جای خالی بیمه نامه "سیل" و "زلزله" در سبد محصولات بیمه ای در کشور

در سال های قبل، بیمه مرکزی طرح بیمه اموال واحدهای مسکونی در مقابل "خطر زلزله" را به یکی از شرکت‌های بیمه سپرد ولی بنا به دلایلی اجرائی نشد.

جای خالی بیمه نامه "سیل" و "زلزله" در سبد محصولات بیمه ای در کشور

در کشور ما بیمه‌نامه مستقلی به نام بیمه زلزله و یا سیل وجود ندارد اما با خرید بیمه آتش‌سوزی و پرداخت هزینه کمی می‌توان ریسک زمین لرزه و سیل را هم تحت پوشش قرار داد.

در شرایط فعلی"صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی"وظیفه ارائه پوشش بیمه همگانی حوادث طبیعی به منظور جبران بخشی از خسارت های مالی وارده به "ساختمان­ های مسکونی" دارای انشعاب قانونی برق در اثر حوادث طبیعی نظیر: زلزله، سیل، طوفان، صاعقه و سنگینی برف، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه (سونامی) را به عهده دارد.

ایران درمیان 10 کشور حادثه خیز جهان قرار دارد و از حدود 45 حادثه طبیعی، احتمال وقوع حدود 35 حادثه طبیعی در ایران وجود دارد.

متاسفانه بسیاری از شهرهای پرجمعیت ایران زلزله ‌خیز بوده و بخش قابل توجهی از سطح این شهرها به عنوان بافت‌های فرسوده، قدیمی و مناطق حاشیه‌نشین پیوسته در معرض خطر وآسیب قرار دارند.

بناهایی که در بافت فرسوده قرار دارند با گذشت زمان مستهلک شده و کارایی و مقاومت خود را از دست می دهند که در کنار آن،  نظارت ضعیف در جانمایی و ساخت‌ و سازها باعث می شود که با کوچک‌ترین بلایای طبیعی به راحتی تخریب می‌شوند.

این احتمال وجود دارد که به دلیل وضعیت دما وتغییرات اقلیمی در سال‌های آینده کشور ما بیشتر درگیر مخاطرات ناشی از سیل شود.

ساخت و سازهای نامناسب و پایین بودن توان زیرساخت‌ها در بعضی از مناطق آسیب پذیری در مقابل سیل را نیز بیشتر خواهد کرد.

خطرات "زلزله" و"سیل" ازجمله خطرات طبیعی هستند که وقوع آن می‌تواند به اموال و اشخاص خسارت وارد کند. (عمده خسارت‌های زلزله به ساختمان‌ها و تاسیسات است.) 

ازآنجایی که این خطرات می‌تواند باعث خسارات سنگین شود جزوء خطرات فاجعه‌آمیز طبقه‌بندی می‌شوند. 

با توجه به موارد فوق الذکر و همچنین رشد نرخ تورم درسال های اخیر،جای ارائه بیمه نامه "سیل" و "زلزله" به عنوان ریسک اصلی در رشته بیمه اموال خالی است.

شایان ذکر است نرخ‌های حق بیمه ریسک زلزله و سیل در کشور ما چندان بالا نیست.

همچنین سهم بیمه‌گذاران در جبران هر خسارت (فرانشیز) نیز بسیار نازل است و با توجه به مواردی که بدان اشاره شد همخوانی ندارد.

مدیریت ریسک در بیمه عامل بسیار مهمی است ، بنابراین نگرش مراجع ذی صلاح به بیمه نباید فقط ابزاری برای جبران خسارت باشد بلکه بیمه باید ابزار اصلی در اصلاح شرایط ساخت‌ و ساز و عامل بهسازی و حتی عاملی بازدارنده دراستفاده از  مواد اولیه بی کیفیت و غیر استاندارد در ساخت ساختمان ها باشد.

به عنوان مثال "ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها" مدیر یا مدیران را مکلف کرده تا تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌سوزی بیمه کنند.

 ولی متاسفانه این موضوع چندان جدی گرفته نشده است. 

علی ایحال اجباری کردن خرید بیمه "زلزله" و "سیل" آن هم با نرخ فنی ضروری به نظر می رسد.

مدیر بیمه های آتش سوزی شرکت بیمه میهن

 

copied
نظر بگذارید