شناسه خبر : 52927

اختصاصی چابک آنلاین ؛

صادرات صنعت آلومینیوم بیشتر به کشورهای همسایه انجام می شود

صادرات صنعت آلومینیوم بیشتر به کشورهای همسایه انجام می شود

یک عضو هیات مدیره شرکت آلومینای ایران،گفت: مشکل اصلی شرکت های آلومینیومی تامین برق برای ماه های گرم سال بوده و کمبود برق باعث می شود که شرکت های ذوب فلز آلومینیوم، دیگ های خود را از مدار خارج کنند و برگشت آنها به مدار موجب کاهش عمر دیگ و کیفیت محصول تولیدی می شود.

چابک آنلاین،شمیم نادری، "رضا بهرامی"، درگفت وگو با چابک آنلاین، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت حامل های انرژی، بازگشت سرمایه برای شرکت های آلومینیومی پایین آمده و به همین خاطر، سرمایه گذاران رغبت چندانی  برای تاسیس شرکت های  جدید آلومینیومی ندارند.

وی،گفت: کارخانه های تولید شمش آلومینیوم با تکنولوژی قدیمی به علت هزینه های مصرف انرژی بالا، کاهش ارزش افزوده ونیز مخاطرات زیست محیطی تنها قادر به حفظ کارخانه های موجود خود هستند.

بهرامی افزود: فعالیت در صنعت آلومینیوم تنها برای کشورهایی که دارای منابع کافی گاز یا برق هستند به صرفه تر است.

عضوهیات مدیره شرکت آلومینای ایران،بیان کرد:شرکت های آلومینیومی برای تولید ورفع نیاز داخلی شمش آلومینیوم، مجبورند بخش اعظمی ازتولیدات خود را مصروف خرید مواد اولیه و جایگزینی در پرداخت بدهی های خارجی و تسهیلات کنند.

وی، اظهار کرد: شرکت های آلومینیومی برای خرید مواد اولیه مانند آلومینا و آند نیاز به ارز وارداتی داشته که با توجه به مشکل تامین به موقع واینکه نمی توانند تمامی محصول شمش تولیدی خودرا درداخل کشورعرضه کنند در مقاطعی باعث کمبود  ویا  رقابت در بازارهای داخلی می شود.

بهرامی،ادامه داد: با توجه به تبعیت قیمت شمش از بازارهای معدنی جهان و نوسانات نرخ ارز و عدم استقبال خریداران و یا تقاضای مازاد آنها در این مقاطع زمانی، این ناترازی تشدید می شود.

وی،گفت: صنعت آلومینیوم درشرایط فعلی به دانش فنی تولید آند که از مواد اولیه و میانی برای مصرف است، دست پیدا کرده اما درکشور ماده اولیه با کیفیت آن وهمچنین تولید کاتد وجود ندارد و برای توسعه این صنعت باید زمینه های تولید و زیرساخت های آن در کشور فراهم شود.

عضو هیات مدیره شرکت آلومینای ایران، ادامه داد: تولید پودر آلومینا در کشور به جهت فقر ماده معدنی بوکسیت با عیار بالا و پراکندگی معادن همراه بوده و خرید سنگ بوکسیت غنی از دیگر کشورها و ایجاد کارخانه دیگر آلومینا درابتدا نیاز به توسعه زیر ساخت ها و حمل با کشتی های بسیار بزرگ دارد.

بهرامی،اظهار داشت که به علت پراکندگی معادن بوکسیت کشور و فقیر بودن معادن از لحاظ عیار آلومینا، باید بر روش هایی مانند تولید آلومینا از سایرکانی ها مانند کائولن درصورت امکان تمرکز کرد.

وی،اعلام کرد:تفاوت قیمت دلار نیمایی و آزاد، صنعت آلومینیوم را نیز تحت تاثیر قرار داده و به علت سودآوری کم وکاهش سرمایه درگردش، این شرکت ها امکان ذخیره و انبارداری در زمان کاهش قیمت های فصلی مواد اولیه و نیز چابکی لازم برای رقابت در صحنه جهانی را ندارند.

بهرامی،گفت:محصولات صنعت آلومینیوم به علت همگام نبودن کارخانه ها با به روز رسانی تجهیزات به علت عدم سودآوری وسرمایه گذاری به تدریج با افت کیفیت همراه می شود.

وی،اذعان داشت:صادرات صنعت آلومینیوم کشور،محدود بوده وبیشتر به مقصد کشورهای همسایه نظیر ترکیه انجام می شود، زیرا می تواند محصولات صادر شده را به صنایع جایگزین اعم از قطعات پیشرفته خودرو و صنایع غذایی تبدیل کند.

 

  • نسیمی

    بسیار نگاه جالبی بود

ارسال نظر