نوسان قیمت در بازار برنج خارجی

بر اساس آمار‌های اعلامی قیمت هر کیلو برنج خارجی در خرده فروشی‌های تهران در مهر ماه به ۷۰ هزار تومان رسیده است.

نوسان قیمت در بازار برنج خارجی

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، طی هفته های اخیر بازار برنج خارجی با نوساناتی روبرو شد که هر یک از فعالان بازار دلایلی برای این گرانی ها مطرح کردند، اما آنچه مسلم است حجم برنج وارداتی در فروشگاه ها کاهش یافته است که استمرار این روند در ماه های باقی مانده تا پایان دوره ممنوعیت می تواند بر نوسان بازار برنج داخل هم دامن بزند، کمااینکه زمزمه نوسانات بازار برنج ایرانی هم به گوش می رسد.

با توجه به آنکه برنج دومین محصول استراتژیک پس از گندم محسوب می شود، از این رو اتخاذ سیاست های مناسب تنظیم بازار می تواند از نوسانات این بازار بکاهد.

بررسی های میدانی نشان می‌دهد که قیمت هر کیسه برنج هندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۶۰۰ تا ۶۱۰ هزار تومان و برنج پاکستانی ۷۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، البته در خرده فروشی‌ها هر کیلو برنج هندی ۶۵ تا ۶۸ هزار تومان و برنج پاکستانی ۷۵ تا ۸۷ هزار تومان هم فروخته می‌شود.

براساس گزارش متوسط قیمت خرده فروشی  در بازه زمانی منتهی به ۲۷ مهر ماه  قیمت هر کیلوگرم برنج در میادین میوه و تره بار تهران ۶۸ هزار تومان و در سطح شهر ۷۱ هزار تومان است که در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل به یک باره ۱۱ هزار تومان افزایش یافته و از ۶۰ هزار تومان به ۷۱ هزار تومان رسیده است. بر اساس این گزارش قیمت برنج ایرانی درجه یک در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ۱۱۵ هزار تومان بود که در این هفته به ۱۲۳ هزار تومان رسید و در مقایسه با ماه قبل ۵۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

قیمت برنج ایرانی درجه دو نیز بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در میادین میوه و‌ تره بار شهرداری تهران ۸۲ و ۹۳ هزار تومان و در سطح شهر ۸۹ هزار تومان است که در مقایسه با ماه قبل هزار تومان افزایش یافته است.

گفتنی است  بر اساس آمار در ۵ ماهه نخست امسال ۴۹۱ هزار تن برنج وارد کشور شده است و اکنون ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور رسوب کرده است که بسیاری از فعالان بر ترخیص این برنج‌ها به منظور کاهش التهابات قیمت و جلوگیری از نوسانات برنج ایرانی تاکید می‌کنند.

copied
نظر بگذارید