اختصاصی چابک آنلاین؛

دلیل ناترازی در آمار بیمه حوادث راننده چیست؟

بیمه حوادث راننده؛ بیمه نامه ‌ای اجباری که باید همراه با تمام بیمه‌نامه‌های شخص ثالث برای بیمه‌گذاران صادر شود، با این وجود بررسی داده های رسمی نشان می دهدکه درسال گذشته تعداد صدور بیمه نامه حوادث راننده 49 هزار و 657 فقره کمتر از بیمه نامه شخص ثالث بوده است.

دلیل ناترازی در آمار بیمه حوادث راننده چیست؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، بیمه اجباری شخص ثالث پرداخت خسارت مالی و جانی به فرد سوم یعنی شخصی غیر ازراننده را پوشش می‌دهد واگر خود راننده در یک تصادف دچار صدمه وخسارت جانی شود، می تواند خسارت خود را از محل بیمه نامه حوادث راننده از شرکت بیمه گردریافت کند.

بر اساس ماده 3 قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث دراثرحوادث ناشی ازوسایل نقلیه مصوب سال 1395، "دارنده وسیله نقلیه مکلف است برای پوشش خسارت های بدنی وارد شده به راننده مسبب حادثه، حداقل به میزان دیه مرد مسلمان در ماه غیرحرام، بیمه حوادث اخذ کند."

در این ماده قانونی ذکر شده که مبنای محاسبه میزان خسارت قابل پرداخت به راننده مسبب حادثه، معادل دیه فوت یا دیه و یا ارش جرح در فرض ورود خسارت بدنی به مرد مسلمان در ماه غیرحرام و هزینه معالجه آن است.

بنابراین به تشخیص قانونگذار،خرید بیمه نامه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه موتوری اجباری است وبیمه حوادث راننده هم یک پوشش از این بیمه‌نامه است و بیمه گذار با خرید بیمه شخص ثالث به‌ نوعی بیمه حوادث راننده را هم تهیه می کند.

تاچند سال پیش، بیمه راننده مقصرحادثه جدا از بیمه شخص ثالث بود و باید این دو در کنار هم خریده می‌شد، اما درحال حاضر به عنوان یکی از پوشش‌های بیمه شخص ثالث در نظر گرفته شده و افراد با خریدن بیمه شخص ثالث عملا خود را هم بیمه می‌کنند.

آمارهای منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می دهد که در سال گذشته شرکت های بیمه ای تعداد 28 میلیون و 412 هزار و 567 فقره بیمه نامه شخص ثالث صادر کرده اند.

در عین حال شرکت های بیمه ای در سال گذشته تعداد 28 میلیون و 362 هزار و 910 فقره بیمه نامه حوادث راننده صادر کرده اند.

مقایسه این آمارها نشان داد که شرکت های بیمه ای کشور در سال گذشته تعداد 49 هزار و657 فقره بیمه نامه حوادث راننده کمتر از بیمه شخص ثالث صادر کرده اند.

photo_2024-06-16_14-15-00

درحالیکه صدور بیمه نامه حوادث راننده به صورت اجباری با بیمه نامه شخص ثالث انجام می شود.

در همین پیوند، دبیر کارگروه بیمه های اتومبیل سندیکای بیمه گران ایران به چابک آنلاین گفت: بیمه نامه حوادث راننده به دلیل اینکه مربوط به شخص ثالث نیست جدای از بیمه نامه اجباری شخص ثالث مطرح می شود.

علی اصغر عنایت، تاکید کرد: بیمه حوادث راننده مکمل بیمه شخص ثالث بوده و تا مدتی شرکت های بیمه ای این پوشش را به عنوان مکمل به صورت یک بیمه نامه اختیاری می فروختند ولی از سال 1395طبق ماده 3 قانون بیمه شخص ثالث تهیه بیمه حوادث راننده  یک قانون اجباری شد.

وی،درپاسخ به این پرسش که چرا درآمار صدور این دو رشته بیمه مغایرت وجود دارد،گفت: چنین چیزی بعید است وبه نظرمی رسدکه این آمارغلط باشد، زیرا همه موظف هستند که وقتی بیمه نامه شخص ثالث می فروشند بیمه حوادث راننده هم روی آن بفروشند و به نظر می رسد که اشکال ناترازی از آمار باشد!.

photo_2024-06-16_14-15-03

 

copied
نظر بگذارید