شناسه خبر : 56091

اختصاصی چابک آنلاین؛

مجموع درآمد تسهیلات اعطایی پنج بانک دولتی ۴۴ هزارمیلیارد تومان رشد کرد +جدول

مجموع درآمد تسهیلات اعطایی پنج بانک دولتی 44 هزارمیلیارد تومان رشد کرد +جدول

مجموع درآمد تسهیلات اعطایی پنج بانک دولتی در سال گذشته با رشد ۴۴ هزار میلیارد تومانی به رقم ۱۳۱ هزار میلیارد تومان رسید.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، مجموع درآمد تسهیلات اعطایی این پنج بانک در سال 1401 برابر با 87 هزار میلیارد تومان بود.

براساس این گزارش،رتبه اول درآمد تسهیلات اعطایی در سال گذشته به بانک کشاورزی با رقم 57 هزار میلیارد تومان رسید.

بانک های مسکن با درآمد تسهیلات اعطایی 41 هزار میلیارد تومانی و صنعت و معدن  با درآمد تسهیلات اعطایی 20 هزار میلیارد تومانی در رتبه های بعدی قرار دارند.

درآمد تسهیلات اعطایی بانک‌ها به درآمدی گفته می‌شود که بانک‌ها از وام‌ها و اعتبار هایی که به مشتریان خود اعطا می‌کنند، به دست می‌آورند.

این درآمدعمدتاً ازنرخ بهره (یا سود) وام‌ها و تسهیلاتی که بانک‌ها به افراد، شرکت‌ها یا سازمان‌ها می‌دهند، تشکیل می‌شود. 

درآمد تسهیلات اعطایی برای بانک‌ها یکی از منابع اصلی درآمدی آنها  است و به عنوان یکی از عناصر کلیدی در سودآوری بانک‌ها محسوب می‌شود.

بانک‌ها با استفاده از سپرده‌های مشتریان، وام‌ها و تسهیلاتی را با نرخ بهره مشخص به متقاضیان اعطا می‌کنند.

این نوع درآمد معمولاً تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، از جمله نرخ بهره، مدت زمان بازپرداخت وام، نوع وام (مثلاً وام‌های مسکن، وام‌های شخصی، وام‌های تجاری)وهمچنین شرایط اقتصادی کلان مثل نرخ تورم و سیاست‌های پولی بانک مرکزی.

بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز در سال گذشته 8 هزار میلیارد تومان درآمد از کارمزد تسهیلات اعطایی قرض الحسنه به خود اختصاص داد.

قابل توجه آنکه درآمد کارمزد تسهیلات اعطایی قرض الحسنه این بانک در سال 1401 برابر با 4 هزار میلیارد تومان بود و این نشان دهنده رشد تقریبا 2 برابری درآمد این بانک در این زمینه بوده است.

photo_2024-08-27_10-51-56

ارسال نظر