اختصاصی چابک آنلاین؛

افزایش ۲۶.۷ درصدی درآمد شکری ها در ۹ ماهه ۱۴۰۱

با انتشار گزارش های تولید و فروش شرکت های بورسی تولید کننده شکر مشخص شد، مقدار تولید این صنعت در9 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 5 درصد کاهش یافته و مقدار فروش آنها نیز 6.5 درصد افت کرده است.

افزایش 26.7 درصدی درآمد شکری ها در 9 ماهه 1401

چابک آنلاین، سعید رشیدی، اما کاهش مقدار تولید و فروش صنعت شکر باعث افت ارزش ریالی درآمدهای آنها نشده و نمایندگان بورسی این صنعت توانسته اند درآمدهای خود را در 9 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 26.7 درصد افزایش دهند.

در جداول زیر تولید و فروش شرکت های تولید کننده شکر با یکدیگر مقایسه شده است.

1

2

 

براساس ارقام مندرج در جداول، در 9 ماهه 1401 بیش از 750 هزار تن شکر تولید شده که حدود 39 هزار تن از 9 ماهه 1400 کمتر است.

همچنین شکری های بورسی توانسته اند از محل فروش محصولات خود  بیش از 4 هزار و 730 میلیارد تومان درآمد شناسایی کنند در حالیکه این رقم در  9 ماهه 1400 حدود  3 هزار و 733 میلیارد تومان بوئده است.

براساس ارقام جدول، سه نماد «قمرو» ، «قشکر» و «قثابت» بیشترین درصد رشد تولید را به خود اختصاص داده اند و بیشترین درصد کاهش تولید نیز در نمادهای «قشیر»، «قصفها» و «قلرست» اتفاق افتاده است.

از نظر مقدار فروش نیز نمادهای «قمرو» ، «قچار» و «قهکمت» بهترین عملکرد را در 9 ماهه 1401 داشته اند.

همچنین نمادهای «قچار» ، «قهکمت» و «قمرو» بهترین ها از نظر درصد رشد ارزش ریالی درآمدها بوده اند و نمادهای «قلرست» ، «قشهد» و «قثابت» عملکرد ضعیفی را در این زمینه به ثبت رسانده اند.

صنعت قند و شکر در ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین صنایع شناخته می شود که با وجود سابقه طولانی ، همچنان نسبت به دیگر تولید کنندگان درجهان از تکنولوژی پایین تری برخوردار است.

 آمارها نشان می دهد، درصد تبدیل چغندر به شکر در ایران از تولیدکنندگان برتر این ماده غذایی در دنیا کمتر است و از این رو حاشیه سود تولیدات این صعت  در محدوده  پایینی قرار گرفته است.

کارشناسان امردر صنعت شکر، قیمت گذاری دستوری و شرایط اقلیمی را نیز در سود سازی صنعت شکر موثر می دانند.

 به گفته مدیران این صنعت، قیمت چغندر قند و همچنین قیمت شکر به صورت دستوری تعیین  می شود که طی 5 سال گذشته، میزان رشد قیمت چغندر از میزان رشد قیمت شکر بیشتر بوده است.

شرکت های تولید کننده شکر در سال هایی که تولید کمتر از تقاضا باشد ، شکر خام وارداتی را به شکر سفید تبدیل می کنند و تنها مبلغ معینی را به عنوان ارائه خدمات دریافت می کنند.

از این رو در سال های پر باران که میزان چغندر تولیدی در داخل افزایش می یابد و بیشتر شکر تولیدی کارخانه ها از طریق پالایش چغندر اتفاق می افتد، سود عملیاتی شرکت های شکری نیز بالا می رود.

بخشی از شکر تولیدی در ایران از طریق پالایش نیشکر بوده که به دلیل کیفیت پایین تر و همچنین هزینه بیشتر، شرکت ها ، نهاده چغندر را به نیشکر ترجیح می دهند.

 

copied
نظر بگذارید