شناسه خبر : 34827

اختصاصی چابک آنلاین؛

کاهش ۱۲ درصدی سود خالص آرایشی و بهداشتی های بورسی

کاهش 12 درصدی سود خالص آرایشی و بهداشتی های بورسی

سودسازی شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی بورسی درسال گذشته با کاهش ۱۲درصدی رو به رو شد.

چابک آنلاین، سعید رشیدی، هرچند که بررسی جزئیات عملکرد شرکت ها نشان می دهد ، این موضوع تنها مربوط به چند شرکت خاص بوده و سایر شرکت ها توانسته اند روند درآمدی و سود سازی خود را به طور قابل توجهی افزایش دهند.

درجداول زیر روند تغییرات سود سازی و ارزندگی سهام شرکت های تولید کننده محصولات شیمیایی با یکدیگر مقایسه شده است.

در این گزارش از بررسی دو شرکت تولی پرس و کف، صرف نظر شده است.

بر اساس ارقام موجود در جدول، نماد «پاکشو» بیشترین رشد سود سازی را در سال 1401 به خود اختصاص داده و نماد «شپارس» نیز در شش ماهه منتهی به 29 اسفندماه 1401، از زیان خارج و به سود نشسته است.

1

ازطرفی نماد «شپاکسا» در سال مالی 1401 حدود 217 میلیارد تومان زیان داشته  که کمترین عملکرد در بین شرکت های مورد بررسی بوده است.

آمار ها نشان می دهد ، در سال گذشته میزان تولید و فروش شرکت پاکسان کاهش یافته و ازطرفی افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا بهای تمام شده محصولات افزایش یابد وبر این اساس، شرکت نتوانسته  روند سود سازی خود را حفظ کند.

بررسی گزارش های تولید و فروش شرکت درسال جاری نیزنشان می دهد تغییری در شرایط شرکت رخ نداده است.

انتظار می رود این رویه با افزایش میزان تولید و فروش تاپایان سال 1402 اصلاح شود.

درجدول زیر تغییرات حجم فروش شرکت ها در سال 1401 و برآورد فروش آنها در سال 1402 به تفکیک آورده شده است.

2

براساس ارقام موجود در جدول، نمادهای «ساینا» ، «شگل» و «شپاکسا» بیشترین حجم کاهش فروش را در میان شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی گزارش کرده اند.

همچنین در سال گذشته، نمادهای «شپارس» و «قرن» بیشترین رشد فروش را به خود اختصاص داده اند.

برآوردهای ارائه شده از طرف شرکت ها برای سال 1402 نشان می دهد نمادهای «ساینا» ، «شگل» و «پاکسا» بیشترین رشد حجم فروش را تاپایان سال خواهد داشت.

همچنین ارقام برآوردی حجم فروش صادراتی تمامی شرکت ها افزایشی بوده که نشان می دهد تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی، برای ورود بیشتر به بازارهای صادراتی در سال جاری برنامه ریزی کرده اند.

سهام کدام شرکت ارزنده تر است؟

درمیان شرکت های فعال در صنعت آرایشی و بهداشتی، شرکت پاکشو با دراختیار داشتن برندهای معتبر وشناخته شده در کنار سرمایه گذاری در تمامی بخش های زنجیره تولید و برخورداری از شبکه توزیع و پخش مناسب اختصاصی ، در شرایط بهتری نسبت به سایر شرکت ها قرار گرفته است.

از نظر بورسی نیز این شرکت توانسته حاشیه سود فعالیت های خود را افزایش دهد و بهترین جایگاه را از نظر حاشیه سود عملیاتی و خالص در بین همگروهی های خود کسب کند.

اما از نظر نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام نماد «قرن» به عنوان ارزنده ترین نمادگروه شناخته می شود.

درجدول زیر نسبت های مالی و ارزندگی شرکت ها بایکدیگر مقایسه شده است.

3

توسعه صنعت شوینده و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی  در ایران از حدود 50 سال گذشته پایه ریزی شد و در این سال ها با انتقال تکنولوژی و ماشین آلات مورد نیاز برای تکمیل زنجیره های تولید،  برندهای بسیار معتبر و موفق ایرانی پا به بازارهای منطقه گذاشتند.

هرچند که در یک دهه اخیر، برخی شرکت های با سابقه مانند شرکت تولی پرس و کف در رقابت با سایر رقبا دچار مشکلاتی شدند.

اما ورود قدرتمند برخی تازه واردها، درکنار توسعه مناسب هلینگ های معتبری مانند پاکشو، باعث شد تا صنعت شوینده ایران در مسیر رشد قرارگیرد و محصولات تولیدی ایرانی از جمله محصولات باکیفیت در سطح جهان شناخته شود.

از طرفی به دلیل این که بخش عمده نهاده های تولیدی محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران تولید می شود ، تولیدات ایرانی توانسته مزیت رقابتی خود را در سطح جهانی حفظ کند.

به گفته دست اندرکاران امر، درحال حاضر بیش از 80 درصد از مواد اولیه تولید پودر لباسشویی ، 70 درصد از مواد اولیه تولید انواع شامپو و مایع تمیز کننده ظرف و سطوح  و 100 درصد مواد اولیه تولید صابون از داخل کشور تامین می شود.

با این حال، نیاز صادراتی همچنان در این صنعت وجود دارد و ریسک تغییرات نرخ ارز می تواند بر روند سود سازی شرکت ها تاثیر گذار شود.

شرکت های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی درسال های گذشته توانسته اند حضور خود را در بازارهای صادراتی پررنگ تر کنند و بخش قابل توجهی از تولیدات خود را در بازارهای صادراتی ، بخصوص بازارهای عراق ، افغانستان و پاکستان به فروش برسانند.

ناگفته نماندکه بازار داخلی این صنعت از طرف  برخی برند های تقلبی و ورود جنس قاچاق ،تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

ارسال نظر