه نامه ، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه ، خطا ، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود خسارات بدنی به استفاده کنندگان و خسارات مالی به خودروهای آنان وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود ، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول زیر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه تعمیرگاه های خودرو:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال خسارات جانی و مالی ناشی از حوادث بوقوع پیوسته در محل مورد بیمه مندرج در بیمه نامه ، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه ، خطا ، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود خسارات جانی به افراد و خسارات مالی به خودروهائیکه جهت تعمیر وارد تعمیرگاه می شوند ، وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود ، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول بیمه نامه خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه پزشکان:

عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار در قبال اشخاصی که به علت خطا، اشتباه و یا قصور بیمه گذار در تشخیص، معالجه، مداوا، اعمال جراحی و بطور کلی انجام امور پزشکی دچار صدمات جسمانی یا روانی گردیده و یا فوت شوند.

بیمه پیرا پزشکان:

عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گزار (پیراپزشکان) در قبال اشخاصی که به علت خطا، اشتباه، غفلت و یا قصور بیمه گزار در انجام امور پیراپزشکی دچار صدمات جسمانی یا روانی گردیده و یا فوت شوند.

بیمه نصب و نگهداری آسانسور:

مسئولیت مدنی بیمه گزار در مورد جبران خسارتهای بدنی وارده به استفاده گنندگان از آسانسور در محل مورد بیمه به نشانی مندرج در بیمه نامه با مشخصات فنی ذکر شده در زیر و تا حدود تعهدات و شرایط مندرج در بیمه نامه، مشروط به انجام نگهداری و سرویس منظم و دوره ای آسانسور توسط یکی از شرکتهای مربوطه و ارائه گواهی استاندارد در زمان پرداخت خسارت توسط بیمه گزار.

بیمه ناجیان غریق:

موضوع بیمه نامه عبارت است از بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار در مورد جبران خسارت های بدنی وارده به استفاده کنندگان از استخر در محل مورد بیمه بدین معنی که در صورتیکه بر اثر خطا، قصور، غفلت و اشتباه مدیر یا ناجیان استخر خسارات بدنی متوجه استفاده کنندگان از استخر گردد و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و یا مقامات ذیصلاح محرز گردد، بیمه گر نسبت به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه اقدام می نماید.

بیمه مهندسان ناظر:

مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار در قبال مالک، اشخاص ثالث و کارکنان پروژه ساختمانی، بدین معنی که چنانچه در اثر سهل انگاری، اشتباه، خطا، غفلت و یا قصور حرفه ای بیمه گذار در محل ملک مورد نظارت، خسارات جانی و مالی به مالک، اشخاص ثالث و کارگران پروژه ساختمانی وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه گر در بیمه نامه، خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه مسئولین فنی بیمارستان ها درمانگاه و ...:

مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار (مسئول فنی بیمارستان / کلینیک / درمانگاه) در قبال بیماران تحت معالجه و مداوا / عمل جراحی و ... و سایر مراجعه کنندگان به مرکز درمانی به نشانی محل مورد بیمه مندرج در بیمه نامه ، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه ،خطا، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف حرفه ای بشرح وظایف مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خساراتی برای بیماران یا مراجعه کنندگان به مرکز درمانی وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضایی محرز شناخته شود بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول زیر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه مدیران رستوران:

موضوع بیمه عبارت است از پوشش خسارات جانی وارد به استفاده کنندگان از رستوران یا اقامتگاه ساحلی مشروط بر آنکه منجر به مسئولیت بیمه گذار گردد .

بیمه مدیران مهد کودک:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال کودکان،نوزادان و شیرخواران تحت نگهداری در محل مهد کودک مندرج در بیمه نامه، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه، خطا، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف حرفه ای خود خسارات بدنی به کودکان ، نوزادان و شیرخواران وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول زیر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه مدیران واحد های اقامتی:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال خسارات جانی و مالی وارده به میهمانان در محل مورد بیمه مندرج در بیمه نامه، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه، خطا، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود خسارات بدنی به میهمانان و خسارات مالی به اموال آنان وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول زیر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه مدیران شهر بازی:

موضوع بیمه عبارت است از مسئولیت مدنی مدیران شهربازی در مقابل استفاده کنندگان از دستگاهها بدین معنی که چنانچه در جریان استفاده از دستگاهها خسارت جانی به استفاده کنندگان وارد آید بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و با توجه به قوانین بیمه نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود .

بیمه مدیران سینما:

مسئولیت مدنی مدیران سالن های سینما،کنسرت و اجلاس جهت جبران خسارت های جانی وارد به استفاده کنندگان از سالن،مشروط بر اینکه مسئولیت بیمه گذار توسط مراجع قضایی ذیصلاح و بیمه گر تایید گردد.

بیمه مدیران آژانس مسافرتی:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال خسارات جانی و مالی وارده به شرکت کنندگان در تورهای مسافرتی، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه، خطا، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود خسارات بدنی یا مالی به شرکت کنندگان در تورهای اعزامی توسط بیمه گذار وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه گر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

بیمه وکلای دادگستری:

مسئولیت حرفه ای بیمه گذار در برابر موکلین، به شرح بند الف و ب .

الف) بدین معنی که چنانچه در نتیجه اشتباه و قصور حرفه ای بیمه گذار ( غیر عمد) در انجام وظایف ، خسارت مالی به موکلین وارد آید و بیمه گذار مسئول جبران آن شناخته شود بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و در صورت لزوم بر اساس رای مراجع قضایی نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود.

ب ) مسئولیت پرداخت حق الزحمه ، بدین معنی که چنانچه در نتیجه حادثه ، بیمه گذار فوت و یا دچار نقص عضو گردد و ادامه اجرای تعهدات وی در قرارداد وکالت میسر نباشد ، بیمه گر نسبت به پرداخت مبلغ حق الزحمه دریافتی بیمه گذار از موکل اقدام می نماید.

*تبصره 1 : تعهد بیمه گر در خصوص بند ب مربوط به حق الزحمه قراردادهایی است که یکسال قبل از وقوع حادثه منعقد شده باشد.

*تبصره 2 : منظور از حادثه ، هر واقعه ناگهانی ناشی از عامل خارجی است که منجر به خسارت بدنی بیمه گذار گردد.

بیمه دامپزشکان:

بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای بیمه گذار در قبال اشخاص ثالث بدین معنی که چنانچه به علت خطا , اشتباه , غفلت و یا قصور ( غیرعمد ) بیمه گذار در تشخیص , معالجه , اعمال جراحی و به طور کلی انجام وظیفه دامپزشکی که موجب تلف یا صدمه دام شود تحت پوشش این بیمه نامه می باشد.

دامپزشکانی تحت پوشش این بیمه نامه قرار می گیرند که دارای مدرک معتبر در زمینه فعالیت در رشته دامپزشکی باشند.

بیمه مدیر یا هیئت مدیره ساختمان های مسکونی، ...:

موضوع بیمه نامه :بیمه مسئولیت بیمه گزار در قبال ساکنین ، مالکین ، مستاجرین و اشخاص ثالث مجتمع اداری، تجاری و یا مسکونی بدین معنی که چنانچه در نتیجه سقوط اشیا در محوطه اطراف ساختمان , حوادث آسانسور , حوادث ناشی از بکارگیری نظافتچی در مشاعات ، حوادث ناشی از آتش سوزی مشاعات ، ترکیدگی لوله ، نشت لوله های آب در مشاعات و ریزش چاه فاضلاب و پارکینگ خسارتی وارد آید بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و در صورت لزوم طبق رای مراجع قضایی نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید.

تبصره : در رابطه با پوشش پارکینگ وجود دوربین و نگهبان الزامی است . و هرگونه خسارت ناشی از تصادف و سرقت کلی و جزیی اعم از خط ، خش ، خوردگی استثناء می باشد.

1- تعهدات قابل ارائه در این بیمه نامه ( غرامت فوت و نقص عضو ، هزینه های پزشکی و خسارات مالی ) و بر مبنای درخواست متقاضی مشخص می گردد .

2- حداکثر تعهدات بیمه گر صرف نظر از تعداد واحدها مسکونی ، تجاری و یا اداری 5 برابر تعهدات در هر حادثه (جانی ومالی) تعیین می گردد.

بیمه خدماتی،بازرگانی و صنعتی:

جراحات بدنی و صدمات ناشی از کار یا حین انجام وظیفه ،امری اجتناب ناپذیر است و کارکنان هر سازمانی با هر نوع فعالیت اقتصادی ، در معرض وقوع سوانحی از این دست قرار دارند . قوانین کار و مجازات های اسلامی کشورمان مسئولیت های بالقوه سنگینی را به صورت تکلیفی در زمینه جبران غرامت صدمات وارد به کارکنان متوجه کارفرمایان می کند از سوی دیگر بیمه سازمان تامین اجتماعی مجموعه ای از پوشش های عمر و حادثه و درمان و بازنشستگی است که منافع آن منحصرا به کارکنان تعلق داشته و به هیچ وجه با هدف جبران غراماتی که مسئولیت آن بر عهده کارفرمایان قرارمی گیرد طراحی نشده است .

در بیمه مسئولیت کارفرما ، مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی که به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان تحت امر وارد آید و کارفرما مسئول جبران آن شناخته شود،تحت پوشش بیمه ای قرار میگیرد. بدین معنی که چنانچه در جریان انجام کار در محل ،در اثر حادثه خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه گذار وارد آید و مسئولیت بیمه گذار در این ارتباط توسط بیمه گر محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی،شامل پرداخت هزینه های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت کارکنان می باشد.

از آنجائیکه ارتباط قراردادی بین کارفرما و کارگر(نوع استخدام) رافع یا محدود کننده مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان در خصوص غرامتهای ناشی از حوادث کار نمی باشد،این بیمه نامه کلیه کارکنان شاغل را اعم از رسمی ،پیمانی،روزمزد،قراردادی که بصورت تمام وقت یا پاره وقت در محدوده مورد بیمه فعالیت دارند را تحت پوشش بیمه ای دارد.

در این بیمه نامه با توجه به ماهیت فعالیت مورد بیمه،چنانچه کارکنان بیمه گذار متغیر باشند ارائه اسامی پرسنل و همچنین تغییرات احتمالی آنان برای بیمه گذار مقدور نمی باشد. در مجموع اینگونه نتیجه گیری می گردد که صدور بیمه نامه مسئولیت مدنی در برابر کارکنان،بدون ذکر اسامی کارکنان و با تعریف کامل محدوده زمانی و مکانی مورد بیمه میسر است. با توجه به موارد ذکر شده، اساسا این بیمه نامه بدون ذکر اسامی بیمه شدگان بصورت بی نام صادر می گردد و لذا برای فراهم شدن امکان کنترل موضوع،برای هر پروژه خاص یک بیمه نامه صادر می گردد و مشخصات موضوع کار و محدوده محل کار بایستی به دقت در شرایط خصوصی بیمه نامه درج گردد و پوشش بیمه ای منحصر به آن موارد از حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده باشد.

یکی از نکات مهم این بیمه نامه عبارت است از تحت پوشش قرار دادن کارکنان پیمانکاران فرعی است که مستقیما جز کارکنان تحت امر بیمه گذار نیستند. چون همانگونه که اطلاع دارید در اکثر پروژه ها کارفرما یا صاحبکار تمام امور پروژه را راسا انجام نمی دهند.

اهداف و مزایا

تعریف مسئولیت: بازخواست کردن شخص برای اعمالش در مقابل دیگری.

انواع مسئولیت:

1) اخلاقی

2) قانونی

مسئولیت قانونی خود به 2 دسته قابل تقسیم میباشد:

1-2 مدنی

2-2 کیفری

1-2 تعریف مسئولیت مدنی: هرگاه بر اثر کردار و رفتار فرد یا افرادی به دیگر فرد یا افراد جامعه خسارتی وارد آبد، مسئولیت مدنی تحقق میابد.

مسئولیت مدنی به 3 دسته عمده تقسیم میشود:

1-1-2 حرفه ای: عبارت است از مسئولیتی که برای صاحبان حرف به موجب قانون در مقابل کسانیکه در رابطه با حرفه آنان دچار خسارت می گردند،بوجود می آید.

2-1-2 عمومی: خسارت جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث در اثر فعالیت روزمره فرد یا افراد ایجاد می گردد و به موجب قانون عامل زیان،مسئول شناخته می شود را مسئولیت عمومی می نامند.

3-1-2 قراردادی: عبارت از آنستکه یک طرف قرارداد بعلت تخلف از شرایط مندرج در قرارداد یعنی عدم انجام تعهدات خود یا انجام تعهد بطور ناقص باعث زیان طرف دیگر شود در این صورت مسئولیت قراردادی تحقق می یابد.

بیمه بر حسب موضوع به سه رشته تقسیم گردیده است:

1- اموال

2- اشخاص

3- مسئولیت مدنی

مسئولیت مدنی: در بیمه مسئولیت مدنی ،موضوع بیمه تامین و جبران خسارت هایی است که در اثر حوادث ناشی از فعلیا ترک فعل افراد،بنگاه ها و سازمانها متوجه دیگران می شود،این خصلت تعهد به نفع دبگران( اشخاص ثالث) ویژگی بارز بیمه مسئولیت مدنی است.

انواع بیمه مسئولیت مدنی:

1- بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

2- بیمه مسئولیت عمومی

3- بیمه مسئولیت حرفه ای

4- بیمه مسئولیت قراردادی

5- بیمه مسئولیت تولیدکنندگان

که هریک به زیر رشته های دیگر تقسیم می شوند

خسارت بدنی: آسیب جسمی وارده به کارکنان که منجر به جرح ، نقص عضو و یا فوت گردد

نقص عضو :آسیب وارده به جسم کارکنان که منجر به فوت نشده و دارای دیه یا ارش تعیین شده می باشد

پیمانکاران فرعی: عواملی به غیر از کارفرما یا پیمانکار اصلی که اجرای بخش یا بخش هایی از پروژه را عهده دار است

اماکن وابسته:اماکن جنبی محیط کار شامل خوابگاه ، غذاخوری ،نمازخانه ،حمام وسالن ورزشی و...

دیه : خسارتهای جانی ، مقصر را ملزم به پرداخت غرامت به زیاندیده می نماید و در دین مبین اسلام و محاکم قضایی کشورهای اسلامی میزان دیه را شرع مشخص کرده است

قاعده نسبی حق بیمه :در صورت ارایه سهوی اطلاعات غلط از جمله تعداد نیروی کار شاغل و وقوع خسارت مبلغ خسارت به نسبت حق بیمه پرداخت شده به حق بیمه ای که می بایست پرداخت میشد محاسبه می گردد

محدوده مورد بیمه : محوطه کارگاه و کلیه اماکن و تاسیساتی که به اقتضای کار بخشی از کارگاه تلقی می شود

اشخاص ثالث :کلیه اشخاصی که به هیچ وجه دخالتی در کار موضوع بیمه نداشته باشند .

بیمه ساختمانی:

جراحات بدنی و صدمات ناشی از کار یا حین انجام وظیفه ،امری اجتناب ناپذیر است و کارکنان هر سازمانی با هر نوع فعالیت اقتصادی ، در معرض وقوع سوانحی از این دست قرار دارند . قوانین کار و مجازات های اسلامی کشورمان مسئولیت های بالقوه سنگینی را به صورت تکلیفی در زمینه جبران غرامت صدمات وارد به کارکنان متوجه کارفرمایان می کند از سوی دیگر بیمه سازمان تامین اجتماعی مجموعه ای از پوشش های عمر و حادثه و درمان و بازنشستگی است که منافع آن منحصرا به کارکنان تعلق داشته و به هیچ وجه با هدف جبران غراماتی که مسئولیت آن بر عهده کارفرمایان قرارمی گیرد طراحی نشده است .

در بیمه مسئولیت کارفرما ، مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی که به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان تحت امر وارد آید و کارفرما مسئول جبران آن شناخته شود،تحت پوشش بیمه ای قرار میگیرد. بدین معنی که چنانچه در جریان انجام کار در محل ،در اثر حادثه خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه گذار وارد آید و مسئولیت بیمه گذار در این ارتباط توسط بیمه گر محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی،شامل پرداخت هزینه های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت کارکنان می باشد.

از آنجائیکه ارتباط قراردادی بین کارفرما و کارگر(نوع استخدام) رافع یا محدود کننده مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان در خصوص غرامتهای ناشی از حوادث کار نمی باشد،این بیمه نامه کلیه کارکنان شاغل را اعم از رسمی ،پیمانی،روزمزد،قراردادی که بصورت تمام وقت یا پاره وقت در محدوده مورد بیمه فعالیت دارند را تحت پوشش بیمه ای دارد.

در این بیمه نامه با توجه به ماهیت فعالیت مورد بیمه،چنانچه کارکنان بیمه گذار متغیر باشند ارائه اسامی پرسنل و همچنین تغییرات احتمالی آنان برای بیمه گذار مقدور نمی باشد. در مجموع اینگونه نتیجه گیری می گردد که صدور بیمه نامه مسئولیت مدنی در برابر کارکنان،بدون ذکر اسامی کارکنان وبا تعریف کامل محدوده زمانی و مکانی مورد بیمه میسر است. با توجه به موارد ذکر شده، اساسا این بیمه نامه بدون ذکر اسامی بیمه شدگان بصورت بی نام صادر می گردد و لذا برای فراهم شدن امکان کنترل موضوع،برای هر پروژه خاص یک بیمه نامه صادر می گردد و مشخصات موضوع کار و محدوده محل کار بایستی به دقت در شرایط خصوصی بیمه نامه درج گردد و پوشش بیمه ای منحصر به آن موارد از حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده باشد.

یکی از نکات مهم این بیمه نامه عبارت است از تحت پوشش قرار دادن کارکنان پیمانکاران فرعی است که مستقیما جز کارکنان تحت امر بیمه گذار نیستند. چون همانگونه که اطلاع دارید در اکثر پروژه ها کارفرما یا صاحبکار تمام امور پروژه را راسا انجام نمی دهند.

اهداف و مزایا

تعریف مسئولیت: بازخواست کردن شخص برای اعمالش در مقابل دیگری.

انواع مسئولیت:

1) اخلاقی

2) قانونی

مسئولیت قانونی خود به 2 دسته قابل تقسیم میباشد:

1-2 مدنی

2-2 کیفری

1-2 تعریف مسئولیت مدنی: هرگاه بر اثر کردار و رفتار فرد یا افرادی به دیگر فرد یا افراد جامعه خسارتی وارد آبد، مسئولیت مدنی تحقق میابد.

مسئولیت مدنی به 3 دسته عمده تقسیم میشود:

1-1-2 حرفه ای: عبارت است از مسئولیتی که برای صاحبان حرف به موجب قانون در مقابل کسانیکه در رابطه با حرفه آنان دچار خسارت می گردند،بوجود می آید.

2-1-2 عمومی: خسارت جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث در اثر فعالیت روزمره فرد یا افراد ایجاد می گردد و به موجب قانون عامل زیان،مسئول شناخته می شود را مسئولیت عمومی می نامند.

3-1-2 قراردادی: عبارت از آنستکه یک طرف قرارداد بعلت تخلف از شرایط مندرج در قرارداد یعنی عدم انجام تعهدات خود یا انجام تعهد بطور ناقص باعث زیان طرف دیگر شود در این صورت مسئولیت قراردادی تحقق می یابد.

بیمه بر حسب موضوع به سه رشته تقسیم گردیده است:

1- اموال

2- اشخاص

3- مسئولیت مدنی

مسئولیت مدنی: در بیمه مسئولیت مدنی ،موضوع بیمه تامین و جبران خسارت هایی است که در اثر حوادث ناشی از فعلیا ترک فعل افراد،بنگاه ها و سازمانها متوجه دیگران می شود،این خصلت تعهد به نفع دبگران( اشخاص ثالث) ویژگی بارز بیمه مسئولیت مدنی است.

انواع بیمه مسئولیت مدنی:

1- بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

2- بیمه مسئولیت عمومی

3- بیمه مسئولیت حرفه ای

4- بیمه مسئولیت قراردادی

5- بیمه مسئولیت تولیدکنندگان

که هریک به زیر رشته های دیگر تقسیم می شوند

خسارت بدنی: آسیب جسمی وارده به کارکنان که منجر به جرح ، نقص عضو و یا فوت گردد

نقص عضو :آسیب وارده به جسم کارکنان که منجر به فوت نشده و دارای دیه یا ارش تعیین شده می باشد

پیمانکاران فرعی: عواملی به غیر از کارفرما یا پیمانکار اصلی که اجرای بخش یا بخش هایی از پروژه را عهده دار است

اماکن وابسته:اماکن جنبی محیط کار شامل خوابگاه ، غذاخوری ،نمازخانه ،حمام وسالن ورزشی و...

دیه : خسارتهای جانی ، مقصر را ملزم به پرداخت غرامت به زیاندیده می نماید و در دین مبین اسلام و محاکم قضایی کشورهای اسلامی میزان دیه را شرع مشخص کرده است

قاعده نسبی حق بیمه :در صورت ارایه سهوی اطلاعات غلط از جمله تعداد نیروی کار شاغل و وقوع خسارت مبلغ خسارت به نسبت حق بیمه پرداخت شده به حق بیمه ای که می بایست پرداخت میشد محاسبه می گردد

محدوده مورد بیمه : محوطه کارگاه و کلیه اماکن و تاسیساتی که به اقتضای کار بخشی از کارگاه تلقی می شود

اشخاص ثالث :کلیه اشخاصی که به هیچ وجه دخالتی در کار موضوع بیمه نداشته باشند .

بیمه عمرانی:

جراحات بدنی و صدمات ناشی از کار یا حین انجام وظیفه ،امری اجتناب ناپذیر است و کارکنان هر سازمانی با هر نوع فعالیت اقتصادی ، در معرض وقوع سوانحی از این دست قرار دارند . قوانین کار و مجازات های اسلامی کشورمان مسئولیت های بالقوه سنگینی را به صورت تکلیفی در زمینه جبران غرامت صدمات وارد به کارکنان متوجه کارفرمایان می کند از سوی دیگر بیمه سازمان تامین اجتماعی مجموعه ای از پوشش های عمر و حادثه و درمان و بازنشستگی است که منافع آن منحصرا به کارکنان تعلق داشته و به هیچ وجه با هدف جبران غراماتی که مسئولیت آن بر عهده کارفرمایان قرارمی گیرد طراحی نشده است .

در بیمه مسئولیت کارفرما ، مسئولیت مدنی کارفرمایان ناشی از حوادثی که به موجب قصور و اهمال آنان به کارکنان تحت امر وارد آید و کارفرما مسئول جبران آن شناخته شود،تحت پوشش بیمه ای قرار میگیرد. بدین معنی که چنانچه در جریان انجام کار در محل ،در اثر حادثه خسارت بدنی به کارکنان شاغل بیمه گذار وارد آید و مسئولیت بیمه گذار در این ارتباط توسط بیمه گر محرز گردد خسارت وارده جبران خواهد شد. منظور از جبران خسارت بدنی،شامل پرداخت هزینه های پزشکی و غرامت نقص عضو و فوت کارکنان می باشد.

از آنجائیکه ارتباط قراردادی بین کارفرما و کارگر(نوع استخدام) رافع یا محدود کننده مسئولیت کارفرما در مقابل کارکنان در خصوص غرامتهای ناشی از حوادث کار نمی باشد،این بیمه نامه کلیه کارکنان شاغل را اعم از رسمی ،پیمانی،روزمزد،قراردادی که بصورت تمام وقت یا پاره وقت در محدوده مورد بیمه فعالیت دارند را تحت پوشش بیمه ای دارد.

در این بیمه نامه با توجه به ماهیت فعالیت مورد بیمه،چنانچه کارکنان بیمه گذار متغیر باشند ارائه اسامی پرسنل و همچنین تغییرات احتمالی آنان برای بیمه گذار مقدور نمی باشد. در مجموع اینگونه نتیجه گیری می گردد که صدور بیمه نامه مسئولیت مدنی در برابر کارکنان،بدون ذکر اسامی کارکنان و با تعریف کامل محدوده زمانی و مکانی مورد بیمه میسر است. با توجه به موارد ذکر شده، اساسا این بیمه نامه بدون ذکر اسامی بیمه شدگان بصورت بی نام صادر می گردد و لذا برای فراهم شدن امکان کنترل موضوع،برای هر پروژه خاص یک بیمه نامه صادر می گردد و مشخصات موضوع کار و محدوده محل کار بایستی به دقت در شرایط خصوصی بیمه نامه درج گردد و پوشش بیمه ای منحصر به آن موارد از حوادثی است که ناشی از اجرای کار در محل مورد بیمه اتفاق افتاده باشد.

یکی از نکات مهم این بیمه نامه عبارت است از تحت پوشش قرار دادن کارکنان پیمانکاران فرعی است که مستقیما جز کارکنان تحت امر بیمه گذار نیستند. چون همانگونه که اطلاع دارید در اکثر پروژه ها کارفرما یا صاحبکار تمام امور پروژه را راسا انجام نمی دهند.

اهداف و مزایا

تعریف مسئولیت: بازخواست کردن شخص برای اعمالش در مقابل دیگری.

انواع مسئولیت:

1) اخلاقی

2) قانونی

مسئولیت قانونی خود به 2 دسته قابل تقسیم میباشد:

1-2 مدنی

2-2 کیفری

1-2 تعریف مسئولیت مدنی: هرگاه بر اثر کردار و رفتار فرد یا افرادی به دیگر فرد یا افراد جامعه خسارتی وارد آبد، مسئولیت مدنی تحقق میابد.

مسئولیت مدنی به 3 دسته عمده تقسیم میشود:

1-1-2 حرفه ای: عبارت است از مسئولیتی که برای صاحبان حرف به موجب قانون در مقابل کسانیکه در رابطه با حرفه آنان دچار خسارت می گردند،بوجود می آید.

2-1-2 عمومی: خسارت جانی و مالی وارد به اشخاص ثالث در اثر فعالیت روزمره فرد یا افراد ایجاد می گردد و به موجب قانون عامل زیان،مسئول شناخته می شود را مسئولیت عمومی می نامند.

3-1-2 قراردادی: عبارت از آنستکه یک طرف قرارداد بعلت تخلف از شرایط مندرج در قرارداد یعنی عدم انجام تعهدات خود یا انجام تعهد بطور ناقص باعث زیان طرف دیگر شود در این صورت مسئولیت قراردادی تحقق می یابد.

بیمه بر حسب موضوع به سه رشته تقسیم گردیده است:

1- اموال

2- اشخاص

3- مسئولیت مدنی

مسئولیت مدنی: در بیمه مسئولیت مدنی ،موضوع بیمه تامین و جبران خسارت هایی است که در اثر حوادث ناشی از فعلیا ترک فعل افراد،بنگاه ها و سازمانها متوجه دیگران می شود،این خصلت تعهد به نفع دبگران( اشخاص ثالث) ویژگی بارز بیمه مسئولیت مدنی است.

انواع بیمه مسئولیت مدنی:

1- بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان

2- بیمه مسئولیت عمومی

3- بیمه مسئولیت حرفه ای

4- بیمه مسئولیت قراردادی

5- بیمه مسئولیت تولیدکنندگان

که هریک به زیر رشته های دیگر تقسیم می شوند

خسارت بدنی: آسیب جسمی وارده به کارکنان که منجر به جرح ، نقص عضو و یا فوت گردد

نقص عضو :آسیب وارده به جسم کارکنان که منجر به فوت نشده و دارای دیه یا ارش تعیین شده می باشد

پیمانکاران فرعی: عواملی به غیر از کارفرما یا پیمانکار اصلی که اجرای بخش یا بخش هایی از پروژه را عهده دار است

اماکن وابسته:اماکن جنبی محیط کار شامل خوابگاه ، غذاخوری ،نمازخانه ،حمام وسالن ورزشی و...

دیه : خسارتهای جانی ، مقصر را ملزم به پرداخت غرامت به زیاندیده می نماید و در دین مبین اسلام و محاکم قضایی کشورهای اسلامی میزان دیه را شرع مشخص کرده است

قاعده نسبی حق بیمه :در صورت ارایه سهوی اطلاعات غلط از جمله تعداد نیروی کار شاغل و وقوع خسارت مبلغ خسارت به نسبت حق بیمه پرداخت شده به حق بیمه ای که می بایست پرداخت میشد محاسبه می گردد

محدوده مورد بیمه : محوطه کارگاه و کلیه اماکن و تاسیساتی که به اقتضای کار بخشی از کارگاه تلقی می شود

اشخاص ثالث :کلیه اشخاصی که به هیچ وجه دخالتی در کار موضوع بیمه نداشته باشند .

بیمه متصدیان حمل و نقل داخلی:

شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل داخلی براساس قانون تجارت و سایر مقررات مربوطه، موظفند محمولاتی را که توسط ارسال کنندگان و یا صاحبان کالا جهت حمل به مقاصد مورد نظر به آنها واگذار می گردد، صحیح و سالم به مقصد برسانند. با توجه به قلمرو و توسعه شهرها و پیشرفت روزافزون صنعت و تکنولوژی در عصر حاضر و افزایش ارزش کالا، مسئولیت شرکت های حمل و نقل نیز افزایش یافته است. جبران آثار وقوع خطرهای متعدد در جاده های بین شهری از جمله تصادف، واژگونی، آتش سوزی و ... جزء مسئولیت مؤسسات حمل و نقل می باشد. در صورت وقوع هر یک از خطرهای مذکور، مسئولیت سنگینی ایجاد خواهد شد که جبران آن برای شرکت های حمل و نقل به آسانی امکان پذیر نخواهد بود.

با بیمه مسئولیت متصدیان حمل و نقل داخلی، شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل می توانند، ضمن اعمال دقت و مراقبت های لازم، با خاطری آسوده مبادرت به حمل و نقل کالا نموده و مسئولیت ناشی از خسارت های وارده به محمولات مورد حمل را که در اثر خطرهای بیمه شده حادث شده باشد را به بیمه واگذار نمایند. بیمه مسئولیت شرکت های حمل و نقل داخلی به صورت قرارداد سالیانه تنظیم می شود و نرخ حق بیمه آن نیز نازل است.

بیمه متصدیان حمل و نقل بین المللی:

بر اساس شرایط این نوع بیمه‌، مسؤولیت مدنی شرکتهای حمل و نقل بین المللی مطابق کنوانسیون بین المللیC.M.R تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد. اساس این بیمه نامه بر مبنای کنوانسیون C.M.R مصوب 19 مه سال 1956 و مقاوله نامه مورخ 5 ژوئیه سال 1978 تدوین گردیده است.

مدیران مراکز ترک اعتیاد :

موضوع بیمه نامه عبارتست از بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای مدیران و کارکنان مراکز بازپروری و ترک اعتیاد در برابر استفاده کنندگان از خدمات این مراکز. بدین معنی که چنانچه در زمان ارائه خدمات بازپروری خسارات جانی به استفاده کنندگان و مددجویان در محل مورد بیمه وارد آید و بیمه گذار مسئول جبران آن شناخته شود، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و در صورت لزوم طبق رای مراجع قضایی نسبت به جبران خسارت اقدام می نماید.

نوع مراکز مورد درخواست بیمه گذار

مراکز درمان و بازپروری معتادان طرف قرارداد با بیمه گر می تواند به تفکیک شامل گروههای زیر می باشد:

1- مراکز اقامتی میان مدت

2- مراکز اقامتی کاهش آسیب(DIC)

3- مراکز اقامتی درمان سرپایی(MMT)

4- مراکز اقامتی پناهگاه(شلتر)

تبصره: تعیین نوع مرکز ارائه خدمات در زمان صدور بیمه نامه الزامی است و بیمه گر می بایست نوع مرکز را در متن بیمه نامه ذکر نماید.

مدیران مراکز توانبخشی در قبال مددجویان:

موضوع بیمه نامه عبارتست از: بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای مدیران و کارکنان مراکز توانبخشی بدین معنی که چنانچه در زمان نگهداری از معلولین و توانجوها ( معلولین ذهنی- جسمی ، نابینا ، ناشنوا ، بیمار روانی مزمن و سالمند ) در محل مورد بیمه خسارت جانی ناشی از سوختگی با آب و آتش - برق گرفتگی - آسیب رسیدن به توانجوها در اردوها - آسیب دیدن هنگام ایاب و ذهاب معلولین و آسیب دیدن هنگام تمرینات توانبخشی و درمان پزشکی به آنان وارد آید و مدیر و کارکنان مرکز ، مسئول جبران آن شناخته شوند، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و در صورت لزوم طبق رای مراجع قضایی نسبت به جبران خسارت اقدام می نماید.

بیمه شکارچیان و محیط بانان:

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال اشخاص ثالث ، بدین معنی که چنانچه در جریان شکار یا انجام وظایف حرفه ای محیط بانی توسط بیمه گذار ، خسارات بدنی به اشخاص ثالث وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود ، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه گر در بیمه نامه ، خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

شرکتهای نصاب / تولید کننده سیستمهای گاز سوز :

بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال مشتریان و اشخاص ثالث بدین معنی که چنانچه در نتیجه اشتباه، قصور و اهمال بیمه گذار و کارکنان وی در نصب ، تست و یا عدم کارایی سیستم گازسوز خودرو خسارتی به خودرو، استفاده کننده از خودرو و اشخاص و اموال ثالث وارد آید، و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و یا مقامات ذیصلاح محرز گردد، بیمه گر نسبت به پرداخت خسارت تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه اقدام می نماید.

بیمه شهرداری ها و دهیاری ها در قبال شهروندان:

مسئولیت مدنی بیمه گذار که بر اساس آن بیمه گر متعهد می گردد در ازای پرداخت حق بیمه از سوی بیمه گذار، مسئولیت وی را در طول مدت قرارداد در قبال خسارات جانی و مالی وارده به شهروندان که ناشی از قصور،اهمال و یا در نتیجه ترک فعل غیر عمدی بیمه گذار و کارکنان تحت نظارت وی باشد را مطابق با پوشش های اشاره شده در بند 1 از ماده 4 شرایط عمومی این بیمه نامه و در صورت احراز مسئولیت بیمه گذار تا سقف جدول تعهدات بیمه گر جبران نماید.

بیمه مدیران / برگزارکنندگان اردوها :

مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال خسارات جانی وارده به شرکت کنندگان در اردو ، بدین معنی که چنانچه در اثر اشتباه ، خطا ، غفلت و یا قصور بیمه گذار در انجام وظایف خود خسارات بدنی به شرکت کنندگان در اردو وارد آید و مسئولیت بیمه گذار توسط بیمه گر و در صورت لزوم توسط مراجع قضائی محرز شناخته شود ، بیمه گر بر اساس مفاد و شرایط این بیمه نامه و حداکثر تا سقف تعهدات مندرج در جدول تعهدات بیمه گر خسارات وارده را جبران خواهد نمود.

 

 


 

copied
نظر بگذارید