شناسه خبر : 52599

اختصاصی چابک آنلاین؛

حجم بازار لیزینگ به طور قابل ملاحظه‌ای در سال‌های آینده افزایش می یابد

"لیزینگ اعتماد" به دنبال ایجاد چرخه لیزینگ دیجیتال است

حجم بازار لیزینگ به طور قابل ملاحظه‌ای در سال‌های آینده افزایش می یابد

امروزه به صورت گسترده ای از عملیات لیزینگ جهت رفع نیازهای افراد و شرکت ها استفاده می شود به گونه ای که اندازه صنعت لیزینگ در دنیا در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که نشان از اهمیت و جایگاه ویژه این صنعت در دنیا دارد.

چابک آنلاین، مجید میرزاحیدری، در این بین، ایالات متحده آمریکا سهم حدود ۸۰۰ میلیارد دلاری و چین ۴۰۰ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

از بین کشورهای همسایه ترکیه نیز سهم ۷ میلیارد دلاری از این بازار را در اختیار دارد.

اندازه صنعت لیزینگ در ایران کمتر از نیم میلیارد دلار بوده که با توجه به اندازه یک میلیارد دلاری صنعت در سال ۱۳۹۶ کاهش چشمگیری داشته که این امر نتیجه عدم توجه کافی به این صنعت بوده است.

واقعیت این است که در سال‌های اخیر لیزینگ خودرو بیشترین سهم پرتفوی شرکت های لیزینگ را به خود اختصاص داده اما با افزایش نیاز جامعه ، شرکت های لیزینگ به حوزه های پزشکی و بیمارستانی، ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، خودروی کار لوازم مصرفی بادوام کالای دیجیتال لوازم خانگی املاک و مستغلات ورود کرده اند.

با هدف بررسی وضعیت صنعت لیزینگ و دورنمای این صنعت گفت و گویی با سیدمجتبی بنی‌طبا، مدیر عامل لیزینگ عصر اعتماد صورت گرفته که از نظرمی گذرد:

چابک آنلاین: وضعیت رقابتی صنعت لیزینگ در شرایط فعلی درمقایسه با سایر بازارها با توجه به سرمایه اندک شرکت های لیزینگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

سید مجتبی بنی طبا: وضعیت این صنعت چندان جالب نبوده و سهم شرکت های لیزینگ در مقایسه با حجم سایر بازارها هم بسیار ناچیز است که عملا این موضوع باعث عدم توجه به این بازار وعدم تاثیرگذاری در تصمیم گیری ها می شود.

با این حال، صنعت لیزینگ پتانسیل رشد قابل توجهی دارد.

با رفع چالش‌های موجود و توسعه این صنعت، می‌توان انتظار داشت که حجم بازار لیزینگ در ایران درسال‌های آینده به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد.

همچنین باتوجه به نیاز فزاینده به تامین مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی،پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد صنعت لیزینگ در ایران در سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد.

چابک آنلاین:چرا سهم صنعت لیزینگ دراقتصاد کشور چندان چشمگیر نیست؟

سید مجتبی بنی طبا: صنعت لیزینگ به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط که به منابع مالی ارزان‌قیمت دسترسی ندارند، می‌تواند مفید باشد.

هرچندکه شروع فعالیت لیزینگ ها درکشور با موضوع لیزینگ خودرو بوده وبه دلیل برخی تصورات و کمبود نقدینگی، فرصت فعالیت  و توسعه در سایر زمینه های لیزینگ چندان میسر نشده است.

با این حال، با توسعه این صنعت، می‌توان انتظار داشت که سهم آن در تامین مالی اقتصاد کشورافزایش یابد.

چابک آنلاین: گفته می شود که حدود 10 درصد از صنعت لیزینگ و قسطی فروشی ثبت می شود و مابقی در حوزه اقتصاد، چندان شفاف نیست تا چه میزان این موضوع صحت دارد؟

سید مجتبی بنی طبا: با توجه به نظارت های بانک مرکزی بر فعالیت های عملیاتی که توسط لیزینگ ها انجام می شود کلا ثبت و ضبط فعالیت ها قانونی است اما ممکن است که برخی شرکت ها عملیاتی با ماهیت لیزینگ را درقالب فعالیت تجاری انجام دهند که این موضوع نیاز به کنترل دارد.

photo_2024-06-22_08-25-08

چابک آنلاین: درشرایط فعلی،مهمترین مانع توسعه صنعت لیزینگ درکشور چیست؟

سید مجتبی بنی طبا: عدم شناخت جامعه هدف واقعی از تنوع خدمات لیزینگ ها و عدم گستردگی لیزینگ ها در سراسر کشور و همچنین کافی نبودن سرمایه لیزینگ ها برای تامین نیازهای مردم که رفع این موضوع در دستور کار اصلی لیزینگ "اعتماد" است.

چابک آنلاین: سهم اندک شرکت های لیزینگ ازحضوردربازارسرمایه ناشی از چیست؟

سید مجتبی بنی طبا: با توجه به حجم پایین سرمایه و محدودیت های زیاد درموضوع افزایش سرمایه شرکت های لیزینگ عملا چرخه فعالیت لیزینگ محدود به فرایندهای جاری و بعضا سنواتی و دستوری بوده که به همین دلیل امکان ایجاد سودآوری مطلوبی را برای سهامداران ندارند و به دنبال این امر، استقبال زیادی توسط جامعه از این بخش نمی شود.

چابک آنلاین: چرا عمده معامله گران بازار سرمایه درنگ چندانی بر روی سهام شرکت های لیزینگ در بازار سرمایه نمی کنند؟

سید مجتبی بنی طبا: بازار لیزینگ درمقایسه با سایر بازارها،ازحجم کوچکتری برخوردار است و همچنین اکثر لیزینگ ها سهامدار عمده تخصصی دارند که تاثیر گذاری تصمیم آن ها باعث می شود رغبت کم تری جهت ورود ایجاد شود.

چابک آنلاین:مهمترین مزیت صنعت لیزینگ در شرایط حال حاضر اقتصاد کشور چیست؟

سید مجتبی بنی طبا:دراقتصاد تورمی نیاز جامعه خرید با شرایط لیزینگی است که باید ابعاد این موضوع و امکانات توسط لیزینگ برای مردم تشریح شود.

چابک آنلاین:آیا گردش مدیریتی صنعت لیزینگ به سمت نوگرایی وتحول دیجیتال پیش رفته است؟

سید مجتبی بنی طبا: متاسفانه اقدامات انجام شده دراین حوزه با حجم اقدامات انجام شده درسایر حوزه های اقتصادی قابل مقایسه نیست وبراین اساس،یکی ازاهداف اصلی "لیزینگ اعتماد" ایجاد چرخه لیزینگ دیجیتال وآنلاین است البته باتوجه به امکانات در اختیار در سراسر کشور.

چابک آنلاین: صنعت لیزینگ چه برنامه ای برای جذب نسل جدید مشتریان خود دارد؟

سید مجتبی بنی طبا:بدلیل مواردی که در قبل نیزاشاره شد در حال حاضر در صنعت لیزینگ عملا برنامه جذاب و اجرایی وجود ندارد که براین اساس "لیزینگ اعتماد" به دنبال ارائه خدمات نوین برای مشتریان خود است.

 چابک آنلاین: صنعت لیزینگ در همگرایی و ایجاد ارزش افزوده با سایر صنایع از جمله صنعت پرداخت الکترونیک و صنعت بیمه تا چه میزان موفق بوده است؟

سید مجتبی بنی طبا: در این راستا اقدامات مثبتی انجام شده و نظارت ها و کنترل های لازم در حال اجرا است اما با ایجاد رقبا و بازارهای جدید نیازمند ایجاد همکاری ها و همگرایی های جدید نیز هستیم.

ناگفته نماند که صنعت لیزینگ درحال تحول دائمی است و روش های جدید و نوآورانه ای به طور مداوم در حال ظهور هستند.

"لیزینگ اعتماد"در زمینه خدمات لیزینگ های نوین ازجمله لیزینگ سبز،لیزینگ دیجیتال، لیزینگ اشتراکی و... پیشرو خواهد بود.

 

  • شیما

    باید دنبال کنیم این لیزینگو!!!

  • فرشته

    چه خدماتی میدن؟

  • گلاب

    لیزینگ ها تسهیلات نمیدن که....

ارسال نظر