تخصیص ۲.۱ میلیارد دلار ارز نیمایی به صنایع معدنی

بانک مرکزی از اول فروردین ماه تا ۳۰ مهر ماه امسال، ۳۸ میلیارد و ۸۵۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین کرده است

تخصیص ۲.۱ میلیارد دلار ارز نیمایی به صنایع معدنی

به گزارش چابک آنلاین، آمار جدید بانک مرکزی از تأمین ارز واردات نشان میدهد از ابتدای فروردین تا امروز برای کالاهای اساسی و دارو ۸ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۰ میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار، برای خدمات ۸۸۴ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۸ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۶ میلیارد و ۶۵۸ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۸ میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلار برای کالاهای اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر تأمین کرده است.

این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۲۰ میلیارد و ۹۳۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۸ میلیارد و ۵۵۴ میلیون دلار و در مجموع ۲۹ میلیارد دلار و ۴۹۰ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

این گزارش حاکی از آن است تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل دو میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار، «صنایع معدنی» ۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۹۶ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» دو میلیارد و ۲۳۲ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل یک میلیارد و ۵۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۸۹۳ میلیون دلار، یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار، یک میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار، ۲۹۳ میلیون دلار، ۷۳۳ میلیون دلار، ۴۸ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۳۰ مهر ماه سال جاری دریافت کرده اند.

همچنین تا تاریخ ۳۰ مهر ماه، سایر صنایع ۷ میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار ارز نیمایی و بیش از دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلارارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

بر اساس این گزارش، میانگین موزون نرخ ارز یک ماهه منتهی به ۳۰ مهر ماه، ۴۴ هزار و ۳۹۲ تومان برای دلار، ۴۸ هزار و ۲۳۵ تومان برای یورو و ۱۲ هزار و ۸۷ تومان برای درهم محاسبه شده است.

گفتنی است، در روز دوشنبه ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۵۰ هزار و ۲۹۶ تومان، یورو با نرخ ۵۴ هزار و ۶۵۱ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۶۹۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۸ هزار و ۶۸۹ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۲ هزار و ۹۰۵ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۲۵۷ تومان بود.

copied
نظر بگذارید