اختصاصی چابک آنلاین؛

صنعت بیمه چگونه با کاهش ۱.۵ درصدی رشد خسارت‌ها را مهار کرد؟

درحال حاضر، صنعت بیمه ایران با تنوعی از شرکت‌ها، پاسخگوی نیازهای بیمه‌ای افراد و کسب‌وکارها است.

صنعت بیمه چگونه با کاهش 1.5 درصدی رشد خسارت‌ها را مهار کرد؟

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی، این صنعت به دو دسته اصلی شرکت‌های بیمه ای مستقیم و اتکایی تقسیم می‌شود.

شرکت‌های بیمه ای مستقیم به صورت مستقیم با بیمه‌گذاران درارتباط بوده و انواع مختلفی از بیمه‌ نامه ها را ارائه می‌دهند.

ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به بیمه ایران (تنها شرکت بیمه دولتی) و بیش از 24 شرکت بیمه خصوصی همچون آسیا، البرز، دانا، پارسیان، رازی، کارآفرین، سینا، ملت، دی، سامان، نوین، پاسارگاد، معلم، میهن، کوثر، ما، آرمان، تعاون، سرمد، تجارت نو، حکمت صبا، حافظ، پردیس و هوشمند فردا اشاره کرد.

همچنین 5 شرکت تخصصی بیمه زندگی (خاورمیانه، باران، کاریزما، هامرز و آگاه) و 4 شرکت بیمه غیردولتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (امید، آسماری، متقابل کیش و متقابل اطمینان متحد قشم) در این دسته قرار می‌گیرند.

شرکت‌های بیمه اتکایی، به شرکت‌های بیمه مستقیم در پوشش ریسک‌های بزرگ کمک می‌کنند و نقش مهمی در پایداری صنعت بیمه ایفا می‌کنند.

 از جمله شرکت‌های بیمه اتکایی می‌توان به امین، ایرانیان، سامان، ایران معین، آوای پارس، تهران رواک و رایا اشاره کرد.

درمجموع، بیش از 41 شرکت بیمه ای درکشور فعال بوده که با ارائه طیف گسترده‌ای ازپوشش‌های بیمه‌ای، از جمله بیمه‌های عمر،آتش‌سوزی، مسئولیت، خودرو، درمان و مهندسی نیازهای مختلف بیمه‌گذاران را برآورده می‌کنند.

براساس ارقام خود اظهاری شرکت های بیمه ای در سنهاب، در نیمه نخست سال جاری، شاهد رشد قابل توجهی در شاخص‌های کلیدی این صنعت بوده‌ایم.

شرکت‌های بیمه ایرانی در این مدت موفق به تولید 216.8 هزار میلیارد تومان حق بیمه شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد  59.7 درصدی را نشان می‌دهد.

این دستاوردرامی توان نشانه افزایش اعتماد مردم و کسب‌وکارها به محصولات بیمه‌ای و همچنین تلاش‌های شرکت‌های بیمه ای برای توسعه بازار دانست.

همزمان با افزایش حق بیمه تولیدی، تعداد بیمه نامه‌های صادره نیز با رشد 9.7 درصدی به 38.7 میلیون فقره رسیده است.

این امر حاکی از گسترش پوشش بیمه‌ای در جامعه و افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت بیمه است.

تحلیل این ارقام نشان می‌دهد که صنعت بیمه کشور در مسیر رشد و توسعه قراردارد وبا وجود چالش‌های موجود، توانسته  که عملکرد قابل قبولی را از خود نشان دهد.

صنعت بیمه کشور در نیمه نخست سال جاری، رشد قابل توجهی را درشاخص‌های کلیدی خود تجربه کرده است.

با این حال، بررسی دقیق‌تر ارقام نشان می‌دهد که این رشد با چالش‌هایی نیز همراه بوده است.

همانطورکه پیشتر ذکر شد، حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه با رشدی 59.7 درصدی به 216.8 همت رسیده است. 

همچنین، تعداد بیمه نامه‌های صادره نیز با افزایش 9.7 درصدی به 38.7 میلیون فقره دست یافته است.

این ارقام نشان از افزایش نفوذ بیمه در جامعه و اعتماد روزافزون مردم به محصولات بیمه‌ای دارد.

درمقابل، صنعت بیمه در این مدت 98.2 همت خسارت پرداخت کرده که نشان‌دهنده رشد 54.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

این میزان به 39.6 میلیون فقره خسارت مربوط می‌شود که خود رشدی 15 درصدی را نشان می‌دهد.

با وجود افزایش همزمان حق بیمه تولیدی وخسارت پرداختی، نسبت خسارت که نشان‌دهنده نسبت خسارت پرداختی به حق بیمه تولیدی است با کاهش 1.5 واحدی به 45.3 درصد رسیده که این کاهش نشان می‌دهد، شرکت‌های بیمه ای توانسته‌اند تا حدودی بر رشد خسارت‌ها کنترل کنند.

درمحاسبه نسبت خسارت، تنها حق بیمه‌های تولیدی در همان دوره زمانی در نظرگرفته می‌شود.

با توجه به اینکه برخی از بیمه نامه‌ها دارای دوره‌های پوشش بلند مدت هستند،ممکن است حق بیمه‌های مربوط به آن‌ها به طور کامل در همان سال وصول نشود.

بنابراین، مقایسه ساده خسارت پرداختی با حق بیمه تولیدی در یک دوره کوتاه‌مدت ممکن است تصویر نادرستی از وضعیت واقعی صنعت بیمه ارائه دهد،زیرا علاوه بر حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی، عواملی مانند ذخایر فنی، هزینه‌های اداری و فروش نیز بر نسبت خسارت تاثیرگذار هستند.

بااین حال، افزایش همزمان خسارت پرداختی وبرخی محدودیت‌های موجود در تحلیل نسبت خسارت، ضرورت بررسی دقیق‌تروجامع‌تر عملکرد صنعت بیمه را نشان می‌دهد و برای ارزیابی دقیق‌تر عملکرد صنعت بیمه، نیاز به استفاده ازشاخص‌های متنوع‌تر  بوده که در حال حاضر در دسترس نیست.

البته درتحلیل عملکرد صنعت بیمه، توجه به سهم هر یک از بخش‌های دولتی و خصوصی در تولید حق بیمه و پرداخت خسارت از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به داده‌های موجود، بخش غیر دولتی سهم قابل توجهی در این دو شاخص داشته و موفق شده  81.01 درصد از حق بیمه تولیدی و 76.5 درصد از خسارت‌های پرداختی را به خود اختصاص دهد که  این آمار نشان‌دهنده نقش پررنگ شرکت‌های خصوصی در شکل‌گیری بازار بیمه کشور است.

باتوجه به ماهیت صنعت بیمه و تغییرات مداوم در بازار، سهم هر یک از شرکت‌ها و رشته‌های بیمه‌ای ممکن است در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت دچار نوسانات قابل توجهی شود و بخش غیردولتی با کسب سهم قابل توجهی از بازار بیمه، نقش محوری درتوسعه و رشد این صنعت ایفا می‌کند.

 

copied
نظر بگذارید