اختصاصی چابک آنلاین؛

صنعت لیزینگ عصای دست دولت برای ارائه تسهیلات واقعی خرید کالا به مردم

لیزینگ یک ابزار تامین مالی بسیار موثر بوده که امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای درحال توسعه بالغ بر یک‌سوم تامین مالی بخش‌خصوصی و عموم مردم از طریق این شرکتها انجام می شود.

آخرین به‌روز رسانی در
صنعت لیزینگ عصای دست دولت برای ارائه تسهیلات واقعی خرید کالا به مردم

تسهیل در ارائه انواع تسهیلات خرد در قالب تامین کالا، امکان تامین مالی بلند‌مدت از طریق کالاهای سرمایه ای و کاهش فرآیند اداری در مدت زمان دریافت تسهیلات از مهم‌ترین مواردی است که دریافت تسهیلات خرید کالا را به روش لیزینگ در مقایسه با تامین مالی به روش اخذ تسهیلات از بانک‌ها با عنوان وام خرید کالا جذاب‌تر می‌کند.

سوال اینجاست که چرا تسهیلات خرید کالا در شرکت های لیزینگ در مقایسه با تسهیلات خرید کالا در بانکها موفق تر بوده  است.

 باید اذعان داشت  تسهیلاتی که در شرکت های لیزینگ جهت خرید کالا ارائه می  شود  دقیقا با هدف گذاری درست و صحیح بوده و به جرئت می توان گفت که بالای 95 درصد از این تسهیلات در قالب تحویل کالا به مردم و مشتریان صورت می پذیرد.

هرچند که در بانکها تنها ارائه  یک فاکتور که می تواند صوری هم باشد, تکمیل کننده دریافت تسهیلات فوق به شمار رود.

 تجربه ثابت کرده که اکثر تسهیلات بانک ها منجر به خرید کالا نشده بلکه منجر به افزایش نقدینگی در بازار نیز شده بدون اینکه کالایی خرید شود و در این مسیر، تولید کنندگان و یا تامین کنندگان کالا نیز هیچ  بهره ای از اینگونه تسهیلات که در مجموع عددهای قابل توجهی هم بوده نمی برند.

علاوه بر آن، چون بخشی از  دریافت کنندگان اینگونه از تسهیلات با هدف  رفع دیگر نیازهای زندگیشان اینگونه از تسهیلات ها را دریافت می کنند قادر به  باز پرداخت نبوده و آمار نشاندهنده این موضوع است که در بانکها مبلغ قابل توجهی از آنان منجر به نکول می شود.

در مقایسه اما این شرکت های لیزینگ بوده اند که کماکان با جذب درخواست های واقعی خرید کالا و اعتبار دهی صحیح به آنان کمک های جدی به تولیدات داخلی کرده  و باعث شده اند که این مبالغ تسهیلات خرد به درستی به سمت آنان کانالیزه شوند.

همچنین مشتریان با توجه به این که  با اینگونه از تسهیلات کالاهای مورد نیاز خود را دریافت  کرده اند مطلوبیت باز پرداخت اقساط برای آنان بیشتر بوده و نکول در شرکت های لیزینگ در مقایسه با بانکها بسیار ناچیز بوده است.

حال سوال اینجاست  که با همه این مزایا و درک صحیح این موضوع چرا همواره شرکت های لیزینگ از طرف دست اندرکاران اقتصادی کشور مورد بی مهری و یا حتی بی اعتنایی قرار می گیرند؟

در صورتی که در کشورهای دیگر بهترین بهره را از نقش آفرینی شرکت های لیزینگ برده و می‌برند.

تجربه این کشور ها ثابت کرده  که تولید کنندگان کالا ( از اتومبیل گرفته تا لوازم خانگی و غیره) هیچگاه فروشندگان اعتباری خوبی نبوده و هر تولید کننده ای که خود مستقیما در فروش اعتباری کالای تولیدی خود ورود کرده با زیان های زیادی مواجهه شده که می توان در این راستا به صنعت اتومبیل سازی اشاره کرد.

تولید کنندگان  باید تمام توان مالی خود را صرف خرید مواد اولیه و تولید کنند زیرا اگر حتی بخش کوچکی از این نقدینگی از چرخه تولید خارج و به بخش اعتبار دهی سوق داده شود عملا توان لازم برای تولید کننده را کم کرده و در دراز مدت منجر به آسیب هایی جدی برای آنان می شود.

به همین دلیل است که تولید کنندگان کالا در کشورهای دیگر در کنار خود همواره شرکت های لیزینگی را دارند که در فروش اعتباری کالاهای ساخته شده به آنان کمک کرده و توان مالی شان را افزایش می دهند.

با توجه به این موارد سوال اصلی در این است که چرا وام خرید جهیزیه که از مهمترین محرک ها و مشوق ها و همچنین بهترین راه کمک برای ازدواج جوانان بوده کماکان از طرف سیستم بانکی ارائه می شود؟

همانطور که می دانید وام خرید جهیزیه برای تامین حداقلی لوازم زندگی برای زوج های جوانیست که می خواهند زندگی مشترکشان را شروع کنند و برای این کار نیاز به یک سری از لوازمی دارند که بتوانند با آن به این خواسته خود برسند.

اما متاسفانه شاهد بوده ایم که این گونه از وام ها سهم عمده و زیادی از خرید کالای زوجین را تامین نمی کند و بیشتر جهت برآورده کردن نیازهای مالی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و کماکان زوج های جوان با کمبود انواع کالای زندگی دست به گریبان هستند.

اما با نقش دهی درست به شرکت های لیزینگ از طریق تشکیل و تامین صندوق های اعتباری که خود دولت متولی آن  بوده می توانند با  تخصیص اعتبار در قالب عقود مختلف با درصد سود مشخص شده در قالب وجوه اداره شده این ماموریت را به شرکت های لیزینگ سپرده و به اهداف مورد نظر فوق برسند.

از این اهداف می توان اینگونه نام برد:

زوجین به واقع با این تسهیلات به کالای مورد نیاز زندگی خود دسترسی پیدا می کنند.

از افزایش نقدینگی در کشور و متعاقب آن از توم تا حدودی جلوگیری می شود. منابع مالی اینگونه از اعتبارها مستقیما به تولید کنندگان هدایت  و باعث رونق در تولید می شود.

اعتبار تخصیص یافته با نحوه صحیح دریافت اقساط این نقدینگی ها را دوباره به چرخه اعتباری کشور باز گردانده و موجب تخصیص اعتبارهای بعدی نیز می شود.

 نقش و توان لیزینگها در چرخه تولید و اعتباری افزایش پیدا کرده و بازوی مهمی برای ارائه اینگونه از اعتبارها می شوند.

و در نهایت، با افزایش توان مالی لیزینگ ها بستر مناسب جهت ارائه تسهیلات به دیگر اقشار مردم نیز فراهم می شود.

 

عضو هیات مدیره انجمن ملی لیزینگ ایران

copied
نظر بگذارید