شناسه خبر : 54787

اختصاصی چابک آنلاین؛

راز موفقیت صنعت بیمه در ایجاد تحول دیجیتال

نویسنده: سیدمحمود شجاعی کیاسری
راز موفقیت صنعت بیمه در ایجاد تحول دیجیتال

تحول دیجیتال، مفهومی با بیش از ۳۰ سال سابقه بوده که در هر دوره‌ای با فناوری‌های نوظهور تکامل یافته است.

در ابتدا، دیجیتالی کردن داده‌ها از آنالوگ به دیجیتال، اولین گام در این مسیر بود. 

 ده سال بعد از آن، دیجیتالی کردنِ فرآیندها، گام بعدی برای سفر در این مسیر تحول دیجیتال بود. 

امروزه، با ظهور فناوری‌های بی‌سیم، هوشمند و مبتنی بر داده، هوش مصنوعی، بلاکچین، تحلیل کلان‌داده‌ها و واقعیت مجازی و افزوده، تحول دیجیتال به گام‌های بلندی دست یافته  که پتانسیل ایجاد تغییرات بنیادین در مدل‌های کسب‌وکار و خلق ارزش‌های جدید را داراست. 

پس از انقلاب صنعتی چهارم و در آستانه انقلاب صنعتی پنجم، فناوری‌ها به گونه‌ای توسعه یافته‌اند که بر مدار انسان و اخلاق قرار دارند. 

سیستم‌ها و سازمان‌ها در تعامل با محیط خود، هوشمند و تحلیل‌گر شده‌اند و بر مبنای داده‌های بلادرنگ و پالایش‌شده عمل می‌کنند. 

همگرایی فناوری‌های نوظهور در حال خلق فرصت‌های جدید و حذف کردن بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی است. 

صنعت بیمه در کشور ما، هنوز فاصله زیادی تا تحقق تحول دیجیتالِ متناسب با عصر انقلاب صنعتی چهارم دارد.

البته مدیران، کارشناسان، و صاحبان کسب‌وکار تا حد مطلوبی از چشم‌انداز آینده آگاه هستند. 

اگر یکی از مهمترین عناصر در تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه را فرآیند مدیریت تغییر بدانیم، به نظر می‌رسد تغییر در دانش افراد و سازمان‌ها در حال وقوع است.

اما تغییر در نگرش و رفتار شخصی و سازمانی که منجر به پذیرش ریسک‌های نوآوری و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های جدید شود، هنوز ظهور نیافته است. 

بازنگری و اصلاح قوانین سنتی، بازتعریف  نقش‌ها در اکوسیستم بیمه، حمایت از شرکت‌های فناور بیمه‌ای و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌های جدید از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند به تحقق تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور کمک کنند.

 توسعه زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت سرمایه‌پذیری، ایجاد سندباکس، بهبود رویکردهای تنظیم‌گری و نظارت نیز از اقدامات ضروری در این راستا هستند. 

این تغییرات و اقدامات، مسیر را برای دستیابی به تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور فراهم می‌کنند که نه تنها موجب ارتقای کارایی و بهره‌وری می‌شود بلکه به خلق ارزش‌های جدید و تحقق اقتصاد تجربه نیز کمک می‌کند.

مدیرعامل استارتاپ ایزی بیمه

 

  • بهادری

    صنعت بیمه در زمینه کر بیمه ای خیلی مشکل داره

ارسال نظر