شناسه خبر : 53653

اختصاصی چابک آنلاین؛

بازیگران بازار مشتقه چه رفتارهای متفاوتی دارند؟

نویسنده: علی مظفری
بازیگران بازار مشتقه چه رفتارهای متفاوتی دارند؟

بازار مشتقه یکی از اجزای حیاتی و پیچیده در نظام مالی جهانی به شمار می رود که ابزارهای متنوعی مانند قراردادهای آتی، اختیار معامله، سوآپ‌ها و سایر ابزارهای مالی را شامل می‌شود.

این بازار با ارائه فرصت‌های متنوع برای مدیریت ریسک، نوسان‌گیری و بهینه‌سازی بازدهی سرمایه، نقش اساسی در پویایی و کارایی بازارهای مالی ایفا می‌کنند.

مقاله حاضر به بررسی فعالیت‌هایی مختلف در بازارهای مشتقه می‌پردازد و نقش کلیدی فعالین این بازار، از جمله سرمایه‌گذاران نهادی، صندوق‌های پوشش ریسک، بانک‌ها و معامله‌گران مستقل را مورد بررسی قرار می‌دهد. هدف از نگارش این مقاله ، ارائه تصویری دقیق و جامع از فعالین بازار مشتقه بوده و نقش اساسی آن‌ها در بهبود کارایی و ثبات نظام مالی است.

با مطالعه این مقاله، خوانندگان می‌توانند به درک عمیق‌تری از سازوکار و دینامیک پیچیده این بازار دست یابند.

نخستین دسته از فعالین بازار مشتقه پوشش‌دهندگان ریسک هستند.

این فعالین تلاش می‌کنند تا از نوسان قیمت خود را در امان نگه دارند.

به‌طورکلی این افراد در فعالیت در بازار مشتقات خطرهای ناشی از تغییر قیمت و شرایط بازار را کاش می‌دهند.  

فعالیت‌هایی پوشش‌دهندگان ریسک در دودسته معامله‌گران حرفه‌ای و شرکت‌های مالی و بانک‌ها تقسیم می‌شوند. معامله‌گران حرفه‌ای با استفاده از تجربه، دانش و روش‌های پیچیده ، سعی در مدیریت مواجهه با خطرهای مالی دارند و با استفاده از بازار مشتقه این ریسک را کاهش می‌دهند.

دسته دوم که شامل شرکت‌های مالی و بانک‌ها هستند با استفاده از مدل‌ها و ابزارهای پیچیده ، فعالیت‌های خود را متناسب با نوسانات بازار بهینه‌سازی می‌کنند.

پوشش‌دهندگان ریسک با ایجاد بازارهای مشتقات فعال و پویا ، نقش مهمی در حفظ و پایداری بازارهای مالی دارند و به‌تناسب تجارت و سرمایه‌گذاری در این بازارها کمک می‌کنند.

دومین نوع از فعالین این بازار،  نوسان گیران هستند که استراتژی‌های خود را بر اساس پیش‌بینی و بهره‌مندی از نوسانات قیمتی در بازارها اجرا می‌کنند.

این افراد ریسک خود را در شرایط مختلف بازار کاهش و یا افزایش می‌دهند تا بتوانند بیشترین بهره‌مندی را از نوسانات قیمت برای خود به ارمغان بیاورند.

این افراد نقش مهمی در نقد شوندگی و تعادل بازار مالی دارند؛ ازاین‌رو این فعالین می‌توانند تأثیر زیادی بر بازارهای مالی داشته باشند و با افزایش نوسان بازار،  شرایط تجارت را برای سایر مشارکت‌کنندگان تغییر دهند.

سومین دسته از فعالین بازار مشتقه آربیتراژگران هستند که به‌عنوان عوامل مهم در ایجاد تعادل وکاهش نوسانات قیمتی شناخته می‌شوند.

آربیتراژگران اغلب با استفاده از تفاوت‌های قیمتی بین دو یا چند دارایی مالی یا مشتقه، به دنبال کسب سود هستند و تلاش می‌کنند که این تفاوت‌ها را تبدیل به سود کنند.

بر خلاف نوسان گیران که از نوسانات قیمتی به دنبال کسب سود هستند این دسته از فعالین به تفاوت‌های قیمتی در زمان و مکان خاص توجه دارند.

آربیتراژگران با تجزیه‌ وتحلیل دقیق داده‌های بازار، تفاوت قیمتی بین دو یا چند دارایی مشابه را شناسایی می‌کنند. این تفاوت ممکن است در قیمت دارایی و مشتقات آن و یا تفاوت در قیمت دارایی مشابه در دو بازار مختلف باشد که این تفاوت قیمت می‌تواند ناشی از عوامل فنی و یا تأخیر در ارسال اطلاعات باشد.

با حضور آربیتراژگران، تفاوت‌های قیمتی درکوتاه‌مدت حذف می‌شود و این کار می‌تواند تأثیر زیادی بر رفتار بازار داشته باشد و به‌عنوان مکمل برای سایر مشارکت‌کنندگان بازار عمل و از ایجاد شرایط نامتوازن جلوگیری کنند.

دراین مقاله سه گروه اصلی فعالین بازار مشتقات را مورد بررسی قرار دادیم که عبارت بودند از پوشش‌دهندگان ریسک، نوسان گیران و آربیتراژگران.

پوشش‌دهندگان ریسک از قراردادهای مشتقه برای کاهش یا حذف نوسان قیمت دارایی‌های خود استفاده می‌کنند. نوسان گیران تمایل دارند که حرکت آتی قیمت را پیش‌بینی کنند و از آن بهره‌مند شوند و دسته آخر نیز آربیتراژگران هستند که با شناسایی تفاوت قیمتی یک دارایی مشابه در یک یا چند بازار مختلف به دنبال کسب سود هستند.

کارشناس بازار سرمایه

ارسال نظر