اختصاصی چابک آنلاین،؛

فراز و فرود روسای کل بیمه مرکزی درگذر زمان + جدول

بیمه مرکزی؛ نهادی که قانون تاسیس آن به دنبال تفکیک تصدی از سیاست گذاری و نظارت در بازار بیمه در ۳۰ خرداد ماه سال ۱۳۵۰ در ۷۷ ماده به تصویب رسید.

آخرین به‌روز رسانی در
فراز و فرود روسای کل بیمه مرکزی درگذر زمان + جدول

چابک آنلاین، زهرا نامداری، براساس قانون، بیمه مرکزی به‌منظور تنظیم و تعمیم و هدایت امر بیمه در ایران و حمایت بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان و صاحبان حقوق آنها و همچنین به‌منظور اعمال نظارت بر این فعالیت، تأسیس شده است.

این نهاد دولتی به تنظیم بازار بیمه کشور و هدایت آن از طریق تصویب آیین نامه ها ومقررات و توسعه و تعمیم بیمه های بازرگانی در کشور می پردازد.

اکنون 53 سال از تاسیس این نهاد دولتی می گذرد و در این دوران 15 رئیس کل بر صندلی ریاست کلی آن تکیه زدند.

از بین 15 رئیس کل بیمه مرکزی، سید محمد اعرابی جوانترین فردی بود که بر کرسی ریاست کلی بیمه مرکزی تکیه زد.

اعرابی در اردیبهشت ماه سال 1360، درست زمانی که 30 سال داشت ریاست کلی بیمه مرکزی را عهده دار شد و تا آذرماه 1362 یعنی 31 ماه در این سمت ماندگار بود.

وی، به عنوان چهارمین رئیس کل بیمه مرکزی کشور دارای دکترا در رشته مدیریت بازرگانی گرایش منابع انسانی بود و در کارنامه کاری او مدیریت عاملی و ریاست هیئت مدیره شرکت بیمه ایران نیز به چشم می خورد.

درست قبل از اعرابی، عبدالحسین دانش‌پور به عنوان بزرگترین فرد از نظر سنی ریاست کلی بیمه مرکزی را برعهده داشت.

دانش‌پور در سن 68 سالگی بر صندلی ریاست کلی بیمه مرکزی تکیه زد و برای 26 ماه این جایگاه را در اختیار داشت.

وی، در سال 1311 جزء محصلین دوره پنجم به انگلستان اعزام شد و پس از 4 سال تحصیل در علوم تجارت و اقتصاد،موفق به اخذ لیسانس و سپس موفق به اخذ درجه ( M.A) یعنی معادل دکترای اقتصادشد.

دانش‌پور زمانی ریاست کلی بیمه مرکزی را به عهده گرفت که در کارنامه کاری خود ریاست اداره آمار و مطالعات، ریاست اداره دفتر درآمدهای داخلی در وزارت دارائی، ریاست هیات مدیره شرکت بیمه ایران و مدیریت مالی سازمان برنامه و بودجه را داشت.

بر اساس ماده ۲۰ اساسنامه بیمه مرکزی، رییس کل و قائم‌مقام رییس کل بیمه مرکزی برای مدت زمان چهار سال منصوب می‌شوند و انتصاب مجدد آنها بلامانع است.

با اینحال در طول این 53 سال، در بین 14 رئیس کلی که بیمه مرکزی به خود دید تنها سه رئیس کل بیش از 4 سال دراین جایگاه دوام داشتند.

عبدالناصر همتی تنها فردی بود که در این سالها دوبار به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی انتخاب شد و در مجموع 172 ماه یعنی 14 سال و 4 ماه ریاست کلی بیمه مرکزی را برعهده داشت.

همتی در فروردین ماه سال 1373 زمانی که 37 سال داشت به عنوان ششمین رئیس کل و بعد از احمد گرانمایه بر صندلی ریاست کلی بیمه مرکزی برای مدت 146 ماه تکیه زد.

همتی در آن زمان دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران داشت و مدیرکلی خبر و معاون سیاسی سازمان صدا و سیما را در کارنامه کاری خود داشت.

وی، در سال 1395 برای بار دوم و به مدت 26 ماه سکان هدایت بیمه مرکزی را به دست گرفت.

ناگفته نماند که احمد گرانمایه دومین فردی بود که ثبات مدیریتی بالایی در سمت ریاست کلی بیمه مرکزی را تجربه کرد.

وی 124 ماه در جایگاه رئیس کلی بیمه مرکزی حضور داشت و پس از وی نیز جواد منصور با 70 ماه فعالیت در این سمت، بیش از 4 سال در این نهاد حضور داشت.

مروری بر دوران مدیریتی روسای کل بیمه مرکزی نشان می دهد که در بین 14 رئیس کل سابق بیمه مرکزی، هادی هدایتی به عنوان دومین رئیس کل بیمه مرکزی، کمترین مدت مدیریت را با 11 ماه در اختیار داشته است.

وی در زمان انتصاب 54 سال داشت.

پس از هدایتی،علی استاد هاشمی به عنوان چهاردهمین رئیس کل بیمه مرکزی دومین فردی بود که کمترین مدت مدیریتی را با 12 ماه در بیمه مرکزی داشت.

علی استاد هاشمی در سال 1402 و زمانی که 47 سال داشت ریاست کلی بیمه مرکزی را برعهده گرفت.

وی،دارای دکترای مدیریت مالی دانشگاه شهید بهشتی بوده و در کارنامه کاری خود سمت های مختلفی همچون، معاون نظارت بیمه مرکزی، معاونت اداری مالی و عضویت هیات‌مدیره شرکت‌های مختلف دولتی و خصوصی از جمله بیمه سینا، لیزینگ سینا، شرکت فارما شیمی و شرکت سرمایه‌گذاری آذرین را دارد.

مجید بهزاد پور هم که سیزدهمین رئیس کل بیمه مرکزی کشور بود سومین مدیری است که کمترین ثبات مدیریتی را در جایگاه ریاست کلی بیمه مرکزی داشت.

وی که تحصیل‌کرده رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است عضویت در هیات عامل و معاون توسعه مدیریت و منابع بیمه مرکزی و مدیریت عامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی را در کارنامه کاری خود دارد.

درتازه ترین تغییر اما پرویز خوشکلام خسروشاهی به پیشنهاد عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، به عنوان پانزدهمین رئیس کل بیمه مرکزی انتخاب شد.

پرویز خوشکلام خسروشاهی دارای مدرک دکتری اقتصاد است و از سال 1387 در بیمه مرکزی حضور دارد.

وی، تاکنون به عنوان قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی، عضو هیأت عامل بیمه مرکزی، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای پژوهشکده بیمه، سرپرست معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی و مشاور رئیس کل بیمه مرکزی در این نهاد  فعالیت کرده است.

بیمه

سه سال سه رئیس کل

نزدیک به یک قرن از فعالیت صنعت بیمه در کشور می گذرد اما بر کسی پوشیده نیست که این صنعت در کشور همچنان با ضریب نفوذ پایین و نامناسب بودن برخی شاخص‌های توسعه یافتگی در مقایسه با آمارهای جهانی و منطقه‌ای روبرو است.

بیمه مرکزی به عنوان ناظر و سیاستگذار، نهادی است که با تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها راهبری صنعت بیمه در کشور را برعهده دارد.

درسه سال خیر بیمه مرکزی دو رئیس کل با کمترین عمر مدیریتی را به خود دیده است.

یک واقعیت کلی وجود دارد و آن اینکه لازمه ایجاد تحول و یکی از ارکان اصلاح ساختار در صنعت بیمه، ثبات در سطوح کلان مدیریتی این صنعت است تا نهاد ناظر به واسطه این ثبات ،بتواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کرده و برای پیاده سازی آن، اهداف راهبردی تعیین کند.

هرچند که این امر به معنای آن نیست که اگر رئیس کلی در دستیابی به اهداف توسعه صنعت و شاخص های توسعه ای بیمه، دارای عملکرد قوی نبوده، تغییر نکند.

حال باید دید پرویز خوشکلام خسرو شاهی به عنوان فردی با سابقه در بیمه مرکزی، چه عملکردی در دوران ریاست کلی خود در بیمه مرکزی به نمایش خواهد گذاشت و تا چه زمانی در این جایگاه حضور خواهد داشت.

 

copied
نظر بگذارید
 
  • علیزاده

    جالب بود