شناسه خبر : 50965

اختصاصی چابک آنلاین؛

سامانه‌ برآورد منطقه ای قیمت مسکن کلاهبرداری در فروش ملک را کاهش می دهد

سامانه‌ برآورد منطقه ای قیمت مسکن کلاهبرداری در فروش ملک را کاهش می دهد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: سامانه برآورد منطقه ای قیمت مسکن، می تواند به جلوگیری و کاهش کلاهبرداری‌ها، فروش‌های تکراری و ابهامات مربوط به وضعیت حقوقی ملک کمک کرده و به کاهش تقلب‌ها و سهولت در پردازش معاملات منجر شود.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، ایرج رهبر، در گفتگو با چابک آنلاین به بررسی سامانه برآورد منطقه ای قیمت پرداخت و بیان کرد: اگر به صورت کلی در مورد این سامانه بحث شود؛ باید گفت که اطلاعاتی که در مورد ساختمان‌ها در این سامانه ثبت می‌شود باید بسیار کامل و جامع باشد.

به تازگی، وزارت راه و شهرسازی خبر داده است که برای جلوگیری از قیمت‌سازی کاذب در بازار مسکن، طبق قانون قرار شده تا سامانه‌ای برای برآورد قیمت به صورت منطقه‌ای ایجاد شود و دیگر قیمت سازی توسط مشاوران املاک یا دلالان نخواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران در این خصوص، افزود: این سامانه باید داده‌های دقیق و صحیحی را جمع‌آوری کند تا بتواند به کاهش تفاوت‌های قیمتی در مناطق مختلف کمک کند؛ این داده‌ها باید از منابع معتبر و قابل اعتماد تأمین شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، با تاکید بر قیمت‌های مختلف ساختمان‌ها، گفت: قیمت زمین، در تعیین قیمت نهایی بسیار تأثیرگذار بوده و موقعیت جغرافیایی مختلف مناطق، مانند جنوب شرق، شمال شرق و شرق شرق، باعث تفاوت در قیمت‌های زمین می‌شود.

وی، گفت: حتی در یک محدوده جغرافیایی خاص، قیمت‌ها ممکن است بین مناطق مختلف یا خیابان‌های مختلف متفاوت باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، با بیان اینکه افزایش شفافیت در فرآیند خرید و فروش املاک می تواند به تاثیر مثبت در این زمینه بیانجامد، اذعانداشت که این امر باعث سهولت تصمیم‌گیری برای هر دو طرف معامله، یعنی فروشنده و خریدار می‌شود. 

وی، افزود: با ایجاد شفافیت، سرعت و کارایی در فرآیند خرید و فروش املاک افزایش می‌یابد، این روند به هر دو طرف این معامله کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری‌های بهتری برای خرید یا فروش املاک خود داشته باشند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، بر این موضوع تاکید کرد که این سامانه در پیش‌بینی پذیری تغییرات بازار ملک  کمک می‌کند. 

رهبر به بررسی مشابه این سامانه در کشورهای دیگر پرداخت و گفت: در کشور های دیگر سیستم‌هایی وجود دارند که به شکل جامع‌تر عمل می‌کنند و  زمانی که خریداریک ملک یا زمین را در این سامانه با ادرس آن وارد می کند، تمام جزئیات از تاریخچه و مالکیت این ملک به خریدار نمایش داده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، گفت: این اطلاعات شامل اطلاعاتی مانند قیمت‌های فروش گذشته، اطلاعات مالکیت و شرایط ساخت و فروش است.

وی توضیح داد: با توجه به اطلاعات دقیق و جامع ثبت‌شده در این سامانه، افراد قادرند بعد از کسب اطلاعات اولیه، به بازدید میدانی بروند تا به‌طور مستقیم امکانات و ویژگی‌های فیزیکی ساختمان را بررسی کنند که تصمیم  به خرید یا اجاره‌ی یک ملک بگیرند.

رهبر، گفت: این نوع سامانه ها اختلافات و ابهامات حقوقی را کاهش می‌دهند و به خریدار و فروشنده کمک می‌کنند تا با آسانی تراکنش خود را انجام دهند؛ همچنین، این سامانه‌ها جلوی فرصت‌ طلبی و فریب‌های مختلف را می‌گیرند و به خریدار در انتخاب صحیح کمک می‌کنند.

 

ارسال نظر