شناسه خبر : 49955

اختصاصی چابک آنلاین؛

اعلام تعرفه نظام مهندسی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد

اعلام تعرفه نظام مهندسی ساختمان توسط وزارت راه و شهرسازی صورت می گیرد

یک عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، گفت: تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان هر ساله و بر اساس مبحث ۲ مقررات ملی ساختمان تعیین و اعلام می‌شدند اما در سال ۱۴۰۱، یک روش جدید به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا تعرفه‌ها به ‌روز شوند که این روش باید جایگزین روش قبلی شود ، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده و این موضوع به دستور وزیر راه و شهرسازی بستگی دارد.

چابک آنلاین، لیلی اسماعیل زاده، حمزه شکیب در گفتگو با چابک آنلاین، اذعان کرد:درسال‌های گذشته، وزیر راه و شهرسازی مستقیماً تعرفه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان را اعلام می‌کرد که از وزیر راه و شهرسازی خواسته ایم که میزان افزایش تعرفه را متناسب با افزایش هزینه‌ها و حقوق کارگران قرار دهد و این امر با سایر صنوف نیز در نزدیکی باشد تا جامعه مهندسی هیچ آسیبی نبیند، بنابراین در حال حاضر، منتظر اعلام تعرفه توسط وزارت راه و شهرسازی هستیم.

وی، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ و با یک مطالعه دقیق تعرفه‌ها بر اساس نفر ساعت و میزان زمانی که مهندس ناظر، طراح و مهندس مجری در پروژه صرف می‌کنند، تعیین شد که این امر برای مهندسان عمران، مکانیک، نقشه‌بردار، برق، معماری و غیره مشخص شده و در حال حاضر، این موضوع در دستور کار شورای مبانی قیمت‌گذاری قرار دارد و اگر این تطابق اعمال شود، چالش‌های مرتبط با تعیین هزینه‌های ساخت از این فرمول به دست آمده، حل خواهد شد.

این عضو اصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، بیان کرد: هزینه‌های ساخت که هر ساله افزایش می‌یابند، صنعت ساختمان نیز  از سایر صنایع متمایز نیست؛ هنگامی که میزان تورم افزایش پیدا می‌کند، معمولاً هزینه‌های ساخت نیز افزایش می‌یابد.

وی، افزود: یکی از مسائل کلیدی، مدیریت صحیح مسائل اقتصادی کشور است که اگر به درستی انجام شود، تأثیر بسیار مثبتی در کنترل هزینه‌های ساخت خواهد داشت.

عضواصلی هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران،گفت: از طرف دیگر، بانک‌ها می‌توانند نقش موثری در این زمینه ایفا کنند، به‌طوری که بخشی از هزینه‌های ساخت را با اعطای وام‌های با بهره‌ای کم و متناسب با میزان تورم، در اختیار مالکان و سازندگان قرار دهند.

شکیب، افزود: افزایش هزینه‌های ساخت بر بازار اجاره داری نیز تأثیر گذار بوده زیرا معمولاً هزینه اجاره به نسبت ارزش ملک محاسبه می‌شود و وقتی هزینه‌های ساخت افزایش می‌یابد این امر  باعث افزایش قیمت اجاره‌ها می‌شود.

 

ارسال نظر