شناسه خبر : 55630

۴۱ درصد موتورسواران عامل تصادفات مرگبار در تهران هستند

۴۱ درصد موتورسواران عامل تصادفات مرگبار در تهران هستند

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: طرح «۱۰» از ۱۸ دی‌ماه سال گذشته آغاز شده و هدف آن افزایش ایمنی موتورسواران در شهر تهران است. در حال حاضر، حدود ۴.۵ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، در حالی که جمعیت تهران نزدیک به ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

او ادامه داد: این طرح، یکی از طرح‌هایی است که به صورت مستمر اجرا می‌شود و در آینده نیز ادامه خواهد داشت. با مشارکت همه شهروندان و اجرای کامل این طرح، امیدواریم بتوانیم استفاده از کلاه ایمنی را هم در میان موتورسیکلت‌سواران افزایش دهیم.

سرهنگ‌موسوی پور گفت: بر اساس آمار پنج سال اخیر، ۴۱ درصد از تصادفات منجر به فوت و ۶۱ درصد از تصادفات جرحی در تهران مربوط به موتورسواران است. طرح «۱۰» با هدف کاهش این آمار نگران‌کننده و افزایش ایمنی در سطح شهر به کار خود ادامه می‌دهد.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بیان‌کرد: هدف از اجرای طرح «۱۰»، کاهش تصادفات منجر به فوت، افزایش انضباط اجتماعی، بهبود رضایت‌مندی شهروندان و کاهش آلودگی هوا در تهران است.‌

در چهار ماه گذشته، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره اعمال قانون داشتیم. نمی‌توانیم بگوییم که این تعداد دقیقاً برابر با تعداد تخلفات است، زیرا بعضی‌ها چند بار جریمه شده‌اند. نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷ درصد افزایش داشته‌ایم. متأسفانه، افزایش تخلفات برای ما مایه خوشحالی نیست و امیدواریم که تخلفات به حداقل برسد. توقیف وسایل نقلیه در پارکینگ‌ها هم به ۳۱ هزار دستگاه برای چهار ماهه گذشته رسیده است.

او ادامه داد: در بخش تصادفات، خوشبختانه در مجموع، در سال جاری چهار ماهه ۳۹ نفر معادل ۱۶ درصد کاهش تصادفات منجر به فوت داشته‌ایم. هرچند تصادفات منجر به جرح ۹ درصد افزایش یافته است، اما تعداد فوتی‌ها ۱۶ درصد کاهش یافته است.

۴۲ درصد از تصادفات در روز و ۵۸ درصد در شب رخ داده‌اند و عمدتاً در بزرگراه‌ها بوده است که این موضوع پیام‌های مهمی دارد. ۸ درصد از تصادفات شبانه عمدتاً به دلیل سرعت غیرمجاز در بزرگراه‌ها رخ داده است. توصیه می‌شود که رانندگان با سرعت مجاز حرکت کنند و قوانین را رعایت کنند.

رییس پلیس تهران بزرگ تصریح کرد: بزرگراه آزادگان با ۹ درصد از فوتی‌ها بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است. در مجموع، ۲۰ درصد از تصادفات در سه بزرگراه اتفاق می‌افتد: آزادگان، امام علی (ع) و امام رضا (ع). روشنایی ناکافی در این بزرگراه‌ها یکی از دلایل اصلی تصادفات است و باید سریعاً برطرف شود.

او ادامه داد:در مورد تراکم ترافیک، روزانه بین ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه به داخل شهر تهران وارد می‌شوند. بیشترین ورودی‌ها از سمت لواسان و آزادراه تهران-کرج است. این ترددها باعث افزایش تراکم و تصادفات در کمربندی تهران می‌شود.

رییس پلیس تهران بزرگ بیان کرد: در مورد ایمنی و سلامت، طرحی به نام "طرح ایمنی و سلامت" داریم که شامل سه موضوع ایمنی کمربند ایمنی، استفاده از تلفن همراه و رعایت سرعت مجاز است. در این طرح، ۱۷۲ هزار و ۹۹۰ دستگاه وسیله نقلیه اعمال قانون شده‌اند. ۴۷۸۹۳۱ دستگاه به دلیل عدم استفاده از کمربند ایمنی و ۱۹۴۷۶۵ دستگاه به دلیل استفاده از تلفن همراه جریمه شده‌اند.

او ادامه داد: همچنین، طرحی برای برخورد با تخلفات شبانه داریم که در این چهار ماه گذشته، ۵۴۳۱۹۳ دستگاه خودرو جریمه شده‌اند. در این طرح، ۱۹۰۱۸۱۸ دستگاه کامیون نیز جریمه شده‌اند و ۱۶۵۴ دستگاه در شب توقیف شده‌اند.در مورد سرویس مدارس، آیین‌نامه اجرایی آن در سال گذشته ابلاغ شد و باید توسط شهرداری‌ها و دهیاران اجرا شود. این آیین‌نامه شامل مواردی مانند ظرفیت حداقل چهار نفره سرویس‌ها و شرط سه سال تجربه رانندگی برای رانندگان سرویس‌ها است. 

 

ارسال نظر