شناسه خبر : 52491

اختصاصی چابک آنلاین؛

جای خالی جانشین پروری در شرکت های بیمه ای

جای خالی جانشین پروری در شرکت های بیمه ای

افزایش ریسک نگهداشت نیروی انسانی متخصص و با تجربه و درعین حال جذب نیروهای جوان و توانمند یکی از چالش های مهم پیش روی شرکت‌ها از جمله درصنعت بیمه، موضوعی که زنگ هشدار را برای آینده صنعت بیمه به صدا درآورده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، شرکت های بیمه ای سازمان هایی به شمار می روند که خدمت می فروشند، از همین روی هر چه سرمایه انسانی در این صنعت توانمند تر و حرفه ای تر باشد، مشتریان و ذی نفعان آن از خدمات بهتری بهره مند می شوند.

صنعت بیمه یکی از سه رکن بزرگ اقتصادی (بورس، بانک و بیمه) بوده و در ایران هم قدمتی 90 ساله دارد و در  طول این سال ها موانع بسیاری را نیز پشت سرگذاشته است.

درحال حاضر 40 شرکت بیمه در حوزه های جنرال، زندگی و اتکایی در کشور فعالیت می کنند.

تعداد این شرکت ها هم به مرور رو به افزایش است.

شرکت های بیمه ای برای تاسیس به دو رکن اساسی یعنی دست مایه و سرمایه (نیروی انسانی) نیاز دارند.

همین موضوع نیاز صنعت بیمه به نیروی انسانی متخصص را  افزایش داده اما به گفته مدیران، این صنعت با چالش هایی نیز در جذب و نگهداشت نیروی انسانی مواجه است.

کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص 

بسیاری از فعالان صنعت بیمه معتقدند که استارت  کمبود نیروی متخصص در صنعت بیمه  از سال های گذشته آغاز شده است.

علی حبیب محمدی، کارشناس صنعت بیمه به چابک آنلاین گفت که یکی دوسال بعد از رفتن احمد گرانمایه، رییس کل اسبق  بیمه مرکزی، دانشکده اموراقتصادی که نیروهای بانکی و بیمه ای و گمرک و مالیات و حسابرس تربیت می‌کرد حذف شد و شرکت‌های بیمه دیگر دانشجویی نمی‌گرفتند که تربیت کنند و اینگونه کمبود نیروی انسانی در صنعت بیمه آغاز شد.

وی،مدعی شد که برخی از شرکت‌های بیمه ای  بورسیه دانشجو را هزینه می دانستند و بر این باور بودند که با توجه به دانشگاه‌های متنوعی که مدیریت بیمه هم یکی از شاخه های آن است دیگر نیازی به جذب بورسیه ندارند و در نهایت امروز صنعت بیمه دچارکمبود نیروی حرفه ای شده است.

درحال حاضر، یکی از دانشکده های مهم که نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بیمه را تربیت می کند موسسه آموزش عالی بیمه اکو است.

اما حسین کریم خان زند، مدیرعامل شرکت بیمه نوین به چابک انلاین گفت که درحال حاضر بسیاری از افرادی که  با تحصیلات کارشناسی بیمه یا کارشناسی ارشد بیمه از آن فارغ التحصیل می شوند جذب صنعت بیمه  نمی شوند و خارج از این صنعت به دنبال کار می روند.

به اعتقاد وی، نبود آموزش و حقوق و درآمد نامناسب در صنعت بیمه جذب نیروهای انسانی توانمند و با دانش فنی از نسل جدید را در صنعت بیمه دچار چالش می کند.

گفته می شود که در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان حقوق و مزایای مدیران و بدنه کارشناسی شرکت‌های بیمه به عنوان یکی از موقعیت‌های پردرآمد شغلی در نظر گرفته می‌شود چراکه حفظ نیروی انسانی متخصص‌ حرف اول را در این صنعت می زند.

به نظر می رسد که پرداخت حقوق پایین به مدیران و کارشناسان متخصص، شرکت‌های بیمه را با ریسک‌هایی مانند از دست دادن استعدادها،رشد ناپایدار، ناتوانی در جذب استعدادهای جدید و افزایش نرخ ترک نیروهای انسانی مواجه می کند.

درایران نیز تحولات اقتصادی و اجتماعی، تغییرات عمده ای در سطح انتظار و بازارکار مشاغل بوجود آورده که پیامدهای آن باعث دشوار شدن مدیریت منابع انسانی در صنعت بیمه شده است.

درهمین رابطه، معاون توسعه مدیریت و منابع و عضو هیأت عامل بیمه مرکزی به چابک آنلاین گفت که در سازمان هایی مانند بیمه باید کیفیت زندگی شخصی و کاری سرمایه انسانی ارتقا پیدا کند و بخشی از این ارتقا با پرداخت های مستقیم رقم می خورد و لازم است که شرکت های بیمه ای در این باره جدی فکر کنند.

مجتبی حیدری، تاکید کرد که اصلاح طبقه بندی مشاغل و نظام های پرداخت باید در اسرع وقت انجام شود و بیمه مرکزی به عنوان تنظیم گر آماده کمک رسانی است تا افراد در صنعت بیمه به حد قابل قبولی از معیشت برسند.

این عضو هیأت عامل بیمه مرکزی اذعان داشت که بیمه مرکزی با همکاری وزیر اقتصاد و ریاست سازمان امور استخدامی، به دنبال این است که فوق العاده شغل و بهره وری را برای سال 1403 ارتقا دهد زیرا اگر حداقل های معیشتی همکاران در بیمه مرکزی تامین و تضمین نشود نمی توان به شکوفایی مد نظر رسید.

گفته می شود که برخی از  مدیران متخصص  شرکت های بیمه ای، با وجود سالها تلاش، به دلیل درآمد پایین، از این شرکت ها خارج شده و در عین حال اقدام به تاسیس شرکت های کارگزاری و یا نمایندگی بیمه می کنند.

در این بین ورود آهسته صنعت بیمه به فناوری و عدم توسعه شرکت های دانش بنیان همگام با سایر صنایع از دیگر عواملی است که باعث کندی حرکت صنعت بیمه در جذب نیروی انسانی کارآمد شده است.

شاید درصد خروج نیروی انسانی از صنعت بیمه طبیعی باشد اما با توجه به تعداد فعلی نیروی انسانی که در این صنعت فعال هستند، دست اندر کاران امر باید فکری به حال آینده این صنعت بکنند.

علی بنیادی نائینی، عضو هیئت عامل و معاون طرح و توسعۀ بیمه مرکزی: به چابک آنلاین گفت:از آن‌جایی که صنعت بیمه از رشته‌های مختلف نیروی انسانی می‌گیرد، می‌توان از این نیروها برای رفع مشکلات و ضعف‌های این صنعت بهره برد، بنابراین سعی کردیم دامنۀ فراگیری از افرادی که در دانشگاه‌های خوب در رشته‌های حسابداری، مالی و  بیمه  و سایر رشته‌ها تحصیل می‌کنند را گرد هم بیاوریم و یک مدرسۀ کسب و کار تأسیس کردیم.

وی افزود: افرادی را انتخاب کردیم و به آن‌ها آموزش می‌دهیم تا بتوانند در عرصۀ تصمیم‌گیری نیز دخیل شوند و برخی شرکت‌های بیمه اعلام کرده‌اند که حاضرند این نیروها را جذب کنند.

فراموش نکنیم که سرمایه انسانی صنعت بیمه علاوه بر دانش، مهارت باید انگیزه کافی هم داشته باشند تا از توانمندی بیشتر خود استفاده کند.

به همین دلیل نیاز است تا  علاوه بر بیمه مرکزی، شرکت های بیمه ای هم به امر شایستگی های  فردی  نیروی انسانی خود توجه بیشتری کرده و در عین حال از هم اکنون به فکر جانشین پروری در این صنعت باشند.

 

ارسال نظر