شناسه خبر : 54852

اختصاصی چابک آنلاین ؛

۲۲ شرکت بیمه ای ۹۷۳۱ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند + جدول

22 شرکت بیمه ای 9731 میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند + جدول

مجموع عوارض پرداختی ۲۲ شرکت بیمه ای از محل حق بیمه شخص ثالث به وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و صندوق تامین خسارت‌های بدنی در سال گذشته به ۹.۷۳۱ میلیارد تومان رسید.

چابک آنلاین،زهرا نامداری، این رقم در مقایسه با عوارض پرداختی 6.483 میلیارد تومانی این 22 شرکت در سال گذشته، حدود 3.248 میلیارد تومان افزایش داشت.

این عوارض به صندوق تامین خسارت های بدنی، نیروی انتظامی و وزارت بهداشت پرداخت شده است.

براساس این گزارش شرکت های بیمه  ایران، آسیا و دانا بیشترین و شرکت های بیمه میهن، حافظ و حکمت صبا هم کمترین میزان عوارض را از محل حق بیمه شخص ثالث پرداخت کرده اند.

از قرار معلوم شرکت بیمه ایران در 6 ماهه نخست سال گذشته رقم 2.486 میلیارد تومان عوارض پرداخت کرده است.

شرکت بیمه آسیا و دانا هم به ترتیب رقم 1.703 و 1.232 میلیارد تومان از محل وجوه دریافتی حق بیمه شخص ثالث را به عنوان عوارض به خزانه‌داری کل کشور واریز کرده اند.

براساس این گزارش، شرکت های بیمه ای طبق قانون مکلفند تا بخشی از مبلغ حق بیمه دریافتی از محل حق بیمه شخص ثالث را به سازمان های مذکور و با هدف کاهش آمار تصادفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از آن پرداخت کنند.

نگاهی به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می دهد که صنعت بیمه در سال گذشته 78 میلیارد  تومان حق بیمه تولیدی از محل بیمه نامه شخص ثالث داشته است.

به بیان دقیق تر میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در سال گذشته نسبت به سال 1401 حدود 42.83 درصد رشد و تعداد بیمه نامه صادره هم در همین سال 6.67 درصد رشد داشته است.

ناگفته نماند که میزان  عوارض پرداختی سال 1402  شرکت بیمه ایران در سال گذشته به صورت کامل مشخص نیست زیرا فقط آمار شش ماهه نخست سال گذشته این شرکت که به صورت رسمی منتشر شد. 

درعین حال آمار رسمی منتشر شده از عملکرد شرکت بیمه ما در سال گذشته به دلیل ناخوانا بودن در این گزارش مدنظر قرار نگرفته است.

درعین حال مطابق با قانون، سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس کشور موظفند گزارش عملکرد خود را هر سه ماه یک بار از نحوه هزینه کرد وجوه دریافتی از محل حق بیمه شخص ثالث را به بیمه مرکزی گزارش کنند.

هرچند که به گفته مهدی قمصریان، مدیر عامل صندوق تامین خسارت های بدنی، این صندوق، تنها مجموعه ای است که از عوارض بیمه شخص ثالث بهره مند می شود و گزارشی شفاف، دقیق با جزئیات را منتشر می کند. 

برکسی پوشیده نیست که مبلغ حق بیمه اجباری شخص ثالث با ضریب خسارت آن همخوانی ندارد و شرکت های بیمه ای هیچگونه دخالتی در تعیین میزان این حق بیمه و اکچوئری آن دارند.

photo_2024-08-03_22-58-59

ارسال نظر