اختصاصی چابک آنلاین؛

سه بانک برتر در رشد درآمدهای کارمزدی مشخص شدند + جدول

مجموع در آمد کارمزد ۱۴ بانک خصوصی کشور در نیمه نخست سالجاری به رقم ۴۱ هزار میلیارد تومان رسید.

آخرین به‌روز رسانی در
سه بانک برتر در رشد درآمدهای کارمزدی مشخص شدند + جدول

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، براساس این گزارش، بانک ملت با ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد کارمزد رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

بانک های تجارت با ۹۵۵۷ میلیارد تومان درآمد کارمزد و صادرات ایران با ۵۰۷۴ میلیارد تومان درآمد کارمزد در رتبه های بعدی قرار دارند.

از طرفی موسسه اعتباری ملل، بانک دی و بانک سینا کمترین درآمد کارمزدی را در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به خود اختصاص دادند.

به گزارش چابک آنلاین، بررسی عملکرد این ۱۴ بانک نشان می دهد که مجموع سرمایه آنها در ۶ ماهه نخست سالجاری به رقمی بالغ بر ۲۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بانک ملت با سرمایه ۷۱ هزار میلیارد تومانی در رتبه اول قرار گرفته و بانک های تجارت با سرمایه ۳۳ هزار میلیارد تومانی و پاسارگاد با سرمایه ۳۲ هزار میلیارد تومانی در رتبه های بعدی قرار دارند.

کارمزد بانکی مبلغی است که بانک‌ها در ازای ارائه خدمات مختلف به مشتریان خود دریافت می‌کنند.

این خدمات می‌توانند متنوع باشند، از افتتاح حساب و صدور کارت بانکی گرفته تا انجام تراکنش‌های مالی مختلف مانند انتقال وجه، پرداخت قبوض.

درآمد کارمزد بانک‌ها به مجموع درآمدی گفته می‌شود که بانک از طریق دریافت این کارمزدها کسب می‌کند.

این بخش از درآمد، یکی از منابع مهم درآمدی بانک‌ها محسوب می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا هزینه‌های عملیاتی خود را پوشش داده و سودآوری داشته باشند.

کارمزدهای بانکی به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از،  کارمزد افتتاح حساب، کارمزد صدور کارت،  کارمزد تراکنش، کارمزد خدمات الکترونیکی و  کارمزد تسهیلات.

بانک‌ها به دلایل مختلفی کارمزد دریافت می‌کنند زیرا بانک‌ها برای ارائه خدمات به مشتریان خود هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند که از طریق دریافت کارمزد جبران می‌شود.

از طرفی، کارمزدها یکی از منابع اصلی درآمد بانک‌ها هستند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا سودآوری داشته باشند.

به طور خلاصه می شود نتیجه گرفت که درآمد کارمزد(درآمد غیرمشاع)، حاصل از خدمات جانبی بانک است و به فعالیت اصلی بانک مرتبط نیست و جزء درآمدهای غیر مشاع بانک‌ها محسوب می‌شود.

به عبارتی، با تفکیک درآمدهای مشاع و غیر مشاع، می‌توان سوددهی بانک را به صورت دقیق‌تری ارزیابی کرد.

سه بانک برتر در رشد درآمدهای کارمزدی مشخص شدند

copied
نظر بگذارید