شناسه خبر : 56348

چطور برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های هواوی اجرا کنیم؟

چطور برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را در گوشی‌های هواوی اجرا کنیم؟

گوشی‌های هواوی مدت‌ها است که فاقد سرویس‌های گوگل هستند و بدون آن‌ها امور روزمره مختل خواهند شد؛ اما چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟

به گزارش چابک آنلاین، با قطع همکاری گوگل و هواوی به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده علیه هواوی، گوشی‌های هوشمند جدید این شرکت از سرویس‌های گوگل بی‌بهره‌اند‌. چنین موضوعی افزون‌بر فقدان بزرگ‌ترین فروشگاه اپلیکیشن‌های اندروید، یعنی گوگل‌پلی، باعث می‌شود برنامه‌هایی که برای اجرای کامل و بدون نقص نیازمند سرویس‌های گوگل هستند، برای اجرا در گوشی هواوی دچار مشکل شوند یا برخی خدمات و گزینه‌های آن‌ها کار نکند.

امروزه، بسیاری از اپلیکیشن‌های مهم که این‌ روزها کاربران بسیاری با آن‌ها سروکار دارند، به سرویس‌های گوگل وابسته هستند. بدون سرویس‌های گوگل، خدمات مبتنی‌بر موقعیت مکانی بسیاری از اپلیکیشن‌ها کار نمی‌کنند و از همه مهم‌تر، برنامه‌های گوگل شامل خدمات جست‌وجو، جیمیل، نقشه‌ها و مرورگر کروم از کار می‌افتند. این دسته از برنامه‌ها معمولاً جزو ضروری‌ترین برنامه‌های کاربران به‌حساب می‌آیند.

برخی از افراد بر این باورند که وابسته‌کردن اندروید و کاربران به این سرویس‌ها بهانه‌ی گوگل برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های شخصی کاربران است؛ به‌همین‌دلیل، تلاش می‌کنند که تاحدممکن از سرویس‌های جایگزین استفاده و گوگل را از روی دستگاه اندرویدی خود حذف کنند.

بااین‌حال، برای بسیاری از کاربران، انجام امور روزمره بدون سرویس‌های گوگل عملاً امکان‌پذیر نیست و در بسیاری از مواقع، حتی فکر‌کردن به راه‌حل‌های جایگزین امری دشوار است.

چنین مسئله‌ای باعث شده است که گوشی‌های هواوی اگر در هر زمینه‌ای بر گوشی‌های هم‌رده‌ی خود برتری داشته باشند؛ در نهایت بسیاری از خریداران و حتی علاقه‌مندان به گوشی‌های این شرکت از خریدشان صرف‌نظر کنند.

البته تمامی در‌ها بسته نیست؛ ولی بدون شک نمی‌توان وجود سرویس‌های گوگل به‌صورت بومی و یکپارچه با سیستم‌عامل را با نصب ابزارهای فراهم‌کننده‌ی زیرساخت اجرای این سرویس‌ها مقایسه کرد؛ اما اگر به‌تازگی گوشی هواوی خریده‌اید و به سرویس‌های گوگل نیاز مبرم دارید، آموزش پیش‌رو را دنبال کنید.

چگونه می‌توان سرویس‌های گوگل در گوشی‌های هواوی فعال کرد؟

روش‌های متعددی برای اجرای اپلیکیشن‌های گوگل در گوشی‌های هواوی و هر گوشی اندرویدی دیگری وجود دارد که به‌صورت پیش‌فرض فاقد سرویس‌های گوگل موبایل (GMS) است. برای مثال شیائومی در نسخه‌های سفارش چین گوشی‌های خود، از طریق فروشگاه خودش امکان نصب سرویس‌های گوگل به‌صورت یکپارچه با سیستم‌عامل را ارائه می‌دهد اما هواوی به‌دلیل تحریم‌ها مجاز به این کار نیست.

مسیرهای دیگری نیز مانند روت کردن و نصب سرویس‌های گوگل به‌صورت سیستمی نیز وجود دارد اما با ازدسترس خارج‌شدن امکان بازکردن بوت‌لودر گوشی‌های جدید هواوی، می‌توان گفت که این عمل ناممکن شده است. اما در نهایت با چه روشی می‌توان مشکل را حل کرد؟

تنها راه دردسترس، استفاده از ابزارهای شخص‌ثالث است که امکان استفاده از اپلیکیشن‌های گوگل را ارائه می‌دهند؛ بدین صورت که فضایی مجزا و شبیه‌سازی‌شده‌ای مانند رابط کاربری گوشی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد و به‌طور کاملاً مستقل از دستگاه، سرویس‌های گوگل را درون این فضا و جدا از سایر فرایند‌های سیستم‌عامل به‌اجرا درمی‌آورند.

درواقع، ابزارهای یادشده به‌عنوان واسط برای اجرای سایر اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند. در این فضا، پیش‌نیازهای اجرای گوگل‌پلی و سرویس‌های گوگل هنگام راه‌اندازی اولیه‌ی آن نصب و دستگاه با شناسه‌ی دیگری به گوگل معرفی می‌شود.

با استفاده از گوگل‌پلی تعبیه‌شده در این اپلیکیشن، کاربر می‌تواند برنامه‌های موردنیاز خود را نصب و اجرا کند، با این تفاوت که اجرای آن در بستر این فضا صورت می‌گیرد و اپلیکیشن‌های نصب‌شده به‌جای سیستم‌عامل اصلی خود گوشی، با اپلیکیشن مادر در تعامل هستند.

چرا باید از اپلیکیشن شخص ثالث استفاده کرد؟

گوشی‌های اندرویدی شناسه‌های منحصربه‌فردی دارند که با اتصال دستگاه به اینترنت در سرورهای گوگل ثبت می‌شود و گوگل نوع و مدل دستگاه را شناسایی می‌کند. هر گوشی اندرویدی برای استفاده از سرویس‌های گوگل باید گواهی مخصوصی از گوگل دریافت کرده باشد تا مجوز استفاده از آن‌ها را داشته باشند که به‌آن‌ها اصطلاحاً Play Integrity API گفته می‌شود. اگر دستگاه شناسایی‌شده گواهی‌های لازم را کسب کرده باشد، مجاز به استفاده از سرویس‌ها شناخته می‌شود؛ در غیر این‌ صورت، سازنده حق استفاده از پیش‌نیازهای لازم برای اجرای سرویس‌های گوگل را نخواهد داشت.

ازآنجا‌‌که این پیش‌نیازها تغییراتی در لایه‌های درونی سیستم‌عامل و نصب‌بودن برنامه‌ها و چارچوب سرویس‌های گوگل به‌صورت سیستمی را شامل می‌شود، کاربر به‌شکل عادی نمی‌تواند این برنامه‌ها را نصب کند و از سرویس‌های گوگل برخوردار شود. در گذشته، روش‌هایی مشابه وجود داشت؛ اما اکنون دیگر کارایی ندارند؛ ازاین‌رو، راهکاری که برای مشکل مذکور در نظر گرفته‌ شده، نصب برنامه‌هایی است که به‌صورت مجازی این کار را انجام می‌دهند.

نحوه اجرای اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های گوگل

برای اجرای اپلیکیشن‌های گوگل در گوشی‌های هواوی برنامه‌های متعددی هستند که محیطی شبیه‌سازی‌شده را دردسترس کاربر قرار می‌دهند. این برنامه‌ها با دسترسی‌هایی که از سیستم‌عامل مانند ارسال نوتیفیکیشن و اجرای همیشگی در پس‌زمینه می‌گیرند‌، می‌توانند فقدان سرویس‌های گوگل به‌صورت بومی را تا حد زیادی کمرنگ کنند. در ادامه‌ی مقاله به‌ معرفی دو ابزار برای این‌ کار خواهیم پرداخت.

GBox

GBox یکی از مشهورترین ابزارها برای استفاده از گوگل‌پلی و اپلیکیشن‌های نیازمند‌ به GMS به‌حساب می‌آید. توجه داشته باشید این برنامه صرفاً در گوشی‌های هواوی کار می‌کند، چراکه برای اجرا نیاز به HMS یا همان سرویس‌های موبایل هواوی دارد. برای نصب و استفاده از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اپلیکیشن GBox را از سایتش دانلود کنید. برای این‌ کار روی دکمه‌ی سبزرنگ Stable Version ضربه بزنید تا نسخه‌ی پایدار و بدون باگ آن دانلود شود.
دانلود GBox
  • اپلیکیشن را نصب و آن‌ را اجرا کنید. اگر پیغام دسترسی (اعلان، تلفن و فضای ذخیره‌سازی) درخواست شد، روی Allow (مجاز) ضربه بزنید.
  • با انتخاب Agree با قوانین و مقررات برنامه موافقت کنید.
  • در صفحه‌ی اصلی روی گزینه‌ی Check در نوار سبزرنگ بالای صفحه ضربه بزنید.
  • روی گزینه‌ی اول برای برقراری دسترسی‌های لازم مانند فضای ذخیره‌سازی ضربه بزنید.
  • روی گزینه‌ی دوم برای غیرفعال‌کردن بهینه‌سازی مصرف باتری برنامه ضربه بزنید تا برنامه همواره در پس‌زمینه باز بماند.

حالا می‌توانید با انتخاب گوگل‌پلی، وارد حساب گوگل خود شوید و برنامه‌ی مورد نظر خود را از این فروشگاه دانلود کنید. همچنین فهرستی از برنامه‌های پیشنهادی در همین صفحه نشان داده می‌شوند که با انتخاب آن‌ها برنامه از گوگل‌پلی دانلود و نصب خواهند شد.

بدین‌ترتیب می‌توانید تمامی برنامه‌هایی را که به سرویس‌های گوگل وابسته هستند، بدین‌طریق نصب کنید. همچنین با نگه‌داشتن روی آیکون هر برنامه و انتخاب Create Shortcut می‌توان میان‌بر آن‌ها را در صفحه‌ی لانچر خود گوشی ایجاد کرد تا بدون اجرای لانچر خود اپلیکیشن، مستقیم از لانچر گوشی به‌ برنامه دسترسی داشت.

جی‌باکس از امکان کلون‌کردن یا تولید نسخه‌ی دومی از اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی نیز پشتیبانی می‌کند. بدین‌ترتیب، ابزار مذکور به‌جز فراهم‌کردن دسترسی به‌برنامه‌های گوگل، اجازه می‌دهد تا نسخه‌ی ثانویه‌ی هر اپلیکیشنی را با استفاده از شبیه‌ساز خود برنامه، روی گوشی نصب کنید.

GSpace

GSpace یکی دیگر از ابزارها برای شبیه‌سازی سرویس‌های گوگل در یک محیط مستقل است و امکان نصب آن در سایر گوشی‌های اندرویدی دیگر نیز وجود دارد. برای نصب و استفاده از آن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد سایت GSpace شوید و فایل APK برنامه را با انتخاب Free download apk دانلود و روی گوشی نصب کنید.
دانلود GSpace
  • برنامه‌را اجرا و درخواست مجوز‌هایی را که روی صفحه نشان داده می‌شود، مجاز (Allow) کنید.
  • روی Start ضربه بزنید و اگر باز هم پیغام دسترسی خاصی نشان داده شد، تأیید کنید.
  • در‌ نهایت، پیغامی مبنی‌بر دانلود پیش‌نیازهای لازم (Necessary kit) نمایش داده می‌شود که باید Continue را انتخاب کنید. در این زمان، اپلیکیشن شروع به دانلود پیش‌نیازها می‌کند که بسته به سرعت اینترنت شما، ممکن است دقایقی به‌طول بینجامد.
  • دوباره پاپ‌آپی مبنی‌بر مجازکردن دسترسی‌های باقی‌مانده نشان داده می‌شود که در این مرحله روی Enable ضربه بزنید.
  • در صفحه‌ی اصلی روی گزینه‌ی Necessary permission در نوار قرمز بالای صفحه ضربه بزنید.
  • روی Enable اول برای غیرفعال‌کردن بهینه‌سازی مصرف باتری برنامه ضربه بزنید تا برنامه همواره در پس‌زمینه باز بماند و اگر گزینه‌ی دوم نیز فعال نبود، روی Enable ضربه بزنید تا دسترسی نصب اپلیکیشن‌ها نیز مجاز شناخته شود.

پس از اتمام این فرایند، اپلیکیشن آماده استفاده می‌شود. در صفحه‌ی اصلی، تعدادی از برنامه‌های پرکاربرد گوگل و برخی دیگر از برنامه‌ها نمایش داده می‌شود که باید هرکدام از گوگل‌پلی دانلود شوند. خود میان‌بر گوگل‌پلی نیز در لانچر برنامه برای دانلود سایر اپلیکیشن‌های دلخواهتان پیش‌رو قرار می‌گیرد.

پس از نصب هر برنامه، امکان ایجاد میان‌بر آن در صفحه‌‌ی اصلی و بدون نیاز به بازکردن اپلیکیشن وجود دارد. کافی است روی آیکون آن برنامه نگه دارید و Create Shortcut را انتخاب کنید. همچنین همانند GBox می‌توانید از سایر اپلیکیشن‌هایی که در گوشی نصب کرده‌اید، نسخه‌ی کپی ایجاد و به‌عنوان اپلیکیشن دوم از آن استفاده کنید. این برای زمانی مناسب است که از برخی از قابلیت‌های اپلیکیشن‌های وابسته به سرویس‌های گوگل بتوان بدون مشکل استفاده کرد.

در پایان، اگر در استفاده از برنامه‌ای دچار مشکل یا خطا شدید، دسترسی‌های اپلیکیشن مادر را در تنظیمات گوشی خود بررسی کنید. اگر احتمال می‌دهید مسدود‌بودن دسترسی خاصی باعث پدیدار شدن مشکلی می‌شود، آن دسترسی را مجاز کنید.

باوجوداین، احتمال دارد در برخی از اپلیکیشن‌ها همه‌ی قابلیت‌ها دردسترس نباشند یا مشکلاتی در استفاده از آن‌ها به‌وجود آید، از‌این‌رو، تجربیات خود را در استفاده از اپلیکیشن مذکور با ما در بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

ارسال نظر