شناسه خبر : 53034

اختصاصی چابک آنلاین؛

معتبرترین بانک ترکیه با چه روش هایی سودهای هنگفتی ساخت؟

معتبرترین بانک ترکیه با چه روش هایی سودهای هنگفتی ساخت؟

ایش بانک ترکیه، قدیمی‌ترین و بزرگترین بانک ترکیه به شمار می رود.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، این بانک در سال 1924 به دستور مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه و با هدف تقویت اقتصاد نوپای این کشور تأسیس شد.

در زمان تاسیس، ایش بانک تنها دو شعبه و 37 کارمند داشت، اما به سرعت در سراسر ترکیه گسترش یافت و به ستون فقرات سیستم بانکی این کشور تبدیل شد.

ایش بانک درطول تاریخ خود نقش مهمی در توسعه اقتصادی ترکیه ایفا کرده است.

این بانک ازطریق ارائه تسهیلات اعتباری به کسب و کارها و افراد، تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی و حمایت از صادرات به رشد و پیشرفت ترکیه کمک های  زیادی کرده است.

امروزه،ایش بانک به یک مؤسسه مالی بزرگ و بین‌المللی با بیش از 1184 شعبه در سراسر کشور ترکیه و 51 شعبه بین‌المللی در 29 کشور تبدیل شده است.

این بانک طیف گسترده‌ای از خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد،ازجمله حساب‌های بانکی، وام‌ها، کارت‌های اعتباری، خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری،بانکداری شرکتی، بانکداری خرد و خدمات بیمه.

ایش بانک به دلیل تعهد خود به ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان و نوآوری در ارائه محصولات وخدمات جدید، به طور مداوم یکی از معتبرترین بانک‌های ترکیه شناخته می‌شود.

این بانک در سال 1938  اولین شعبه بین‌المللی خود را در لندن افتتاح کرد و سال 1996 عنوان اولین بانک خصوصی را در ترکیه از آن خود کرد.

سهام ایش بانک سال 2000  به بورس اوراق بهادار استانبول ورود کرد و سال 2013 جایزه بهترین بانک ترکیه از طرف مجله  Euromoney را به خود اختصاص داد.

ایش بانک امروزه به عنوان یکی از بزرگترین و قدرتمندترین بانک‌ها شناخته می‌شود و نقش مهمی در اقتصاد ایفا می‌کند.

آخرین گزارش سالانه موجود این بانک مربوط به سال ۲۰۲۲ است.

بر اساس این گزارش، سرمایه ایش بانک در سال ۲۰۲۲: 54.2 میلیارد لیر ترکیه (معادل حدود 3.6 میلیارد دلار آمریکا) بوده است.

دارایی‌های آن نیز  در سال ۲۰۲۲: 1.2 تریلیون لیر ترکیه (معادل حدود 80 میلیارد دلار آمریکا) و سود خالص این بانک برابر با  25.5 میلیارد لیر ترکیه (معادل حدود 1.7 میلیارد دلار آمریکا) بود.

انتظار می‌رود که سرمایه، دارایی و سود خالص ایش بانک در سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی افزایش یافته باشد که دلایل متعددی برای این امر وجود دارد زیرا اقتصاد ترکیه در سال ۲۰۲۳ با رشدی حدود 5.3 درصد همراه بود که به نوبه خود به رشد تقاضا برای وام و سایر خدمات بانکی منجر شد.

ایش بانک در سال‌های اخیر فعالیت‌های بین‌المللی خود را گسترش داده  که به افزایش سود این بانک کمک کرده است.

ایش بانک درحال حاضردارای 51 شعبه بین‌المللی در 29 کشور در سراسر جهان است.

این شعب در قاره‌های مختلف از جمله اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی واقع شده‌اند.

برخی از کشورهایی که ایش بانک در آنها شعبه دارد عبارتند از، آلمان، انگلستان، قبرس، عراق، چین، مصر، هلند، فرانسه، سوئیس و ایالات متحده آمریکا است.

5 ژوئن 2024 ، ارزش بازار ایش بانک 238.6 میلیارد لیر ترکیه (معادل حدود 16 میلیارد دلار آمریکا) بود.

عوامل متعددی می‌توانند بر ارزش سهام ایش بانک تاثیر بگذارند، از جمله، عملکرد مالی بانک، شرایط اقتصادی کلان در ترکیه، نرخ بهره، شرایط بازار سهام و رویدادهای سیاسی و ژئوپلیتیکی.

درحال حاضر، سهام ایش بانک تنها در بورس اوراق بهادار استانبول (BIST) معامله می‌شود.

 

ارسال نظر