شناسه خبر : 53780

اختصاصی چابک آنلاین؛

حرکت بانک ها برای حمایت از مرمت آثار باستانی تندتر می شود

حرکت بانک ها برای حمایت از مرمت آثار باستانی تندتر می شود

نقش بانک‌ها در حفظ میراث فرهنگی، به ویژه آثار باستانی، امری روز افزون وحائز اهمیت است.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، با وجود تنوع منابع مالی برای مرمت و بازسازی این گنجینه‌های ارزشمند، مشارکت بانک‌ها به عنوان نهادهای اقتصادی قدرتمند، مزایای منحصر به فردی را به ارمغان می‌آورد.

بانک‌ها می‌توانند با ارائه وام‌های بلند مدت و کم‌سود به دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی، زمینه را برای اجرای پروژه‌های مرمت و بازسازی آثار باستانی فراهم کنند.

این امر به ویژه در مورد آثار باستانی که در معرض خطر تخریب یا فرسایش قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرمایه‌گذاری در حفظ و مرمت آثار باستانی، نه تنها به حفظ این میراث فرهنگی کمک می‌کند، بلکه منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی در حوزه‌های مختلف مانند باستان‌شناسی، مرمت آثار، گردشگری و صنایع دستی هم می‌شود.

حفظ و مرمت آثار باستانی می‌تواند به عنوان موتورمحرکه توسعه پایدار در جوامع محلی عمل کند. 

این امر از طریق جذب گردشگران، رونق کسب‌وکارهای محلی و ارتقای هویت فرهنگی صورت می‌گیرد.

درحال حاضر، هیچ بانک واحدی در سطح جهانی به طور خاص وام‌های کلان را برای مرمت آثار باستانی ارائه نمی‌دهد.

با این حال، منابع مختلفی برای تامین مالی اینگونه پروژه‌ها وجود دارد، همانند:

وام‌های دولتی:

بانک جهانی: ازطریق برنامه‌های مختلفی مانند"وام‌های حفظ میراث فرهنگی"و"صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی" (IFAD)، وام‌هایی با نرخ بهره ترجیحی به کشورهای در حال توسعه برای مرمت آثار باستانی و حفظ میراث فرهنگی ارائه می‌دهد.

اتحادیه اروپا:ازطریق برنامه‌های مختلفی مانند "برنامه رهبری اروپا" و"برنامه توسعه روستایی" به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای مرمت آثار باستانی و حفظ میراث فرهنگی کمک مالی می‌کند.

وام‌های خصوصی:

موسسات مالی توسعه مانند "بانک توسعه آفریقا" و "بانک توسعه بین آمریکایی" وام‌هایی را به کشورهای در حال توسعه برای پروژه‌های مختلف از جمله مرمت آثار باستانی ارائه می‌دهند.

بنیادهای خیریه: بنیادهای متعددی درسراسر جهان مانند "بنیاد فورد"به پروژه‌های حفظ و مرمت آثار باستانی کمک مالی می‌کنند.

سایر منابع تامین مالی برای مرمت آثار باستانی و حفظ و نگهداری از آنها شامل :

گردشگری: درآمد حاصل از بلیط ورودی به مکان‌های تاریخی و باستانی می‌تواند برای تامین مالی پروژه‌های مرمت و بازسازی آنها مورد استفاده قرار گیرد.

حامیان مالی خصوصی: شرکت‌ها و افراد ثروتمند ممکن است به طور داوطلبانه به پروژه‌های مرمت آثار باستانی کمک مالی کنند.

علاوه بر این منابع، برنامه‌های همکاری بین‌المللی نیز وجود دارد که کشورها را برای تبادل دانش و بهترین روش‌ها در زمینه حفظ و مرمت آثار باستانی حمایت می‌کنند.

بانک‌ها باید قبل از اعطای وام، به طور دقیق ارزش و اهمیت آثار باستانی، برنامه مرمت و بازسازی و پایداری اقتصادی پروژه را ارزیابی کنند.

همچنین، باید بر نحوه استفاده از وام‌ها و پیشرفت پروژه‌های مرمت و بازسازی نظارت مستمر داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که منابع به طور موثر و کارآمد به کار گرفته می‌شوند.

از طرفی هم باید با طیف گسترده‌ای از ذینفعان مانند دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، باستان‌شناسان، جوامع محلی و بخش خصوصی همکاری کنند تا پروژه‌های موفق و پایدار را برای حفظ آثار باستانی طراحی و اجرا کنند.

حمایت بانک‌ها ازآثار باستانی نقشی حیاتی درحفظ میراث فرهنگی برای نسل‌های آینده ایفا می‌کند.

بانک جهانی ازطریق برنامه‌های مختلفی مانند"وام‌های حفظ میراث فرهنگی"و"صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی" (IFAD) به کشورهای در حال توسعه برای مرمت آثار باستانی و حفظ میراث فرهنگی کمک مالی می‌کند.

درسال 2008، بانک جهانی 50 میلیون دلار وام به دولت عراق برای مرمت شهر باستانی بابل، یکی از مهم‌ترین مکان‌های باستان‌شناسی در جهان، اعطا کرد.

 این وام برای مرمت دیوارهای شهر، دروازه‌ها، معابد و کاخ‌ها و همچنین حفاری‌های باستان‌شناسی و آموزش کارکنان محلی مورد استفاده قرار گرفت.

در سال 2003، بانک جهانی 22 میلیون دلار وام به دولت پروبرای حفظ محوطه باستانی ماچو پیچو، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در آمریکای جنوبی، اعطا کرد.

این وام برای ساخت زیرساخت‌های جدید، مانند پل‌ها و مسیرهای پیاده‌روی و همچنین برای مرمت بناهای تاریخی و آموزش جوامع محلی مورد استفاده قرار گرفت.

درسال 1998، بانک جهانی 6 میلیون دلار وام به دولت کامبوج برای مرمت معبد آنگکور وات، بزرگترین بنای مذهبی  اعطا کرد.

این وام برای مرمت برج‌ها، مجسمه‌ها و حکاکی‌های معبد و همچنین برای آموزش کارکنان محلی و حفاظت از جنگل‌های اطراف مورد استفاده قرار گرفت.

علاوه بر این نمونه‌ها، بانک جهانی از پروژه‌های مرمت و بازسازی آثار باستانی در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله چین، مصر، هند، اندونزی، مکزیک و تانزانیا نیز حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا از طریق برنامه‌های مختلفی به کشورهای عضو و غیرعضوخود برای مرمت و بازسازی آثار باستانی کمک مالی می‌کند.

اتحادیه اروپا 25 میلیون یورو برای مرمت بنای تاریخی کولوسئوم درایتالیا که یک بنای تاریخی مشهور رومی است  که در اثر زلزله و فرسایش آسیب دیده بود، کمک مالی کرد.

همچنین اتحادیه اروپا 100 میلیون یورو برای کاوش و مرمت شهر باستانی پمپئی که در سال 79 میلادی توسط کوه وزوویوس ویران شد، کمک مالی کرد.

اتحادیه اروپا 60 میلیون یورو برای مرمت معبد باستانی آتنی (پارتنون )در کشور یونان که در اثر زمان و آلودگی آسیب دیده بود، کمک مالی کرد و 14 میلیون یورو نیز  برای کاوش و مرمت جزیره باستانی دلوس که زمانی یکی ازمهم‌ترین مراکز تجاری و فرهنگی یونان باستان بود، کمک مالی کرد.

ناگفته نماند که اتحادیه اروپا 27 میلیون یورو برای مرمت قصر و باغ‌های باشکوهی که در دوران حکومت مسلمانان) در اسپانیا ساخته شده بود، کمک مالی کرد.

8 میلیون یورو نیز برای مرمت شهر سگوبیا که یک شهر قرون وسطایی با یک آبشار رومی و یک کلیسای جامع گوتیک است، کمک مالی شده است.

علاوه بر این نمونه‌ها، اتحادیه اروپا از پروژه‌های مرمت و بازسازی آثار باستانی در بسیاری از کشورهای دیگر عضو و غیر عضو خود از جمله بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، قبرس، مراکش، مجارستان، مالت، لهستان، پرتغال، رومانی و اسلوونی نیز حمایت کرده است.

اتحادیه اروپا با ارائه کمک‌های مالی و تخصص فنی، نقش مهمی در حفظ و نگهداری میراث فرهنگی غنی اروپا و همچنین سایر نقاط جهان ایفا می‌کند.

 

ارسال نظر