شناسه خبر : 52143

اختصاصی چابک آنلاین؛

استفاده از فلز مس روبه روز بیشتر می شود

استفاده از فلز مس روبه روز بیشتر می شود

رئیس هیات مدیره شرکت افلاک الکتریک خراسان ،اظهار کرد: با توجه به اینکه کشورهای منطقه در حال توسعه هستند، مصرف سیم و کابل به شدت رو به افزایش بوده اما در کشوربا اینکه در رتبه ۱۲ از نظر استخراج مس قرار داریم اما از نظرایجاد ارزش افزوده از مس و صادرات سیم و کابل جایگاه خوبی نداریم.

چابک آنلاین، شمیم نادری، حسین محمدیان، در گفتگو با چابک آنلاین، گفت: با توجه به اینکه معادن مس کشور رو باز هستند و هزینه استخراج آن نسبت به دیگر کشورها کمتر است، باید از این مزیت برای ایجاد ارزش افزوده از مس به بهترین شکل استفاده کرد.

وی،ادامه داد:تولید سیم وکابل های غیر استاندارد نام این صنعت را دچار خدشه کرده که باید دستگاه های مربوطه مانند اداره استاندارد و سازمان تعزیرات با نظارت بیشتر بر بازار، مانع تولید بی کیفیت آنها بشوند.

رئیس هیات مدیره شرکت افلاک الکتریک خراسان، افزود: کمتر از 5 درصد هزینه های یک ساختمان مربوط به سیم و کابل به کار رفته در آن بوده اما در تمام قسمت های ساختمان قرار می گیرد، بنابراین  کاربرد سیم و کابل های غیر استاندارد ضرر جانی و مالی به همراه دارد.

وی، عنوان کرد: طبق آمارهای اداره آتش نشانی بیش از 60 درصد آتش سوزی ها مربوط به استفاده از سیم و کابل های غیر استاندارد است.

محمدیان، کمبود نقدینگی و عدم تناسب میان عرضه و تقاضای مواد اولیه، رقابت ناسالم میان شرکت های تولیدی سیم و کابل را وجود می آورد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه میزان عرضه و تقاضای شرکت های تولیدی مشخص است، ابتدا باید مواد اولیه آنها تامین شود و سپس شاهد صادرات باشیم، هر چند که بسیاری از مواد اولیه صادر می شوند.

رئیس هیات مدیره شرکت افلاک الکتریک خراسان،گفت: تولید کننده های سیم و کابل، مس را به قیمت دلار آزاد تهیه می کنند اما با تعهد ارزی ایجاد شده، در ازای صادرات محصول نهایی ملزم به پرداخت دلار نیمایی به دولت هستند.

وی،اظهارکرد: برخی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان ریال ایران را برای صادرات قبول می کنند در حالی که بانک مرکزی تنها دریافت ارزنیمایی را دردستور کار خود قرار داده، بنابراین  صادر کننده را برای تبدیل ریال به دلار در سیستم نیمایی دچار چالش می کند.

رئیس هیات مدیره شرکت افلاک الکتریک خراسان، افزود: درحالی که اعلام می  شود که صادرات بیشتر شده در واقع صادرات محصولات خام افزایش یافته ولی در زمینه محصول نهایی که ارزش افزوده ایجاد می کند با سیاست دریافت دلار نیمایی، روز به روز شاهد ضعیف تر شدن صادرات خواهیم بود.

وی، ادامه داد: زیر بنای توسعه کشور، تامین انرژی است و امروزه شاهد جایگزینی انرژی برق با سوخت های فسیلی هستیم و چون انرژی برق از طریق سیم و کابل های مسی می شود،استفاده از فلزمس روزبه روز بیشتر می شود.

 

  • سیروس

    نکته بسیار مهمی بود
    سیم های غیرمجاز واقعا خطر آفرین اند.

ارسال نظر