شناسه خبر : 53503

اختصاصی چابک آنلاین؛

نیمی از کاتد تولیدی کشور به چین و ترکیه صادر می شود

ورودی دانشجویان برخی رشته های صنایع معدنی نزدیک به صفر است

نیمی از کاتد تولیدی کشور به چین و ترکیه صادر می شود

نائب رئیس هیات مدیره انجمن مس ایران، اظهار داشت که صنعت مس از ابتدای زنجیره یعنی اکتشافات تا بازرگانی با چالش های متفاوتی مواجه بوده که انجمن مس برای رفع آن در حال تلاش است.

چابک آنلاین، شمیم نادری، کورش شعبانی در گفتگو با چابک آنلاین، اظهار داشت: عدم وجود ماشین آلات متناسب و بالا بودن هزینه تولید ماده معدنی از موانع  بخش بهره برداری محسوب می شود، برای مثال بهره برداری و تولید کاتد با کمبود زیر ساخت هایی از جمله تامین برق و یا آب مواجه است.

 نائب رئیس  هیات مدیره انجمن مس ایران، اظهار داشت: در زمینه بازرگانی و بازار مسئله اساسی قیمت گذاری دستوری است که اجازه نمی دهد بازار مسیر طبیعی خود را طی کند و در نهایت سودی که باید به تولید کننده برسد در دست واسطه ها می ماند.

شعبانی، افزود: رویکرد بورس کالا و اختلاف قیمت بازار، باری بر دوش بهره برداران کوچک بوده زیرا مجبورند محصول خود را ارزان تر بفروشند.

وی، بیان کرد:در حال حاضر دانشجویان ورودی رشته های مربوط به صنایع معدنی و زمین شناسی در برخی دانشگاه ها نزدیک به صفر بوده در حالی که نیاز شدید به نیروی جوان و علاقمند به معدنکاری وجود دارد و این موضوع در آینده نیز از تهدیدات حوزه معدن محسوب می شود.

شعبانی ،گفت: دولت موظف به تامین زیر ساخت ها و رفع نیازهای و مسائل مطرح شده است تا بهره بردار بتواند حداکثر توان خود را برای مباحث علمی،فنی و توسعه ای به کار بگیرد.

وی اظهار داشت: از حدود 300 هزارتن کاتد تولیدی در کشور، حدود 150 هزارتن برای مصارف داخلی استفاده می شود و 50 درصد دیگر به مقاصدی همچون ترکیه و چین صادر می شود، هرچند که مفتول،سیم و کابل و بیلت از دیگر مواد صادراتی حاصل از ماده معدنی است. 

وی:بیان کرد: هوش مصنوعی در زمینه ترابری در معادن، برداشت های حجمی ذخایر و ارزیابی میزان استخراج مواد معدنی استفاده می شود و روند جهانی نیز به صورتی است که با بهره گیری از هوش مصنوعی، سرعت کار بیشتر و هزینه کمتر را به دنبال دارد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن مس، اظهار داشت : باید با بهره گیری از هوش مصنوعی و ماشین آلات نوین در سراسر زنجیره مس و نیز صنایع پایین دستی محصولاتی با حداکثر ارزش افزوده بیشتر ایجاد شود.

وی،گفت: ایران بر روی کمربند فلزایی آلپ- هیمالیا قرار گرفته و پتانسیل بالایی از لحاظ عناصر خصوصا مس دارد بنابراین باید با سرمایه گذاری و اکتشاف بیشتر ذخایر اثبات شده به چندین برابر ذخایر فعلی برسد.

نائب رئیس هیات مدیره انجمن مس ایران، بیان کرد: با نگاه به تولیداتی که باعث افزایش مصرف فلز مس است برای مثال تولید خوردوهای الکتریکی، توربین های بادی و انتقال نیرو، مصارف مس در حال افزایش بوده و با توجه به ذخایر بالای فلز مس در کشور، باید فهم بیشتری از بازار این فلز داشت.

شعبانی، افزود: مس فلزحال و آینده است وچشم انداز روشنی را می توان برای آن متصور شد و  تا 10 سال آینده به واسطه مصارف بالا 30 تا 50 درصد افزایش قیمت برای آن پیش بینی می شود.

 

ارسال نظر