افزایش ۱۱.۶۷ درصدی تقاضای مصرف انرژی برق در مرداد امسال

افزایش ۱۱.۶۷ درصدی تقاضای مصرف انرژی برق در مرداد امسال

مقایسه میزان تقاضای مصرف برق در روزهای گرم سال جاری با روزهای گرم ۳ سال گذشته نشان می‌دهد، در سال جاری به ویژه در روزهای آخر تیر و مردادماه به یکباره تقاضای مصرف برق اوج می‌گیرد و در روزهای آغازین مردادماه تا ۱۱.۶۷ درصد مدت مشابه سال قبل افزایش می‌یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، عبور موفق از اوج بار مصرف برق در فصل گرم سال، همواره یکی از دغدغه‌های مهم وزارت نیرو بوده است که در سال‌های اخیر برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

به عنوان نمونه برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۱ وزارت نیرو ۱۰۰ اقدام راهبردی و کلیدی را از ابتدای پاییز سال ۱۴۰۰ آغاز کرد و در دو سال بعد نیز برای تحقق همین موضوع به ترتیب ۱۴۰ و ۱۸۰ اقدام راهبردی را در دستور کار قرار داد.

نتیجه مجموعه اقدامات طراحی شده برای گذر موفق از اوج بار در دو سال گذشته این بوده است که مصرف برق در بخش خانگی نسبتاً روند کاهشی به خود گرفت و علاوه بر ایجاد امکان تامین برق پایدار برای تمامی بخش‌ها، میزان برق تحویلی به صنایع به صورت معناداری افزایش یافت.

به عنوان نمونه در فصل گرم سال ۱۴۰۲ و در مقایسه با فصل گرم سال ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر ۲۵ درصد افزایش یافت و در کنار آن برای نخستین بار در این بازه زمانی میزان برق تحویلی به صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت.

در سال جاری اما افزایش شدید مصرف برق در بخش خانگی که به دنبال استقرار گنبد حرارتی در غرب آسیا به مرکزیت ایران شکل گرفت، شرایط ویژه‌ای را برای صنعت برق کشور ایجاد کرد و تاکنون چیزی حدود ۶۰ درصد از کل مصرف برق کشور در اوج بار در بخش خانگی به مصرف رسیده است.

مروری بر آمار مربوط به اوج تقاضای مصرف برق در روزهای گرم سال جاری که در دو نوبت زمانی روزانه و شبانه منتشر می‌شود و مقایسه آن با روزهای گرم سال‌های گذشته موید این نکته است که در سال جاری و به ویژه در روزهای آغازین مردادماه مصرف برق کشور رشد بسیار زیادی داشته است.

به عنوان نمونه میانگین تقاضای مصرف برق کشور در تیرماه سال ۱۴۰۰ به عدد ۶۰ هزار و ۴۰۸ مگاوات رسید و این عدد در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با ۴ درصد افزایش به ۶۲هزار و۸۹۱ مگاوات رسید. میزان رشد مصرف برق در تیرماه سال ۱۴۰۲ نیز نسبت به ۱۴۰۱ تنها ۴.۸ درصد افزایش یافت و به عدد ۶۵ هزار و ۹۲۲ مگاوات رسید، میزان افزایش مرسومی که البته بخش قابل توجهی از آن در بخش‌های مولد به مصرف رسید.

با این وجود میانگین تقاضای مصرف برق در تیرماه سال جاری به عدد ۷۰ هزار و ۲۳۱ مگاوات رسید که نسبت به میانگین مصرف سال ۱۴۰۲ ، ۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مقایسه میزان رشد میانگین تقاضای مصرف برق روزهای آغازین مردادماه سه سال گذشته نسبت به سال جدید نیز حاوی نکات قابل تاملی است و بیانگر این است که در روزهای آغازین مرداد سال جاری میزان تقاضای مصرف برق افزایش بی‌سابقه ای را تجربه کرده است.

توضیح اینکه میانگین تقاضای مصرف برق در روزهای اول تا هفتم مردادماه سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب ۶۱ هزار و ۱۱۲ مگاوات، ۶۲ هزار و ۲۳۲ مگاوات و ۶۶ هزار و ۱۸۱ مگاوات بود، اما در مدت مشابه سال جاری این رقم به میانگین ۷۳ هزار و ۹۰۶ مگاوات رسیده است.

به بیان دیگر میزان رشد تقاضای مصرف برق از ابتدای مرداد تا هفتم مرداد در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به میزان ۱.۸ مقدار و در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ نیز ۶.۳۵ مقدار بوده است.

با این حال در روزهای آغازین مردادماه سال جاری میانگین تقاضای مصرف برق به ۷۳ هزار و ۹۰۶ مگاوت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۶۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد و  عدد بسیار بزرگی است که تقریباً ۳ برابر متوسط رشد سالانه تقاضای مصرف برق کشور در یک دهه اخیر بوده است.

این گزارش اضافه می‌کند در سال جاری و تاکنون بیش از ۶ بار رکورد مصرف برق شکسته است و بیش از ۱۲ بار نیز میزان تقاضای برق بالای ۷۵ هزار مگاوات به ثبت رسیده است، با این وجود شبکه برق سراسری پایدار است و وزارت نیرو تلاش کرده است تا برق همه بخش‌ها را بر اساس برنامه از پیش تعیین شده تامین کند.

توضیح: در محاسبات فوق دو اوج بار روزانه و شبانه مبنای محاسبه قرار گرفته است و در صورتی که تنها اوج بار روزانه مبنای محاسبه قرار بگیرد، میانگین تقاضای مصرف برق ابتدای مرداد تا هفتم سال جاری به ۷۶ هزار و ۱۶۹ مگاوات می‌رسد که نسبت به آمار مدت زمان مشابه سال گذشته (۶۸ هزار و ۴۲ مگاوات) ۱۱.۹۶ درصد افزایش را نشان‌می‌دهد.

ارسال نظر