۹ نکته درباره تأمین برق صنایع در فصل تابستان

۹ نکته درباره تأمین برق صنایع در فصل تابستان

وزارت نیرو تلاش دارد تا با مجموعه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علاوه بر حفظ پایداری شبکه سراسری برق در فصل گرم سال، میزان برق تحویلی به صنایع را افزایش دهد، اقدام مهمی که پیش‌بینی می‌شود به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برق تحویلی به بخش‌های مولد منجر شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از وزارت نیرو، بیش از ۵۰ درصد از کل مصرف انرژی برق کشور به بخش‌های مولد اختصاص دارد و در فصل گرم سال گذشته برای نخستین بار به واسطه کاهش قابل توجه و داوطلبانه مصرف برق در بخش خانگی که در سایه برنامه‌های مدیریت مصرف و اعطای پاداش‌های سراسری رقم خورد، میزان برق تحویلی به صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

اتفاقی که سبب شد میزان تولید صنایع در این فصل تا ۱۱ رشد پیدا کند، به عنوان نمونه میزان ذخیره سیمان کشور به ۱۵ میلیون تن برسد و در صنعت میلگرد نیز تا پایان شهریورماه سال گذشته معادل پنج ماه تولید صورت گیرد.

به عنوان نمونه مروری بر میزان برق تحویلی برای صنایع سیمانی نشان می‌دهد در اوج بار سال ۱۴۰۰ این صنایع تنها ۷۷۷ مگاوات برق تحویل گرفتند که البته آن هم به واسطه خاموشی‌های مکرر و ناگهانی با خسارت‌های سنگین به تأسیستات کارخانه‌ای رو به رو بود.

با این وجود میزان برق تحویلی به صنعت سیمان در تابستان سال ۱۴۰۱ به ۸۳۱ مگاوات و در تابستان ۱۴۰۲ نیز به ۸۷۷ مگاوات رسید که نشان از رشد ۱۲. ۹ درصدی برق تحویلی به سیمان نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ و رشد ۵. ۶ درصدی نسبت به تابستان سال ۱۴۰۱ بوده است، اتفاقی که سبب شد تا میزان تولید سیمان کشور از ۶۴ میلیون تن در سال ۱۴۰۱ با ۱۱. ۲۷ درصد افزایش به ۷۱ میلیون تن برسد.

همانطور که اشاره شد در فصل گرم سال جاری نیز وزارت نیرو با مجموعه اقداماتی گسترده در دو حوزه افزایش ظرفیت تولید و مدیریت مصرف برق بخش‌های مختلف تلاش دارد تا میزان برق تحویلی به بخش‌های مولد را افزایش دهد.

با این تفاسیر در ادامه به ۹ نکته مهم و کلیدی در مورد برنامه‌ریزی برای افزایش برق تحویلی به صنایع در فصل گرم سال جاری مورد اشاره قرار می‌گیرد:

افزایش ۲۵ درصدی برق تحویلی به صنایع در تابستان ۱۴۰۲

بر اساس آمار و ارقام موجود در تابستان سال ۱۴۰۲ میزان برق تحویلی به کل صنایع نسبت به تابستان سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۵ درصد و میزان برق تحویلی به صنایع انرژی بر ۲۰. ۶ درصد افزایش یافت. در حالی که در فصل گرم سال ۱۴۰۰ مشترکین انرژی بر ۵۹۱۶ مگاوات برق تحویل گرفتند، میزان برق تحویلی به این صنایع در فصل گرم سال گذشته به ۷۱۳۷ مگاوات رسید.

با توجه به استمرار برنامه‌های مدیریت مصرف برق در فصل گرم سال جاری پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی مصرف برق صنایع در فصل گرم دو سال گذشته در سال جاری نیز استمرار یابد.

پیشی گرفتن مصرف برق صنایع از بخش خانگی در تابستان ۱۴۰۲

همانطور که اشاره شد در در فصل گرم سال گذشته برای اولین میزان برق تحویلی به بخش صنعت نسبت به بخش خانگی افزایش یافت. بر اساس این گزارش در سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان خانگی مشمول پاداش شدند و ۲۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به مشترکان خوش مصرف پرداخت شد.

همین موضوع سبب شد برای اولین‌بار در چهار ماه گرم سال گذشته میزان تأمین برق صنایع بیش از میزان تأمین برق خانگی شود و علی‌رغم ناترازی موجود برق بخش‌های مختلف تأمین شود.

ورود ۱۸۷۱ مگاوات نیروگاه خودتأمین صنایع به شبکه

بر اساس آمار و ارقام موجود تاکنون ۹ واحد نیروگاهی با ظرفیت ۱۸۷۱ مگاوات از طریق صنایع به شبکه برق سراسری تزریق شده است. بر اساس این خبر ۲ واحد گازی فولاد مبارکه به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات، ۱ واحد گازی آلومینیوم المهدی به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، ۱ واحد گازی گل گهر سیرجان به ظرفیت ۱۸۳ مگاوات، ۱ واحد گازی شرکت فولاد غرب آسیا در استان قم و ۲ واحد گازی در استان سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات از جمله نیروگاه‌های خود تأمین صنایع است که به شبکه برق سراسری تزریق شده است.

بنابراین این آمار انتظار می‌رود در تابستان سال جاری صنایع نسبت به فصل گرم سال گذشته شرایط به مراتب بهتری را در حوزه میزان مصرف برق تجربه کنند.

خروج صنایع دارای نیروگاه خود تأمین از اولویت مدیریت مصرف برق

باتوجه به نقش مهم نیروگاه‌های خود تأمین صنایع در حفظ پایداری شبکه و تأمین بخشی از نیاز صنایع به برق از طریق نیروگاه‌های داخلی، وزارت نیرو در برنامه‌ریزی‌های خود اعلام کرده است آن دسته از صنایع انرژی بر که اقدام به احداث نیروگاه خود تأمین می‌کنند در اولویت برنامه‌های مدیریت مصرف قرار نمی‌گیرند.

نکته مهمی که در کنار سایر اقدامات صورت گرفته می‌تواند به افزایش برق تحویلی به این دست صنایع منجر شود.

ورود برق تابلو سبز بورس به شبکه

در سایه اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش برق تولیدی از طریق نیروگاه‌های خود تأمین تاکنون انرژی تجدیدپذیر معامله شده به شبکه سراسری تزریق شده است.

بر همین اساس صنایع در فصل گرم سال جاری علاوه بر برقی که از طریق نیروگاه‌های حرارتی و برقابی دریافت می‌کنند، همچنین می‌توانند از طریق تابلو سبز بورس اقدام به خرید برق سبز کرده و بخشی از نیاز خود را از این طریق مرتفع کنند.

اجرای پویش با انرژی و احتمال کاهش مجدد مصرف برق خانگی

بررسی‌ها نشان می‌دهد در تابستان سال ۱۴۰۱ و در سایه اجرای برنامه مدیریت مصرف برق خانگی و اعطای پاداش ۵ برابری به مشترکان بخش خانگی، میزان برق مصرفی این بخش کاهش یافت و در سال ۱۴۰۲ نیز با ۲۰ برابر شدن پاداش‌ها این روند کاهشی مصرف برق خانگی ادامه یافت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش ۱. ۵ میلیون مشترک به صنعت برق از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ و افزایش شدید دما در فصل گرم دو سال گذشته، میزان مصرف برق بخش خانگی تا با کاهش محسوس از بخش صنعت کمتر شد.

با این شرایط انتظار می‌رود باوجود ظرفیت بسیار بالای کاهش مصرف در بخش خانگی و اجرای پویش با انرژی که در چارچوب آن علاوه بر اعطای پاداش ۲۰ برابری به مشترکان کم مصرف، همچنین آن‌ها در قرعه کشی‌های جذاب چندین دستگاه خودرو، لوازم خانگی و... شرکت داده می‌شوند، میزان مصرف برق خانگی در تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته نیز کمتر شود.

این یعنی ظرفیت بسیار بالایی برای انتقال برق مصرفی در بخش خانگی به بخش‌های مولد در سال جاری نیز وجود دارد.

صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی برق در بخش اداری با هدف افزایش برق بخش مولد

افزون بر برنامه و اقداماتی که به آن اشاره شد، در سال جاری همانند دو سال گذشته با تغییر ساعت کاری ادارات، واحد‌های اداری موظف هستند در ساعات کار ۳۰ درصد و در ساعت‌های غیر اداری تا۶۰ درصد نسبت به صرفه‌جویی برق اقدام کنند.

برای این بخش هدفگذاری صرفه‌جویی ۱۵۰۰ مگاواتی در نظر گرفته شده است که باتوجه به برنامه‌های داوطلبانه صرفه‌جویی در بخش خانگی، پیش‌بینی می‌شود منابع حاصل از مدیریت مصرف برق دو بخش اداری و خانگی  به بخش‌های مولد تزریق شود.

مدیریت هوشمند چاه‌های کشاورزی و صرفه‌جویی ۳ هزار مگاواتی مصرف برق

در بخش کشاورزی نیز با توجه به اینکه اساساً ۹۲ درصد از چاه‌های برقی بر اساس پروانه زیر ۱۹ ساعت مجاز به برداشت آب هستند، وزارت نیرو از طریق سامانه مدیریت توامان آب و برق و نصب کنتور‌های هوشمند بر روی این چاه‌ها نسبت به مدیریت برق آن‌ها اقدام می‌کند.

بر اساس این اقدام در ساعات اوج بار مصرف برق تا ۳۰۰۰ مگاوات امکان صرفه‌جویی در مصرف برق چاه‌های کشاورزی ایجاد می‌شود که این رقم نیز امکان افزایش برق تحویلی به صنعت را بیش از پیش فراهم می‌کند.

افزایش ۹ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای دولت سیزدهم

مستند به آمار و ارقام موجود نسبت به ابتدای دولت سیزدهم هم اکنون ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است و این در حالی است که کل مصرف صنایع انرژی‌بر در اوج بار سال گذشته به ۷۱۳۷ مگاوات رسید.

با توجه به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی، اداری و کشاورزی ناگفته پیداست که در سال جاری بخش قابل توجهی از این افزایش ظرفیت تولید توسط بخش های مولد مصرف خواهد شد.

مستند به این گزارش پیش‌بینی می‌شود در فصل گرم سال جاری رقمی فی مابین ۱۰ تا ۱۵ درصد به میزان برق تحویلی صنایع افزوده شود و بخش‌های مولد شرایط مطلوب‌تری نسبت به دو سال گذشته در حوزه تأمین و مصرف برق تجربه کنند.

ارسال نظر