ابزارهای حوزه مسکن در بورس بسیار کم هستند

بهنام بهزادفر گفت: اوراق سلف موازی مسکن در کنار صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند تنوع ابزارهای مالی بورس را بیشتر، علاقمندان به سرمایه گذاری در بازارهای سنتی مسکن را قانع کند که در آن سرمایه گذاری کنند و موجب تامین مالی و تولید بیشتر در حوزه مسکن شود.

ابزارهای حوزه مسکن در بورس  بسیار کم هستند

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران،  بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه ، در رابطه با تامین مالی مسکن و اوراق سلف مسکن گفت: امروزه بخش مسکن به‌عنوان موتور محرک اقتصاد در هر کشوری به‌شمار می‌رود و بیش از ۱۰۰ صنعت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با صنعت ساخت و ساز در ارتباط هستند. هر چقدر نهادهای پولی و مالی بتوانند طرح‌هایی در حوزه تامین مالی بخش مسکن اجرا کنند، علاوه بر رونق صنعت، موجب رونق همه حوزه‌های مرتبط با مسکن نیز می‌‎شوند.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما بازارهای مالی مسکن به شکل ضعیف و سنتی هستند و غالباً از سوی بانک مسکن، تأمین مالی و تجهیز می‌شوند، عنوان کرد: از طرفی فعالین در این حوزه نیز شناخت کافی از بازارهای مالی ندارند و هنوز هم در گوشه کنار شهر سازندگانی مشاهده می‌شوند که حتی با بازارهای پولی نیز بیگانه هستند.

این کارشناس بازار در ادامه اظهار داشت: ابزارهای حوزه مسکن در بورس نیز بسیار کم هستند، عملا تنها ابزار فعلی صندوق املاک و مستغلات است که این صندوق خود بازار اولیه نیست و در واقع بازار ثانویه مسکن محسوب می‌‎شود. اوراق سلف موازی مسکن می‎تواند این گپ تامین مالی را پر کند.

به گفته بهزادفر؛ افراد می‌توانند با قیمت روز این اوراق را خریداری کرده و اگر در زمان سررسید دارای تعداد مشخصی از این اوراق (به تعداد دریافت یک واحد مسکونی) باشند، این امکان وجود دارد تا آن را تبدیل به واحد مسکونی کنند و مسکن خود را تحویل بگیرند. در واقع اوراق سلف مسکن به افراد اجازه می‌دهد متراژ مشخصی از یک ملک را که امروز قیمت‌گذاری‌شده بخرند و در سر رسید مشخص ملک را تحویل گیرند یا آن را بفروشند.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این ابزار در کنار صندوق‌های املاک و مستغلات می‌تواند تنوع ابزارهای مالی بورس را افزایش داده و علاقمندان به سرمایه‌گذاری در بازارهای سنتی مسکن را قانع کند که در آن سرمایه گذاری کنند و موجب تامین مالی و تولید بیشتر در حوزه مسکن شود.

copied
نظر بگذارید