شناسه خبر : 55831

اختصاصی چابک آنلاین؛

وجه تضمین وثیقه چیست؟

نویسنده: امیر حسین بختیاری
وجه تضمین وثیقه چیست؟

وجه تضمین، وجه نقد یا اوراقی است که یک سرمایه گذار باید قبل از فروش یک آپشن یا موقعیت گرفتن در بازار آتی آن را نزد کارگزار خود سپرده کند.

این وجه توسط بورس مربوطه تعیین می شود.

برای مثال ، بورس کالا وجه تضمین لازم برای قرارداد های آتی صندوق طلا را مشخص می کند.

عملکرد وجه تضمین در قرارداد آتی و آپشن با وجود شباهت هایی که دارند، متفاوت است. 

با اینکه در هردو این قرارداد ها از وجه تضمین جهت کاهش ریسک طرف دیگر قرارداد و کاهش احتمال نکول استفاده می شود؛ اما در بخش تفاوت آن ها، باید گفت که مارجین آپشن صرفا نقش وثیقه دارد، در حالی که مارجین در قرارداد آتی میزان اهرم شما را تعیین می کند.

برای فروش آپشن ها در اغلب کارگزاری ها باید سطح بیشتری از دسترسی را نسبت به خرید آن ها دریافت کنید چرا که سطح ریسک موقعیت های این چنینی خصوصا خالی فروشی (Naked Call/Put) بیشتر است. 

همچنین جهت سهولت کار معامله گران، برای موقعیت های به خصوصی، موقعیت های شما برای یکدیگر وثیقه می شوند و نیازی به سپرده کردن وجه تضمین نیست.

انواع وجه تضمین 

وجه تضمین اولیه (Initial Margin)

وجه تضمین اولیه، مبلغی است که در راستای انجام تعهد طرفین برای یک قرارداد آتی یا موقعیت فروش در آپشن ها و در زمان باز شدن آن، نزد کارگزار شخص سپرده می‌شود.

وجه تضمین لازم (Required Margin)

مقدار وجه نقدی است که به طور روزانه متناسب برای موقعیت های باز فروش در قراردادهای آپشن، بر اساس ضوابط وجه تضمین توسط بورس مربوطه تعیین می شود.

حداقل وجه تضمین (Maintenance Margin)

حداقل درصدی از وجه تضمین است که باید در حساب دارنده موقعیت حفظ شود. 

در ایران به طور معمول برابر با 70 درصد وجه تضمین لازم است.

مارجین کال (Margin Call)

وضعیتی است که مانده حساب شخص از حداقل وجه تضمین کمتر شده است. 

در این وضعیت به مشتری اخطار داده می شود تا مانده حساب خود را به میزان لازم، که در ایران معادل وجه نضمین لازم است برساند. 

در صورتی که مشتری این کار را نکند باید موقعیت خود را ببندد وگرنه کارگزاران  این کار را می کند.

ضمنا در زمانی که وجه تضمین موجود در حساب مشتری کمتر از وجه تضمین لازم، اما مساوی یا بیشتر از حداقل وجه تضمین باشد، به آن وضعیت در خطر یا At Risk می گوییم. 

زمانی هم که وجه موجود مساوی یا بیشتر از وجه تضمین لازم باشد، وضعیت عادی یا Normal است.

وجه جبرانی (Variation Margin)

وجه نقدی است که باید مشتری مارجین کال شده، با واریز به حساب خود نزد کارگزار، مانده حساب خود را به سطح وجه تضمین مد نظر برساند و از حالت اخطار خارج شود.

 

ارسال نظر