اختصاصی چابک آنلاین؛

بستر اجرای طرح جدید بیمه مرکزی در بیمه نامه شخص ثالث مهیا نیست

دبیر کارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران، درخصوص این موضوع که صدور کد یکتای بیمه نامه شخص ثالث منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی خواهد بود، اظهارداشت: بستر چنین موضوعی در صنعت بیمه هنوز فراهم نشده و امکان اجرای آن هم وجود ندارد.

بستر اجرای طرح جدید بیمه مرکزی در بیمه نامه شخص ثالث مهیا نیست

چابک آنلاین، زهرا نامداری، به تازگی، مجید مشعلچی فیروز آبادی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی به شرکت های بیمه ای اعلام کرده  که از شنبه هفته آینده، صدور کد یکتای بیمه نامه شخص ثالث منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی خواهد بود و در صورت بدهی بیمه گذار، سامانه سنهاب کد یکتا را صادر نخواهد کرد.

در همین رابطه، "علی اصغر عنایت" به چابک آنلاین گفت: شیوه نامه‌ای بین وزیر راه وشهرسازی و رئیس کل بیمه مرکزی امضا شده  که در آن فراهم شدن بسترهای لازم در خصوص موضوع فوق مطرح شده است، یعنی وزارت راه و شهرسازی باید یک بستر لازمی را وضع کند تا شبکه فروش صنعت بیمه بتوانند به صورت آنلاین ببینند که آیا یک وسیله نقلیه عوارض آزادراهی دارد یا خیر؟

وی، افزود: چنین بستری تا الان به صنعت بیمه اعلام نشده، بنابراین درحال حاضر امکان اجرایی کردن آن اصلا وجود ندارد، اما اینکه بیمه مرکزی چنین مطلبی را اعلام کرده شاید درمحدودیت هایی بوده است.

دبیر کارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران، گفت: اینگونه، صدور بیمه نامه شخص ثالث منوط به پرداخت یک عوارض 10 تا 5 هزار تومانی می شود، درحالیکه اگر همان خودرو حادثه ای فوتی و یا دارای مصدوم باشد  و دیات به وجود آورد، خسارت آن صدها برابر بیشتر از هزینه آزادراهی خواهد بود.

عنایت، به قانون بیمه نامه شخص ثالث مصوب سال 1395 اشاره کرد و گفت: در این قانون، مجلس شورای اسلامی به دستگاه های مختلف تکالیفی را داده  تا به سمتی بروند که خودروی فاقد بیمه نامه شخص ثالث وجود نداشته باشد و این موضوع که صدور کد یکتای بیمه نامه شخص ثالث منوط به مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی باشد مانعی برای صدور بیمه نامه شخص ثالث است.

وی، با تاکید براینکه درحال حاضر منوط شدن صدورکد یکتای بیمه نامه شخص ثالث به مفاصا حساب عوارض آزاد راهی و بزرگراهی اصلا قابل اجرا نیست، اظهار داشت: چنین سیستمی هنوز برای بیمه گران فراهم نشده و سیستم های دیگر هم درقبال هر تراکنش مبلغی را دریافت می کنند، بنابراین چه کسی این مبلغ را خواهد پرداخت؟

دبیر کارگروه تخصصی اتومبیل سندیکای بیمه گران، با طرح  این پرسش که چرا  فردی هم عوارض بزرگراهی ندارد باید هزینه یک چنین تراکنشی را بدهد، گفت: صنعت بیمه هم برای پرداخت چنین هزینه ای تکلیفی ندارد و نباید برای بیمه نامه ای که روی آن ضرر دارد یک پول تراکنش هم بدهد.

عنایت، با بیان اینکه 80 درصد افرادی که بیمه نامه شخص ثالث دریافت می کنند عوارض آزاد راهی ندارند، گفت: فرض کنیم که پرداخت این هزینه برعهده بیمه گذار گذاشته شود؛ پرسش این است که چرا باید هزینه ای به بیمه‌گذارانی که عوارض آزاد راهی ندارند تحمیل شود؟

وی، تاکیدکردکه قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 ده ها تکلیف مانند سامانه یکپارچه برای نهادهای دیگرگذاشته و تاکید کرده که باید ظرف 6 ماه انجام می شد اما می بینیم که 7 سال از از این قانون گذشته و به این تکالیف عمل نشده است.

گفته می شود که در بند «ک » تبصره 11 قانون بودجه 1402، شرکت‌های بیمه ای به منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه های کشور موظف به اخذ مفاصا حساب بدهی های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث هستند.

2121

copied
نظر بگذارید