شناسه خبر : 50461

اختصاصی چابک آنلاین؛

بورس کالا نظارت دقیقی بر خریداران سیمان دارد

بورس کالا نظارت دقیقی بر خریداران سیمان دارد

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان، گفت: صنعت سیمان کشور در سال گذشته با وجود محدودیت های انرژی ۱۲ درصد افزایش تولید داشت که این میزان رشد بیشتر مربوط به مصارف داخلی بود.

چابک آنلاین، شمیم نادری، حمید فرمانی باروق در گفتگو با چابک آنلاین اذعان داشت: صنعت سیمان کشور به دلیل بهره گیری از نیروهای متخصصی که در منطقه مرجع هستند، امکان تولید محصولات نوین را داشته و سیمان های آمیخته و کامپوزیت طی 5 سال آینده سهم مهمی از تولید را در اختیار می گیرند.

 وی افزود: سیمان تولیدی کشور به لحاظ کیفیت، دوام و استحکام در سطح بالایی از استاندارد قرار دارد و با پراکندگی جفرافیایی مناسب شرکت های سیمانی، دسترسی به سیمان تقریبا در تمام نقاط کشور فراهم شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان ، اعلام کرد:سازمان های قیمت گذاری سیمان در زمینه فروش داخلی، بروکراتیک عمل می کنند؛ زیرا پس از گذشت 2 ماه از سال و افزایش هزینه های مختلف مانند حمل و نقل، مجوز افزایش قیمت پایه حاصل نشده است.

فرمانی باروق مدعی شد که با کنترل قیمت فروش، امکان توسعه، نوسازی و نیز سرمایه گذاری بیشتر در صنعت سیمان در حال حاضر فراهم نیست.

وی افزود: قیمت گذاری صنعت سیمان باید فرموله شود و طی هرفصل متناسب با واقعیت های تاثیرگذار برعوامل تشکیل دهنده بهای تمام شده محصول، در قیمت سیمان بازنگری شود البته این موضوع به منزله افزایش قیمت فصلی سیمان نیست.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان ، اظهار کرد: صادرات به عنوان استراتژی ملی برای ورود به بازارهای جهانی باید با مشوق های صادراتی همراه شود اما وضع  عوارض صادراتی 5 درصدی سیمان، صادرات آن را محدودکرده است.

فرمانی باروق ، گفت: کشور امارات متحده  عربی به منظور حمایت از تولیدات داخلی خود با اعمال عوارض، واردات سیمان از ایران را کاهش داده هر چند که این به معنای از دست دادن بازار های منطقه ای نیست، زیرا جابه جایی بازارها برای سیمان امری طبیعی است بنابراین باید بیشتر به صادرات حساسیت نشان داده شود.

وی، اذعان داشت: مهم ترین بازار منطقه برای سیمان کشور در حال حاضر کشور عراق است که البته پایدار نیست چون سیمان مصرف محلی دارد، توجیهی برای انتقال از کشوری به کشور دیگر وجود ندارد.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان، بیان کرد : صادرات سیمان طی 10 سال گذشته  در سطح دنیا  به میزان 7 درصد انجام شده و ایران نیز به سمت تطبیق بر این واقعیت کشانده می شود تا به بازارسازی در داخل کشور تمرکز کند.

فرمانی باروق اظهارکرد: تاثیر بورس کالا با مقایسه صورت های مالی قبل و بعد از ورود سیمان به بورس کالا کاملا مشهود و قابل توجه است؛ زیرا نقدینگی شرکت ها افزایش یافته در حالیکه  پیش از آن علاوه برنقد نشدن چک ها، فروش سیمان 6 ماه زمان می برد.

وی ادامه داد:در حال حاضر فروش سیمان شفاف و عادلانه تر شده ، زیرا بورس کالا نظارت دقیقی بر خریداران سیمان دارد و خرید محدود به عاملان بزرگ ویا طبق نقدینگی دلال ها نیست.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان سیمان بیان کرد که بورس کالا از طرفی باعث افزایش رقابت نیز شده زیرا کیفیت سیمان تولیدی تحت نظر آزمایشگاه های کیفی مشخص می شود.

 

ارسال نظر