شناسه خبر : 53103

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود خالص نیمی از شرکت های بیمه ای افزایشی شد

سود خالص نیمی از شرکت های بیمه ای افزایشی شد

بررسی عملکرد ۳۱ شرکت بیمه ( جنرال، زندگی و اتکایی) فعال در بازار سرمایه که صورت های سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ خود را منتشر کرده اند نشان داد که ۱۵ شرکت بیمه ای کاهش قابل توجهی در میزان سود خالص در مقایسه با سال ۱۴۰۱ داشته اند.

 چابک آنلاین، زهرا نامداری،  ازمجموع این 31 شرکت بیمه ( جنرال، زندگی و اتکایی)، 16 شرکت بیمه ای نیز در سال گذشته، رشد نسبتا خوبی در میزان سود خالص خود در مقایسه با مدت مشابه سال 1401 داشتند.

سودخالص به میزان سود باقی‌مانده یک شرکت گفته می‌شود که پس از کسرمجموع بهای کالای فروخته شده و هزینه‌های عملیاتی،از مجموع درآمدها در طول یک دوره حسابرسی، عاید آن شرکت می شود.

براساس این گزارش، از بین این 23 شرکت بیمه جنرال فعال در بازار سرمایه که صورت های سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 1402 خود را منتشر کرده اند، سود خالص 11 شرکت بیمه رشد و سود خالص و 9 شرکت بیمه ای نیز در مقایسه با سال 1401 کاهش داشت.

از مجموع این 23 شرکت بیمه ای، 3 شرکت هم در سال گذشته با زیان خالص روبرو بودند.

در این بین،از مجموع 6 شرکت بیمه تخصصی زندگی مورد این گزارش، 3 شرکت بیمه رشد و 3 شرکت بیمه هم  در میزان سود خالص سال گذشته خود در مقایسه با سال 1401  کاهش داشتند.

قابل توجه آنکه تعدادی از شرکت های بیمه زندگی مورد این گزارش به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

در این بین، سود خالص سال گذشته دو شرکت بیمه اتکایی نیز نسبت به مدت مشابه سال 1401 رشد داشت.

ناگفته نماند که شرکت های بیمه اتکایی که سال مالی آنها متفاوت است در این گزارش مورد بررسی قرارنگرفته است.

سود خالص شرکت‌های بیمه‌ای ناشی از چندین عامل کلیدی است مانند میزان حق بیمه های دریافتی، درآمدهای سرمایه‌گذاری و پرداخت خسارات و هزینه‌های اداری است.

بررسی چابک آنلاین از پرتفوی صنعت بیمه در سال گذشته نشان داد که میزان حق بیمه تولیدی صنعت بیمه در بیشتر رشته های بیمه ای با رشد روبرو بوده است.

با این وجود به نظر می رسد که این رشد ناشی از افزایش قیمت ها بوده چرا که از منظر تعداد بیمه نامه برخی از رشته های بیمه ای با کاهش روبرو بوده اند.

یکی ازمولفه های تاثیرگذار بر سود دهی شرکت های بیمه ای، سرمایه گذاری سرمایه‌های جمع‌آوری شده از محل حق بیمه‌ها در بازارهایی مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات و دیگر ابزارهای مالی است.

بنابراین رشد نه چندان خوب صنعت بیمه از منظر سود خالص بی‌تاثیر ازشرایط اقتصادی نبوده است.

مدیریت صحیح هزینه‌های اداری و عمومی نیز یکی دیگر از مولفه هایی است که می تواند بر افزایش سودآوری شرکت های بیمه ای تاثیر گذار باشد.

برای رسیدن به این مهم،  دیجیتالی شدن فرآیندهای صدور و پرداخت خسارت و بلوغ فرآیندهای کسب و کار اهمیت بالایی دارد.

درعین حال اکچوئری مناسب یعنی دریافت حق بیمه‌های بالاتر برای ریسک‌های بالاتر و تنظیمات مناسب در صورت تغییرات بازار به افزایش سود خالص شرکت های بیمه ای کمک می‌کند.

از سوی دیگر، شرکت های بیمه ای با استفاده ازتهیه پوشش های اتکایی مناسب می توانند بخشی از ریسک‌های خود را به شرکت‌های دیگر منتقل کنند که این موضوع نیز به سودآوری شرکت های بیمه ای کمک می کند.

 

ارسال نظر